Het registreren van query's

Status
Niet open voor verdere reacties.

robertschuurman

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2007
Berichten
32
De laatste tijd werk ik best wel veel met query's in Acces voor verschillende vragen die ik krijg.
Hierdoor heb ik al best veel query's gemaakt en hierdoor raak ik het overzicht een beetje kwijt.
Als ik dan een soort gelijke vraag wil beantwoorden moet ik steeds weer uitzoeken hoe de query in elkaar zit.
Is er een soort van systeem of programma of tool in Acces die mij hierbij kan helpen.
Alvast bedankt,
 
Je kunt documentatie genereren vanuit <Hulpmiddelen voor databases> met de knop <Databasedocumentatie>. Als je dan alleen de queries opneemt, krijg je een rapport dat alle queries beschrijft.

Overigens zou je, als je veel vragen over dezelfde tabellen met andere criteria krijgt, beter één query kunnen maken waar je dan variabele criteria in zet. Ik krijg regelmatig databases onder ogen met tientallen queries die in essentie identiek zijn, maar waar dan een andere selectie op wordt gevraagd. Daar maak ik dan een zoekformulier voor zodat de gebruiker zelf zijn selectie kan samenstellen. Voor mij handig te onderhouden want er zitten maar een paar queries in mijn databases, voor de gebruiker handig want die hoeft nooit meer iets te vragen, en kan zo'n beetje elke selectie die ooit nog in hem/haar opborrelt :).
 
Dankjewel voor je snelle reactie!
Datebase documentatie had ik al wel bekeken, maar hiermee krijg je veel onnodige informatie.
Als ik dit uitdraai voor een query krijg ik 4 a4tjes, dus daar wordt het niet echt overzichtelijker van.
Het liefst zou ik een overzicht krijgen met de beschrijven van de query en de gebruikte velden en tabellen.
Zodat ik makkelijk kan filteren als ik iets zoek.
 
Het liefst zou ik een overzicht krijgen met de beschrijven van de query en de gebruikte velden en tabellen.
Beschrijving? Een query heeft geen eigenschap 'Beschrijving', voor zover ik weet. Met deze code kun je alle eigenschappen van een query uitlezen.
Code:
Sub CheckQueries()
Dim qDef As QueryDef
Dim prop As Property
Dim tmp As String

    For Each qDef In CurrentDb.QueryDefs
        With qDef
            tmp = ""
            If Left(.Name, 1) <> "~" Then
                For Each prop In .Properties
                    On Error Resume Next
                    tmp = tmp & prop.Name & "  -  " & prop.Value & vbCrLf
                Next prop
                MsgBox tmp
            End If
        End With
    Next qDef
End Sub

Je kunt alle velden ook nog apart uitlezen (de QueryDef heeft de eigenschap Fields) en die kun je op dezelfde manier uitlezen als ik nu met Properties doe.
Maar dan heb je het denk ik wel zo ongeveer gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan