Het benoemen van een PK in Access met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoostZo

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2016
Is het mogelijk om een PK te maken van een veld/variabelen door middel van VBA code? Ik werk nu met een grote database en wil niet alle tabellen afgaan om daar een PK te maken.

Wil je dan een bestaand veld omzetten naar een PK?

Ja, we hebben tabellen die vol staan en 1 van die velden moet de pk worden door middel van code

Je blijft nog een beetje vaag. Hoe moet die code weten wel (type ook) veld?

Mijn excuus, ik moet deze vraag door iemand anders stellen vandaar.

Dit is het bericht wat ik kreeg om de vraag te verduidelijken, ik hoop hiermee wat duidelijk te kunnen scheppen.

"Geef aan dat je via vba een primairy key (sleutel) wilt aanmaken op een veld. Dacht iets met tabledefs functie maar geef aan dat je deze nog niet heb kunnen vinden hoe je dit kan doen."

Dat voegt helaas niet veel toe; op het moment dat je geautomatiseerd een groot aantal tabellen gaat aanpassen, moet er een gemene deler in de opdracht zitten, anders gaat het fout. Die gemene deler zou een gemeenschappelijke veldnaam kunnen zijn in de tabel, of een vaste positie in de tabel bijvoorbeeld. Als je echter in de ene tabel het veld ID als sleutel wilt dat vooraan staat (positie 1) en in de tweede tabel het veld KlantID dat op positie 2 staat, dan kun je je een ons programmeren, maar dan krijg je het niet werkend.

"Geef aan dat het alleen om 1 tabel gaat en in deze tabel staat de primairy key ALTIJD op de eerste plaats.
Dit kan niet fout gaan en als je meerdere tabellen zou hebben zou je inderdaad deze posities vastleggen.
Nogmaals het betreft 1 tabel dus moet dit goed gaan."

Hoe moet ik dit:
"Geef aan dat het alleen om 1 tabel gaat en in deze tabel staat de primairy key ALTIJD op de eerste plaats.

rijmen met:
Is het mogelijk om een PK te maken van een veld/variabelen door middel van VBA code? Ik werk nu met een grote database en wil niet alle tabellen afgaan om daar een PK te maken.
?
Eén tabel is simpel en kun je gewoon met de hand doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan