Opgelost Herstelpartitittie na Datapartititie

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Na een upgrade van Windows 10 naar Windows 11 moest in constateren dat de herstelpartititie van positie gewijzigd is.
Was aan het einde nu en is de Data aan het einde van de schijf geplaatst.
Vanwege het open houden voor recovery van oudere situaties is dat een groot risico en zou ik graag een swap van de herstelpart en datapart willen uivoeren.
Ik heb veel gezocht naar oplossingen en diverse instructies gevonden met diverse part-managers maar kan de gewenste swap niet realiseren.
Referenties:
Met Minitool Partition Wizard free
Met AOMI
Met EaseUS Partition Master Pro

Is een swap in mijn situatie wel mogelijk en zo ja kan iemand me helpen met een instructie die wel te volgen is? (haha)

Bijlagen

• Screen-20250411_1507-34.jpg
    Screen-20250411_1507-34.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 14
Verplaats ze eens met deze tool.

@Lange Pier,
Bedankt voor je advies. Hiermee ga ik dit weekend eens bezig houden.
Ik hou je op de hoogte.

Ik heb een paar tutorial filmpjes bekeken maar het swappen van part's wordt niet getoond. Ik zie de oplossing voor mij nog niet zitten.

Edit mod: Wanneer jouw laatste post niet is beantwoord, graag je post bewerken en niet een nieuwe aanmaken. Zo hoeven wij moderators, niet elke keer onnodig posts samen te voegen.

@Lange Pier,
Bedankt voor je advies. Hiermee ga ik dit weekend eens bezig houden.
Ik hou je op de hoogte.

Ik heb een paar tutorial filmpjes bekeken maar het swappen van part's wordt niet getoond. Ik zie de oplossing voor mij nog niet zitten.
Ik een mailtje gestuurd naar IM-Magic voor hulp.

Ik begrijp het probleem niet. De screenshot laat volgens mij de juiste volgorde zien.
Bij een systeemkopie (C) worden Gereserveerd, C en Herstelpartitie meegenomen.

De D: kleiner maken aan de achterkant ten grootte van de herstel partitie en die verplaatsen daar naar toe, dan de D verplaatsen en weer vergroten.

Aan de andere kant, je kunt ook zo laten, alles werkt toch?

Een goede incrementele dagelijkse back-up op een andere schijf heb je meer aan.

Ik begrijp het probleem niet. De screenshot laat volgens mij de juiste volgorde zien.
Bij een systeemkopie (C) worden Gereserveerd, C en Herstelpartitie meegenomen.
Dit is de gewenste (oude) volgorde.
Screen-20250411_1928-35.jpg

De D: kleiner maken aan de achterkant ten grootte van de herstel partitie en die verplaatsen daar naar toe, dan de D verplaatsen en weer vergroten.

Aan de andere kant, je kunt ook zo laten, alles werkt toch?

Een goede incrementele dagelijkse back-up op een andere schijf heb je meer aan.
Deze procedure heb ik meermaals geprobeerd maar de laatste stap, het verplaatsen krijg ik niet voor elkaar.
Ja met de huidige situatie (D: als laatste ) kan ik best leven maar als ik de mogelijkheid heb om aan te passen wil ik dat serieus overwegen.

Ook is voor mij een vraag of ik de herstelpartititie wel nodig heb. Systeemherstel gebruik ik nooit. Ik maak dagelijks een backup van de data en frequent een image van de systeempartitities (deze zonder D: schijf)
Verwijderen van de herstelpart lost e.e.a op.

Bijlagen

• Screen-20250411_1057-01.jpg
    Screen-20250411_1057-01.jpg
    103,7 KB · Weergaven: 1
Niet in schijfbeheer kijken, zie je hem ook niet en bij mijn weten is die niet te verwijderen, is een systeem partitie.

Het stoort me dat ik de oplossing niet kan vinden. Ben benieuwd of en hoe IM-Magic reageert.
Laat het je weten.

Je bent verkeerd bezig. De data hoort achteraan. Jij weet niet hoe het in elkaar zit en doet daardoor onjuiste handelingen. Bij een systeemkopie (C) worden "Gereserveerd", "C" en "Herstelpartitie" meegenomen. Een herstelpunt heeft niets met een systeemkopie te maken. Herstelpartitie zeker niet verwijderen!

Laat het zo staan zoals het is en niet meer zo moeilijk doen, dat zegt LP ook.
Bij het maken van een systeemkopie met Aomei en andere software worden de juiste onderdelen van het OS geselecteerd!

De oude indeling kreeg ik bij de levering in 2018 van een nieuwe laptop HP Probook met Win10.
Wel had ik de leverancier gevraagd de schijf te voorzien van een data-part. Mogelijk is daarbij de herstel naar achteren verschoven.
Daarnaast leert Google dat er meer mensen zijn die de herstel achteraan willen hebben, ik ben niet alleen.
Bedankt voor de adviezen die ik zeker ter harte neem en hoogst waarschijnlijk niets wijzigd.
Of ik verkeerd bezig ben laat ik even voor wat het is..

Daarnaast leert Google dat er meer mensen zijn die de herstel achteraan willen hebben, ik ben niet alleen.

Waarom dan? Wat zijn de argumenten? Meestal staat er 'Niet toegewezen' achteraan en dan kun de herstelpartitie expanden. Zo lees ik het op internet.
Maar goed, ik zie het probleem en de noodzaak niet iets te wijzigen.

Waarom dan? Wat zijn de argumenten? Meestal staat er 'Niet toegewezen' achteraan en dan kun de herstelpartitie expanden. Zo lees ik het op internet.
Maar goed, ik zie het probleem en de noodzaak niet iets te wijzigen.
IK weet het ook niet maar wordt geconfronteerd met het gegeven dat mijn Probook van 2018 en mijn nieuwe Elitebook van 2025 beide geleverd zijn met de herstelpart aan het eind en dat bij de upgrade van Win10 naar Win11 bij die van 2018 de Datapart aan het einde is komen te staan.

Ik dacht dat jij wel alles weet als je een hulpzoekende "beschuldigd" van "Je bent verkeerd bezig. De data hoort achteraan. Jij weet niet hoe het in elkaar zit en doet daardoor onjuiste handelingen."
Dit kwam bij mij als hulpzoekende op een Help mij forum slecht binnen.

Als ik er ovver doordenkt zou de reden kunnen zijn dat het eenvoudiger maar niet onmogelijk is om groottes aan te passen van gebruikersvolumes als deze aaneengesloten gesitueerd zijn.

Het laatste nieuws:
Screen-20250412_0923-36.jpg

Jij neemt een formulering in woorden letterlijk over. Met verkeerd bezig bedoel ik jouw denkwijze over het gestelde is niet juist maar dat is ook weer een vreemde formulering. Wat heeft beschuldigen voor mij voor zin? Ik wil juist dat je geen grote fouten maakt en een systeem in de soep loopt. Maar goed, ik druk mij anders uit als anderen.

In post 14 geef ik uitleg. Ze schreven in het verleden altijd dat DATA niet op dezelfde disk moest staan als het OS. Ga ik niet verder uitzoeken. Excuses voor mijn woorden. Uiteindelijk moet je altijd doen wat jij zelf wilt.

Ze schreven in het verleden altijd dat DATA niet op dezelfde disk moest staan als het OS. Ga ik niet verder uitzoeken.
De praktijk is toch echt anders.
De moderne notebooks kunnen geen 2 disks herbergen waarbij dan maar één mogelijkheid over blijft om data te scheiden van OS door de schijf te verdelen.

Terug
Bovenaan Onderaan