Het is al weer lang geleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Masjimo

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
De afgelopen jaren heb ik niets(maar dan ook echt niets) meer gedaan met Access.

Voor 10 jaar heb ik een vrij intensieve periode heel veel met Access gedaan en hier veel plezier aan beleeft.

Nu zit ik met een opdracht die ik eigenlijk alleen opgelost zie worden in een database.

Een onderdeel hiervan is:

Ik wil in een formulier met keuzelijst een object selecteren; (De keuzelijst geeft een aantal uitbjecten uit de tblObjecten weer)

om hier vervolgens in een subformulier een of meerdere actiepunten aan te koppelen;
een veel op veel relatie; actiepunt 1 kan bij meerdere objecten voorkomen en object 1 kan bij meerdere actiepunten voorkomen

Op de een of andere manier lukt het mij ff niet meer dit effect voor elkaar te krijgen in een formulier; bij voorkeur een nieuwe record kiezen middels een dropdown-menu.

Als voorbeeld heb ik een versimpelde versie van de DB bijgevoegd.
Bekijk bijlage Voorbeeld.zip
Wie kan mij de helpende hand bieden?

Alvast bedankt.
Henk

Voor iemand die vroeger veel met Access heeft gewerkt, maak je al gelijk een enorme (in mijn ogen) beginnersfout: keuzelijsten gebruiken in een tabel. Doe dat niet! In een tabel wil je te allen tijde kunnen zien wat er daadwerkelijk is opgeslagen, en jij kan dat dus niet. Jij hebt geen flauw idee dat je in record 26 van de tabel tblAPperOBJ de waarden 3 en 2 hebt opgeslagen, en niet "Object 3" en "8-3-2018".
Keuzelijsten zijn voor formulieren, niet voor tabellen. En ja, ik weet ook wel dat Microsof die optie (en nog veel meer onzin) in het programma heeft gebouwd, maar dan hoef je het nog niet te gebruiken :). Tekstvakken dus in tabellen.

Vervolgens gebruik je (nog een beginnersfout) een veel te ingewikkelde constructie voor je formulier; waarom zet je de feitelijke tabel in een subformulier? Ik zie daar geen reden voor, want ik zie niet echt een bron voor je hoofdformulier. Dus je subformulier draait op niks. Heeft in ieder geval géén één-op-veel relatie. Geen wonder dat je hoofd-subformulier constructie niet werkt. Zou je op basis van de tabel tblObjecten een formulier maken (met de knop Formulier) dan krijg je gelijk al een constructie die doet wat je vraagt. Met dus de juiste relatie. Ik geef gelijk toe dat dat formulier er waardeloos uit ziet (Microsof en Design; nooit een goede combinatie geweest) maar dat kun je wél zonder problemen goed krijgen.

Wat jij hebt gemaakt kun je uiteraard wel werkend krijgen, maar dat vereist een hoop (nodeloos) programmeerwerk, en gezien je verwaterde kennis, schat ik jouw kennis daar nu een beetje te laag voor in.
Mijn advies: begin, als je Access weer goed wil leren kennen, eerst met de basale dingen en duik er dan dieper in. Niet eerst in het diepe zwembad springen en dan aan een voorbijganger vragen of hij de kraan aan kan zetten :).

Waarschijnlijk heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt:

Dit formulier moet een onderdeel worden van een groter geheel, vandaar deze uitvergroting

De keuzelijst is toegepast in een formulier; ik wil in het bijbehorende subformulier de op deze objecten betrekking hebbende actiepunten toevoegen aan de objecten
(een actiepunt kan op meer dan een object betrekking hebben en een object kan meerdere actiepunten hebben; vandaar de veel-op-veel-relatie)
(Daarnaast wil ik de actiepunten kunnen verdelen vanuit het actiepunt als vanuit het object)

De tabellen met de actiepunten wil ik vanuit excel importeren om ze vervolgens in Access te verdelen over de objecten

Misschien zijn er nog meer mensen die mij aan een ideetje kunnen helpen?

Alvast bedankt!
Henk

Laatst bewerkt:
Ik geef het stokje graag over :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan