Het begin van m'n goedkope waterkoeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

wdekreij

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Berichten
1.029
steve>> wanneer begint de massaproductie van deze koeling? :D
 
Ik heb eigenlijk alles nu..

Radiator uit een Mercedes met 2 120mm fans (gratis), pomp Sicce Nova uit een dierenwinkel voor 18 euro, een waterjacket (blok op je CPU) uit een inkoopactie voor 40 euro en een reservoir (Curver bakje) voor 5 euro.

En in de bouwmarkt heb ik alle slangen, koppelingen enz gevonden, dat voor in totaal 20 euro.

Dus ik heb een complete en goed presterende WC-setup voor 0+18+40+5+20 = 82 euro.
 
komaan steve: haal die digitale camera boven en toon ons eens je creatie!
 
Helaas is m'n digicam een tijd geleden verdwenen..

Ik kan wel een aantal zaken maken met de webcam, maar daarvoor wacht ik tot het waterblokje zelf ook binnen is (komt overmorgen met de post).

Edit: oké, je hebt me overtuigd, ik ga alle onderdelen apart digitaliseren en plaatsen, de volledige set in actie zie je dan binnenkort.
 
eigenlijk zou je nu zelf een case moeten maken. Ik heb zo al een ideetje. Het zou mgl moeten zijn om de case zo te maken dat het mobo ondersteboven hangt!

Het voordeel is dan als je ooit een lek hebt je geen water op je componenten krijgt...

(of ik droom weer teveel...)
 
Wordt heel moeilijk hoor.. En op die manier zal je geen lekken tegengaan, want zoals je weet is water redelijk adhesief, dus ipv naar beneden te druppelen volgt hij eerder een slang/buis/etc.

Nu nog even alle foto's uploaden.
 
Let's sh00t.

wc1.jpg


De radiator

wc2.jpg


Close-up van de vinnen

wc3.jpg


Reservoir (Curver rules) + pomp

wc4.jpg


Deksel reservoir, heb er koppelingen ingeschroefd (1x inkomend water, 1x slang naar kraantje, een gat voor uitgaand water en een gat voor de stekker van de pomp)

wc5.jpg


Sicce Nova pomp

wc6.jpg


V.l.n.r. kraantje en twee verlopen 10=>18mm (omdat de radiator 18mm aansluitingen heeft)
 
Laatst bewerkt:
wc7.jpg


Radiator met 2 120mm fans, om je een idee te geven

wc8.jpg


3 meter 10x14mm slang en 1.5 meter 18x23mm slang

wc9.jpg


Koppeling met 18mm slang, verloopje en 10mm slang, compleet met slangklemmen

wc11.jpg


10mm koppelingen en slangklemmen

wc10.jpg


De case waar dit grapje in komt.


Radiator komt bovenop m'n case, in een hout/alu kastje.
Sorry voor de brakke pics trouwens, webcam..
 
Laatst bewerkt:
De linkse is de jouwe (wás de jouwe :evil: ) ja.. :)
 
Geplaatst door Steve
Wordt heel moeilijk hoor.. En op die manier zal je geen lekken tegengaan, want zoals je weet is water redelijk adhesief, dus ipv naar beneden te druppelen volgt hij eerder een slang/buis/etc.

Nu nog even alle foto's uploaden.

Dat is correct wat je zegt, maar als je de slangen ed effe goed plaatst kan er geen water op de pcb's komen...

Is dat gedistilleerd water?
 
Inderdaad, gemengd met koelvloeistof/antivries (om algen, corrosie en elektrolyse tegen te gaan), dit in een 7:3 verhouding. Er komt ook nog een kleine scheut 'liquid neon' in.

En slangen worden erg goed vastgemaakt, schroefdraad ingesmeerd met kit (siliconen) zodat het niet kan lekken.
 
Eerst maar ff goed proefdraaien met het koelsysteem?
(Los)
 
lekte die radiator niet? Je had hem toch van een container gehaald?
 
In een emmer naast een container ja.. Maar lekt niet, is nog perfect waterdicht.

Je moet al veel doen om een metalen pijp van een radiator te kunnen breken hoor :)
 
En nog wat plaatjes van het waterjacket.. :)


blok1.jpg

Het blokje in z'n geheel.

blok2.jpg

Het gepolijste oppervlak.

blok3.jpg

Close-up, je ziet vaagjes het lichtje van m'n webcam.

blok4.jpg

En het blokje vanuit een ander perspectief :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan