hij herkent de vaste schijf niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SuperTeke

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2004
Berichten
36
Alleer eerst moet ik zeggeb dat Ik een echte sukkel ben.

Ik heb 2 partitions op mijn HD.
Ik wilde de Xp opnieuw installeren maar ben vergeten om bij het instalatie c: te selecteren. Daarom had hij automatisch een nieuwe Xp op D: geinstalleerd.

Ik vond dat niet zo erg.Want hij werkte nog wel.
Sinds kort zag ik dat ik de oude besturingsysteem niet meer gebruikte daarom wilde ik het verwijderen.
En dat gaat niet zo 1-2-3.

Een vriend van me zei dat ik de c: gewoon moest formateren.
Dat lukte niet via >> Deze computer > rechtermuisknop op c: >> Formateren.
Het lukte ook niet via ms-dos.

Daarom heb ik een programma van het internet gedownload "killdisk". Met dit programma heb ik de c: geformatteerd maar nu start de computer helemaal niet meer op.
Ik kan de instalatie van Xp niet via Ms-dos uitvoeren. Ik heb nog een andere besturings systeem, ME. Instalatie van dit systeem lukt ook niet omdat hij geen ms-dos partitie kan vinden.

Wat moet ik nu doen ??

ik heb Fdisk uitgevoerd en een ms-partitie gemaakt maar de instalatie kan nog steeds niet voortgezet worden.

En nu als ik in Ms-dos
C: intik geeft hij c:\ aan , maar als ik c:\dir doe zegt hij dat hij de C: niet kan vinden.

U kunt mij ook per mail bereiken:
super_teke@hotmail.com
 
kan je xp weer niet gewoon instaleren op c en zal een optie krijgen op welke partitie je hem wilt installeren en zonodig deze partitie te formateren
 
Waarschijnlijk stond je besturingssysteem dus toch op C: Maar ik denk dat het vrij makkelijk op te lossen is. Wat veel mensen nog steeds niet weten is dat je helemaal geen opstartschijven etc nodig hebt bij windows XP. Je kan namelijk gewoon van de cdrom opstarten. Voorwaarde is wel dat je in je bios instelt dat hij als eerste naar de cdrom "kijkt" (meestal boot sequence in bios).

Eenmaal ingesteld dat de pc voordat hij naar de harde schijf kijkt eerst naar de cdrom kijkt, start je op met de cdrom van XP. Dan kun je ook partities verwijderen/ aanmaken/ formatteren tijdens het installatieproces.

Succes!
 
Bios kan je niet instellen via MS-Dos. Als het goed is zie je net als je je pc hebt aangezet (tijdens geheugentest) press (en dan een knop) to enter setup/ bios. Meestal is dit DEL of F2. Dan kom je in je BIOS. Dit is de software die draait VOOR MSdos(hardwareaansturing). Hier kan je in het menuutje boot (meestal, verschilt per bios) aangeven hoe de pc op moet starten. Meestal staat er dat hij eerst naar de diskette moet kijken en daarna naar de harde schijf. Als je maar hebt staan dat hij als eerste naar de cdrom kijkt en dan naar de hd.
 
:thumb:

Thanks

Als het lukt,kom ik je nog een keer bedanken.
Als het niet lukt,zal ik je weer lastig vallen :p

Adios.
Good night
 
het is toch niet gelukt.

als ik de pc start verschijnt er een blauwe scherm met "HP invent" , hier staat geen "press this button for ..." ofzo. en dan controlleert hij de a station en vervolgens zegt hij : Geen besturing systeem gevonden.

Als ik een opstart diskette in de station stop,dan eindigt hij bij a:\ ik typ f:\ en vervolgens Setup om windows ME te installeren.
En dan zegt hij Istalatie heeft 15xxxxxxxxx bytes nodig op c:. maar mijn hele c: is nu gewoon leeg. ongeveer 30 gig leeg.

Als ik c: in tik, verschijnt er c:\ , en wanneer ik dir in typ zegt hij dat hij de schijf niet kan vinden. Ik word er gek van.
 
Toch proberen via BIOS. Direct na het aanzetten F1, F2, Del, of Esc proberen. Kom je er dan nog niet in, kijk even op de site van HP hoe in het bios te geraken. Of stel hier een vraag, met type HP, dan komen we er via het internet ook wel uit.
 
Het is een pavilion 7965 met nec 2500 dvd brander als "vreeemde" hardware

Bios setup is gelukt. Ik heb floppy opgezet in ATAPI MO
en hij checkt nu niet de diskettestation maar cdrom station. Maar nog verschijnt de bericht :
Het besturingsysteem ontbreekt.
 
Dan is ie dus niet met de XP cd gestart? Als ie de cdrom leest, en daar zit XP in, dan moet het setup programma van XP automatisch starten. (er staat als het goed is ook nog, "druk op een toets als u van de cdrom wilt starten" druk dan op een toets (of spatie)) Anders heb je de verkeerde geselecteerd.
 
nee automatisch opstarten lukte niet. ik heb van internet de boot-diskettes van Xp gedownload en daarmee de instalatie voortgezet.

Hey jongen, Bedank voor je hulp.

Ik nu tenminste waar bios voor dient en hoe je het kunt wijzigen.:D
Thanks Dude , adios.
 
Zal toch nog even posten waar ik denk dat de oorzaak lag, als je windows xp op d installeerd terwijl er op c een ader besturingssysteem staat zal hij in de boot.ini op de c schijf het bootmenu aanmaken met beide besturingssystemen, verwijder je dit bestand dan kan hij ook niet meer bij je besturingssysteem op de d schijf.
 
dat denk ik ook. Sterker nog dat ze samen bestanden deelden. Want toen ik Nero op D schijf had geinstalleerd vroeg die niet eens om een serie nummer maar was gewoon in eens geregistreerd.
En toen ik de windows versie op c schijf wilde verwijderen gaf hij fouten aan, en verwijderde niet.
maar gisteren heb ik, na instalatie op c schijf . De windows op d schijf verwijderd. En toen gaf die geen fouten aan aan , en verwijderen ging net zo makkelijk als het verwijderen van gewone mappen.

>>> Hij herkende de windows versie op d schijf niet meer. >> normaal gesproken moet je kiezxen wel windoes wilt starten, maar nu startte hij windows op c schijf gewoon automatisch op.
 
Ben blij dat het gelukt is. Weer wat geleerd :) :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan