• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Het snel invoeren van enquetes??

Status
Niet open voor verdere reacties.

tehgoon

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Hallo,
Voor school heb ik een groot schalige enquete gehouden, maar nu moet het nog worden ingevoerd. :shocked:

In de bijlage is de enquete te zien in een simpele versie. De nummers 1 t/m 20 zijn de vragen en die HO, MO, NE/NO, ME, HE zijn de antwoorden die de mensen gaven.

Nu ben ik opzoek naar de manier om de gegevens snel in te voeren. Is er bijvoorbeeld een optie dat ik snel nieuwe gegevens kan invoeren bij het bestaande?

Bijvoorbeeld wanneer bij vraag 1 al staat aangegeven dat 3 personen voor HO hebben gekozen en er komt er nog 1 bij. Is er dan de optie dat ik niet 4 hoef in te vullen, maar gewoon op een toets druk of iets plak dat er automatisch er 1 bij wordt opgeteld?
Zodat ik niet bij elke vraag naar de huidige hoeveelheden hoef te kijken, maar gewoon blindeloos snel met mijn pijltjestoetsen elke cel kan afgaan, zonder naar het huidige aantal te moeten kijken en daar het vervolg getal voor moet invoeren.
Wij moeten namelijk ongeveer 300 enquetes invoeren, dus ongv 6000 keer zo een handeling doen. U begrijpt hopelijk wel dat ik dan het liefst de snelst mogelijke doe... ;)

mvg,
Matthieu

(Ik zag dat er bij speciaal plakken een optie was om een cel te laten optellen, maar dan moet ik nog steeds bij elke vraag die optie bij 'bewerking' selecteren, dat kost ongv evenveel tijd.)

mvg,
Matthieu

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Matthieu

Ik zou het zo doen.

Plak deze code in de VBA code voor het tabblad waar het van toepassing moet zijn. Ik krijg jouw bestand niet open, dus kan ik geen verdere details geven.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)

Dim rng As Range

For Each rng In Target.Cells

rng.Value = rng.Value + 1

Next

End Sub

Als je dan dubbelklikt op een cel of cellen, zal elke cel +1 gedaan worden. Er is ook zoiets mogelijk met een rechtermuisklik ipv een dubbelklik. Of zelfs een enkele klik op een cel maar dat lijkt mij vaak fout te gaan.

Wigi

Mijn excuses voor dit ongemak! Zal voortaan een .xls bestand uploaden ipv .xlsx
Heel erg bedankt voor die VBA code! Waar zou ik een lijstje kunnen vinden met andere toetsen, waarmee ik DoubleClick kan vervangen?

mvg,
Matthieu

Waar je de code plakte, daar net boven heb je 2 keuzelijsten naast elkaar.

In de links keuzelijst kies je Worksheet. In de rechtse keuzelijst zie je dan de mogelijke events die je kan opvangen. Klik op de naam van een event en VBA zet zelf al een stuk code neer.

Wigi

Waar je de code plakte, daar net boven heb je 2 keuzelijsten naast elkaar.

In de links keuzelijst kies je Worksheet. In de rechtse keuzelijst zie je dan de mogelijke events die je kan opvangen. Klik op de naam van een event en VBA zet zelf al een stuk code neer.

Wigi

Bedankt!
Nog een vraag, op een of andere manier werkt CTRL+Z niet meer als ik bijvoorbeeld op de verkeerde vak heb dubbelgeklikt, enig idee hoe dat komt?

Bedankt!
Nog een vraag, op een of andere manier werkt CTRL+Z niet meer als ik bijvoorbeeld op de verkeerde vak heb dubbelgeklikt, enig idee hoe dat komt?

Dat is dus 1 van de nadelen van zulke events en waarvoor ik al vaak gewaarschuwd heb in andere topics. Na het uitvoeren van een macro is de geschiedenis van de laatst uitgevoerde acties vaak weg.

(Al is er wel een mogelijkheid om te gaan programmeren zodat de Undo wel opgebouwd blijft; maar daar zou ik niet aan beginnen als ik van jou was.)

Wigi

Hierbij een oplossing met 5 knoppen in de header... Door op 1 van de knoppen te klikken zal de waarde in die kolom met 1 verhoogd worden.

Groet, Leo

Bijlagen

Hierbij een oplossing met 5 knoppen in de header... Door op 1 van de knoppen te klikken zal de waarde in die kolom met 1 verhoogd worden.

Groet, Leo

Zodra ik op een knop druk krijg ik een 1004 fout.

Da's vreemd...??? Bij mij werkt 'ie naar behoren. Ik hoop niet dat die een probleem met Excel2007 is. Zou iemand met verstand van zaken met Excel2007 ff naar willen kijken?

Dank!

Groet, Leo

Da's vreemd...??? Bij mij werkt 'ie naar behoren. Ik hoop niet dat die een probleem met Excel2007 is. Zou iemand met verstand van zaken met Excel2007 ff naar willen kijken?

Dank!

Groet, Leo

Ja ik heb 2007, dus wss ligt daar het wel aan...

Ik heb geen 2007, maar op welke regel geeft de code die fout?

Code:
Cells(Range("J1").Value + 1, sKolom).Value = Cells(Range("J1").Value + 1, sKolom).Value + 1

tehgoon, je hebt gewoon nog het orginele bestand van mij? Dus géén aanpassingen gedaan zoals kolommen of regels ingevoegd/verwijderd? Cel J1 bevat namelijk het getal van de actieve regel. Als je die verwijdert of verschuift, zal de boel klappen op de door jou aangegeven code-regel.

Groet, Leo

Volgens mij is een eenmaal gegeven naam aan een knop niet meer de oorzaak. De engelse versie zal inderdaad 'Button' gebruiken en de nederlandse 'Knop', maar daarna is de naam 'gewoon maar een naam'. Persoonlijk denk ik dat er is geschoven in de sheet (of dingen verwijderd).

Groet, Leo

Voor de aardigheid de sheet nog een beetje uitgebreid. Het is nu een invulformulier met totaalformulier. Vul het invulformulier in dmv de knoppen in de header. Na vraag 20 verschijnt er een message dat de invoer klaar is. De teller staat nu ook weer op 1. Dit geeft je namelijk de gelegenheid om je invoer te controleren en voorkomt dat je perongeluk zonder te kijken een volgend formulier gaat invullen!!! Controle is niet mogelijk als je rechtstreeks elke invoer bij je totaal optelt, nu wel! Door nu de invoer te opnieuw te starten (header-knoppen), komt de vraag of je de data wilt overzetten naar het totaalformulier. Met 'ja' wordt alles netjes opgeteld en het invulformulier geleegd. Met 'nee' kan je het nogmaals rustig bekijken...

Groet, Leo

Bijlagen

Als ik alle bovenstaande gedachten in een potje doe en wat kruiden toevoeg
komt dit brouwsel er uit.

Voor u allen fijne kerstdagen en een gelukkig 2009.

Sorry leo, ik heb je laatste post niet op tijd gezien.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan