Het grote p2p gebeuren

• Onderwerp starter Onderwerp starter bork
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Oooh in mijn link stonden linken, die eventueel (maar daar zijn we nog niet helemaal uit) niet zouden mogen. :rolleyes:

Ik zal voortaan wat beter opletten. :(

Laatst bewerkt:
Geplaatst door James007
Het is wel heel moeilijk om een artikel te vinden op het net dat echt uitsluitsel geeft voor de wetgeving in Nederland

Dat is niet zo vreemd, want er ís nog helemaal geen wetgeving in Nederland over p2p-programma's. Ook nog maar weinig jurisprudentie trouwens. In principe gelden daarom gewoon de aloude regels inzake copyright en auteursrecht, ook voor downloaden via p2p-netwerken. De weinige jurisprudentie lijkt erop te wijzen dat inderdaad een situatie zal ontstaan waarin het uploaden van grote hoeveelheden zal worden vervolgd, maar het downloaden niet zal worden bestraft (m.a.w. zal worden gedoogd). Maar, nogmaals, wetgeving over filesharing ís er nog helemaal niet. En het gaat nog wel enkele jaren en diverse proefprocessen duren voordat die er wel zal zijn.

Geplaatst door Jozo
Oooh in mijn link stonden linken, die eventueel niet zouden mogen.
Oh, waar je dingen rechtstreeks van de server kon halen ofzo? Ja, dat zal wel illegaal zijn.

@Buffy: dan mogen ze daar wel eens wat duidelijkheid in brengen, vind je ook niet?:)

Geplaatst door James007
@Buffy: dan mogen ze daar wel eens wat duidelijkheid in brengen, vind je ook niet?:)

Tja, eigenlijk ís de situatie wel duidelijk:

Mag ik auteursrechtelijk beschermd materiaal downloaden?
- Nee.

Word ik vervolgd als ik auteursrechtelijk beschermd materiaal download?
- Nee.

Mag ik auteursrechtelijk beschermd materiaal uploaden?
- Nee.

Word ik vervolgd als ik auteursrechtelijk beschermd materiaal upload?
- Ja, als het om grote hoeveelheden gaat zou dat kunnen gebeuren.

Zo is de situatie nu, in Nederland en in de meeste andere Europese landen ook. Dus: wettelijk gelden gewoon de regels inzake copyrights en auteursrechten uit het pre-digitale tijdperk nog steeds. In de praktijk echter wordt meestal wel het uploaden (van grote hoeveelheden) maar niet het downloaden vervolgd. Dit zou ooit wet kunnen worden. Maar of dat het geval zal zijn? (In Nederland bijvoorbeeld wil het CDA óók het downloaden hard aanpakken.)

Veel mensen beweren heel stellig dat downloaden wel mag maar uploaden niet. Dat is echter nergens wettelijk vastgelegd. Zolang de Auteurswet nog gewoon geldt is downloaden óók strafbaar, alleen in de praktijk wordt het niet strafrechtelijk vervolgd.

Geplaatst door buffy

Mag ik auteursrechtelijk beschermd materiaal downloaden?
- Nee.

Word ik vervolgd als ik auteursrechtelijk beschermd materiaal download?
- Nee.
Ligt het aan mij of spreken deze twee elkaar een beetje tegen? Het mag niet maar je kan er niet voor worden gestraft:confused:.

Geplaatst door rve123

Ligt het aan mij of spreken deze twee elkaar een beetje tegen? Het mag niet maar je kan er niet voor worden gestraft:confused:.

Nee hoor, die spreken elkaar helemaal niet tegen. Er is een groot verschil tussen
(1) wat al dan niet strafbaar is volgens de wet, en
(2) wat in de praktijk wel en niet strafrechtelijk wordt vervolgd.

Als alles wat volgens de wet strafbaar is ook strafrechtelijk zou moeten worden vervolgd, zou minstens de helft van de Nederlandse bevolking bij politie en justitie moeten werken. Dat kan dus gewoon niet.

In de regel wordt (2) in de loop van de tijd de basis van (1). Met andere woorden: er ontstaat een bepaalde praktijk en op den duur wordt de wet daaraan aangepast. Dus het zou heel goed kunnen dat de huidige praktijk ("downloaden wordt niet vervolgd, uploaden wel") uiteindelijk wet zal worden ("uploaden is strafbaar, maar downloaden niet"). Al is het nog zeer de vraag of die wet er zal komen.

Overigens, jij schrijft:

maar je kan er niet voor worden gestraft

Maar dát heb ik niet beweerd! Ook voor downloaden kún je worden gestraft, zolang de wetten inzake auteursrechten en copyright nog gewoon gelden. Alleen in de praktijk gebeurt het niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog steeds een Kazaa light versie prima! Limeware vindt veel meer maar loopt bij mij regelmatig vast. Blauw scherm! Jammer! Maar dat ligt misschien aan mijn pc...

Herinstallatie al geprobeerd? Als dat niet helpt zelf ff een topic starten.

Wel geprobeerd. Ik ga gewoon nog wat andere p2p programma's proberen. Mocht ik toch naar Limeware willen, dan start ik inderdaad een topic!

SabineF74, uninstall Limewire.
Start vervolgens op in de veilige modus.
Installeer opnieuw Limewire.

Op deze manier kwam ik af van een probleem met WinMX. Misschien jij met Limewire.

Ik heb nu Bearshare, ben ik tot nu toe (1 dag) tevreden mee. Dus misschien ga ik niet meer terug naar Limewire.
evengoed bedankt voor de tip.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan