• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Het vullen van cellen dmv een button

Status
Niet open voor verdere reacties.

N12047

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2015
Hallo allemaal,

Met een button is het mij gelukt om bepaalde cellen te vullen met getallen.
Bestaat er ook een mogelijkheid om met dezelfde button (Toggle?) de cellen weer leeg te maken?
Ik bedoel dan niet alle cellen tegelijk maar alleen de cel die ik aanwijs nadat ik de tweede keer op de button geklikt heb?

Als dat niet mogelijk is, is er dan misschien een andere mogelijkheid?

Als bijlage heb ik een testbestandje geplaatst.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijlagen

De 'Delete' knop op het toetsen bord doet dat toch?

Daarnaast vul je in dat document nergens een cel middels die knoppen.
Je plaatst alleen de cursor in een bepaalde cel.
Middels een volledig overbodige code, maar dat was je vraag niet.

Daarnaast vul je in dat document nergens een cel middels die knoppen.

Dat dacht ik eerst ook, maar klik eerst een van de knoppen aan en daarna een cel in range G14:T23.
In die cel komt dan het geselecteerde getal te staan.

Data validatie is een veel eenvoudiger methode.:)

Of gewoon het toetsenbord

Geen idee wat het moet worden maar dit volstaat voor de knoppen:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  Cells(2, 9).Select
End Sub

Ah, ok. Dat kan dus inderdaad veel makkelijker maar zal voor TS een les kennen zijn in hoe het wel te doen.
Dan is de vraag in ieder geval niet overbodig :)

Beste allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie goed bedoelde op- en aanmerkingen.

Ik zal een beetje uitleg geven over mijn vraag.

Van origine ben ik PLC programmeur, zonder hier over uit te weiden hoop ik dat jullie weten wat dit is. Zo niet dan wil ik dat ook wel uitleggen.

Op het antwoord dat je er ook de delete knop kunt gebruiken: we gebruiken een touch screen waar geen toetsenbord en/of muis op aangesloten is.
verder nog als bijkomstigheid dat om uiteenlopende redenen het on screen toetsenbord óók uitgeschakeld is.

Ik ben bezig met een PLC applicatie voor een aantal operators die een handicap hebben.
Deze operators moeten regelmatig van recept veranderen en daar gaat het vaak mis.

Via een ander software pakket (MXSheet voor bekenden en afgeleid van Excel) kan ik de operators een heel stuk tegemoet komen en vergemakkelijken.
Dit programma kan communiceren met de PLC en ingevoerde waarden gebruik ik weer in het PLC programma.
Zij blij, ik blij.

Mijn kennis van VBA is nagenoeg 0.0. De code die in het voorbeeld staat heb ik van internet gehaald en hier en daar op mijn wijze kunnen veranderen.
En het werkt! Het doet precies wat de operators nodig hebben, eenvoudige toetsbediening, niets meer of minder.
Het nummer dat zij genereren vergelijk ik in mijn PLC programma en kan bij verkeerde invoer een lamp laten branden.

Zij moeten dan de gelegenheid hebben om je juiste, bij het recept behorende code, in te geven.
Bij de juiste code wordt de machine omgeschakeld en kunnen zij hun werk weer doen.

Dit even als achtergrond.

Graag zou ik jullie nogmaals willen vragen om én naar de code te kijken en eens te spelen met de buttons.
Voorbeeld hoe je het kan gebruiken:
Klik op button 1 en je kunt (zonder nogmaals de button te bedienen) continue het cijfer 1 invoeren in het vierkant.
Klik op button 2 of 3 of 4 of ... en je kunt (zonder nogmaals de button te bedienen) continue het cijfer 2 of 3 of ... invoeren in het vierkant.

Mijn vraag is alleen maar of het mogelijk is om dit ook in omgekeerde volgorde te doen.
Dus nogmaals button 1 klikken betekent dat je alle 1 tjes weer kunt verwijderen (niet allemaal tegelijkertijd maar per cel)
Nogmaals op button 2 klikken, alle 2 ''tjes verwijderen (niet allemaal tegelijkertijd maar per cel)
Misschien moet er wel een button bijkomen waarmee je de bewuste cel weer leeg kan maken?

Als dit niet mogelijk is weten jullie misschien een andere (betere) oplossing.
Ik houdt mij hier voor aanbevolen.

Nee, of ik weet / kan het niet is ook een antwoord en ben ik ook blij mee.
Ik ga dan op zoek naar een andere oplossing.

Als iets nog niet duidelijk is dan lees ik dat graag.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Dank je wel VenA,

Code is korter en overzichtelijker.

MXSheet ken ik niet. Of je via een touch screen een selection_change kan triggeren weet ik dus ook niet. Met een klik op 1 van de knoppen wijzigt de status en kan je de waarden aanpassen of wissen. Mogelijk komt dit een beetje in de buurt van het veel te lange verhaal.

Bijlagen

VenA,

Hartelijk bedankt voor deze oplossing.
Het is zelfs beter als ik had kunnen wensen.
Vanmorgen heb ik het nog snel kunnen testen op het scherm en het werkt goed.

Nu moet ik alleen voor mij uitzoeken hoe je de tekst op de button getoggled hebt.

Nogmaals hartelijk bedankt.
Ik zet de vraag op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan