Het geheugen per slot???

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdstelling

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2003
Bij mijn Chipseteigenschappen staat: DRAM Slot #1 128 mb (SDRAM) en DRAM Slot #2 64MB. Ik heb in allebei 128 MB geplaats (kan dit??). Ik heb nog nooit gehoord dat er verschil in grootte is per slot.

Mijn moederbordeigenschappen zijn:

Moederbordnaam: Aristo AM-639BX-S/A-Trend ATA-N400-CX0

Geheugenbus-eigenschappen:

Bus Type SDR SDRRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz
Effectieve kloksnelheid 100 Mhz
Bandbreedte 800 MB/s

Interngeheugen geeft 196 MB en niet 256 MB. Hoe kan dit?

Ik weet niet hoe oud je moederbord is en wat voor een type geheugen je hebt maar ik heb dat probleem ook thuis.

Als ik mij goed heb laten inlichten komt dat omdat de chipjes op de geheugenkaartjes nu compacter zijn (namelijk 2 x zoveel op 1 chipje). Hierdoor is het zo dat de wat oudere moederborden (thuis heb ik een moederbord met een Celeron 466Mhz) het geheugen maar voor de helft ziet.

Zover ik weet is hier geen directe oplossing voor zelfs een biosupdate zou niet helpen.

Ik hoop dat er iemand is die wel een oplossing weet.

De groeten,
Mark

Hoi mark,

dank voor je snelle bericht.

Ik weet ook niet hoe oud mijn moederbord is,
maar ik heb een Pentium III 500 Mhz.
Geheugen: 128 MB ( 2 rows, 4 banks) PC 133 SDRAM 64 bit ( geen merk)
128 MB (1 rows, 4 banks) PC 133 SDRAM
64 bit; Kingston 16MX64PC133CL3168

BIOS: Award Modular BIOS v4.51PG (05/07/99). Is dit heel erg verouderd??

de geheugenmodule in bankje 2, zitten de zwarte chips daar op 1 kant of op 2 kanten? (en hoeveel zitten erop?)

Je zou eens kunnen proberen de geheugen reepjes te verwisselen. Of per reepje kijken wat je pc doet. Kan natuurlijk ook zijn dat het geheugen zelf niet goed werkt. Dus eens testen of laten testen in een andere pc.

succes

Geplaatst door C'mon
Kan natuurlijk ook zijn dat het geheugen zelf niet goed werkt. Dus eens testen of laten testen in een andere pc.
geheugen dat maar voor de helft werkt? Ik denk dat het echt een ondersteuningsprobleem is. Maar je zou om het te controleren natuurlijk even (nou ja, even? :confused: ) memtest86 kunnen draaien...

Als er 2 banken van 64 mb op zitten dus 128 met op elke zijde 64 mb. Mocht dan 1 zijde niet werken dan hou je dus 64 wel werkend geheugen over. Althans zo simpel was het op mijn mobo. :) Nou ja kapot geheugen dus. :(

Op de M.tech zijn er aan een kant 8 chips en op de Kingston aan een kant 4 chips.

Nou heb ik via mem86 een progamma gedownload ( welke moet ik eigenlijk hebben?). Wat moet ik doen na het uitpakken om de memtest te laten beginnen?

Geplaatst door mdstelling
Op de M.tech zijn er aan een kant 8 chips en op de Kingston aan een kant 4 chips.

Nou heb ik via mem86 een progamma gedownload ( welke moet ik eigenlijk hebben?). Wat moet ik doen na het uitpakken om de memtest te laten beginnen?
De readme even doorlezen. Daar staat in wat je moet doen.

Maar dat is niet nodig, want daar ligt het niet aan. Je systeem is niet nieuw, en ik denk dat het maximaal 16mB per chip ondersteunt. Op het reepje van Kingston zitten echter chips van 32mB. Die worden maar half gebruikt en zo krijg je 4x16=64mB

Dus als je 256mB werkgeheugen wil zul je het reepje moeten vervangen...

Bedankt voor je hulp. Ik 'm eergister gekocht, dus ik kan hem nog ruilen.

Nog een vraag: bij het opstarten heb ik al een werkgeheugen verbruik van ongeveer 80%. Het enige wat wordt opgestart is Norton Firewall en Virus. Als ik naar taakbeheer ga en dan na processen zie ik dingen die ik niet begrijp en ook niet durf te verwijderen. Is hier een oplossing voor??

Geplaatst door mdstelling
Bedankt voor je hulp. Ik 'm eergister gekocht, dus ik kan hem nog ruilen.

Nog een vraag: bij het opstarten heb ik al een werkgeheugen verbruik van ongeveer 80%. Het enige wat wordt opgestart is Norton Firewall en Virus. Als ik naar taakbeheer ga en dan na processen zie ik dingen die ik niet begrijp en ook niet durf te verwijderen. Is hier een oplossing voor??
Download even van http://www.tomcoyote.org/hjt/ het programma Hijack This en post het log hier. Nog niets fixen...

[edit]
je kunt de log beter even in deze thread posten. Daar zijn een aantal mensen die weten wat er wel en niet in thuishoort. Plaats hem ook even hier zodat ik niet naar die thread hoe te zoeken om je log te bekijken...
[/edit]

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan