HIMEM.SYS foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

nijhof

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2005
Hallo,

Ik heb een pc als je die aanzet krijg je eerst het windows 98 scherm en daarna de volgende melding.

Tijdens de initialisatie van apparaat:IOS: Beschermingsfout van Windows. U dient de pc opnieuw op te starten.

Daarna heb ik CTRL ALT DEL. gedaan. Daarna kijg je een scherm waar je uit:
1Normaal
2 Vastgelegd in logbestand(BOOTLOG.TXT)
3 Veilige modus
4Bevestiging van iedere stap
5 alleen ms-dos prompt
6 alleen ms- dos prompt in veilige modus

Waarschuwing: Windows is de vorige keer niet volledig opgestart. Kies veilige modus om Windows te starten met zo weinig mogelijk stuurprogramma's.

Himem test momenteel het geheugen...gereed
Windows XMS- stuurprogramma versie 3.95
xms versie3.0

FOUT: himem sys heeft onbetrouwbare xms-geheugen gevonden op adres 0381502E xms- stuurprogramma niet geistalleerd. Dit adresnr verandert iedere keer als je het opnieuw probeert.

Druk op enter om door te gaan met het opstarten van de pc

Druk ik dan op enter verschijnt de volgende mededeling:
HIMEM.SYS ONTBREEKT.
Controleer of het bestand zich in de windows-map bevindt.Windows is gestopt Druk op CTRL ALT DEL om de pc opnieuw op te starten.

Als ik dit doe begint het hele verhaal weer opnieuw.
Er is al geprobeerd om er andere windows op te zetten ,maar dat wil ook niet.

Kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen.

brak geheugen misschien.
probeer anders himem te kopieren in de map windows

Pak de bijlage uit (dat is Himem.sys) en zet het bestand in de map C:\Windows.
Als daar al een Himem.sys staat is dat bestand corrupt en kun je het gewoon overschrijven met het nieuwe bestand.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hallo

Dank jullie wel voor jullie reaktie.

Ik heb inmiddels HIMEM.ZIP gedownload. Vanavond wil ik het eens proberen. Hoe kun je dat bestand van HIMEM.SYS overschrijven? Ik weet er nog niet zoveel vanaf. Willen jullie mij daar a.u.b. mee helpen?

B.v.d. en groetjes Nijhof

Ik had op deze plaats al antwoord gegeven, maar dat heb ik weer verwijderd omdat ik iets over het hoofd had gezien.:o
Je schrijft dat er al is geprobeerd Windows opnieuw te installeren.
Omdat je die foutmelding nog steeds krijgt, is het waarschijnlijker dat het een hardware-probleem is.
Ik raad je aan het geheugen eens te laten testen bij een computerwinkel.

Guus.

Hallo

Ik heb een programma gedownload Een memorytest m.b.v een floppy. ik moest dan de floppydrive wel als eerste op laten starten. Nu krijg ik alleen nog de volgende melding op het scherm:

Het volgende bestand is beschadigd of ontbreekt: C:\ Windows\himem.sys\

himem.sys ontbreekt
Controleer op het bestand zich in de windows map bevindt.

Windows is gestopt. Druk op CTRL ALT DEL om de pc opnieuw op te starten.
Als ik dit doe krijg ik gewoon deze melding weer, dus ik kan helemaal niet in die map kijken.

Ik heb nog wel steeds de volgende opstartvolgorde:
floppydrive eerste
cd rom tweede
harde schijf c derde

Nu heb ik denk ik (zegt de leek ) wel wat aan himem.zip.

Maar hoe moet ik die gebruiken ,want nu heb ik geen HIMEM.SYS meer,dus kan ik hem ook niet overschrijven.
HELP..... hoe nu verder?

Dank je wel en groetjes van nijhof

Dit schreef @Guus abc

Pak de bijlage uit (dat is Himem.sys) en zet het bestand in de map C:\Windows.
Als daar al een Himem.sys staat is dat bestand corrupt en kun je het gewoon overschrijven met het nieuwe bestand.

Als dat bestand er niet in staat toch naar die dir copieren

Geplaatst door nijhof
himem.sys ontbreekt
Controleer op het bestand zich in de windows map bevindt.
Er is een heel simpele manier om dit probleem op te lossen.
Helaas heb ik nu even geen tijd om die uit te leggen. :)
Het bestand Himem.zip mag je weggooien; dat is met deze methode niet nodig.
Ik antwoord je vanmiddag.

Guus.

Hallo Guus,

Ik wil nog wel even benadrukken dat ik niet in windows kan komen en ik kan ook niet met de dosprompt beginnen.

Het enigste wat ik kan is er een floppy instoppen en misschien een cd.

Ik zit met spanning te wachten op jou bericht.

Groetjes Nijhof

Geplaatst door nijhof
Het enigste wat ik kan is er een floppy instoppen
En meer is ook niet nodig.:)
Download dit zip-bestand.
Het bestand moet eerst uitgepakt worden; gebruik hiervoor bijvoorbeeld ExtractNow.
Sleep het bestand boot98.zip naar het venster van ExtractNow en klik op Extract all - zie bijlage.
(Misschien is die uitleg over zip-bestanden uitpakken overbodig voor je, maar ik ben graag duidelijk.:))
Er verschijnt een nieuwe map (boot98) met daarin 28 bestanden (waaronder Himem.sys).
Kopiëer al die bestanden naar een lege floppy.
Je hebt nu een opstartdiskette voor Win98.
Met die diskette in het diskettestation start je de computer op.
Na enig gerommel van het diskettestation verschijnt de DOS-prompt: A:\>
Typ scopy himem.sys c:\windows /ys en druk op ENTER.
Het bestand Himem.sys wordt dan van de diskette naar de map C:\Windows gekopiëerd.
Als dat gebeurd is haal je de diskette uit het diskettestation en drukt op Ctrl + Alt + Delete.
De computer start dan weer op en als het probleem alleen dat ontbrekende of beschadigde bestand was, zou het opgelost moeten zijn.:)

Guus.

Laatst bewerkt:
Hallo Guus

Dank je wel voor je reaktie

De uitleg over het uitpakken van zip-bestanden is helemaal niet overdreven,want ik kom er nu nog niet uit
1. Als ik download dit zip-betand open,dan download hij hem wel,maar ik krijg niets te zien in het scherm. Weet jij misschien wat ik verkeerd doe?
2 En als ik Extract Now aanklik krijg ik het wel, maar wat ik dan verder moet doen weet ik niet
Aangezien ik al de hele middag hierop zit te puzzelen,ben ik nog niet veel verder gekomen.

Groetjes Nijhof

Als je het downloadvenster voor het zip-bestand ziet, moet je niet op Openen klikken, maar op Opslaan.
En even onthouden waar je het opslaat, om te voorkomen dat je het niet meer terug kunt vinden.:)
ExtractNow moet je eerst installeren. Dat doe je door te dubbelklikken op het bestand dat je gedownload hebt.
Er verschijnt dan een venstertje waarin je een paar keer op Next, één keer op Install en één keer op Finish moet drukken - dat wijst zich allemaal vanzelf.
Als je dat gedaan hebt, vind je een nieuw item in je Programma-menu van waaruit je het programmaatje kunt starten - zie bijlage.
Volg daarna de aanwijzingen uit mijn vorige bericht.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hallo Guus,

Ik heb het zip-bestand inmiddels gedownload.

Maar met extract now lukt het niet helemaal.Ik heb het gedownload ,maar als ik ddan dubbelklik dan krijg ik het programmaatje ervoor.Ik weet niet waar ik dan op moet klikken.Ik zie geen venstertje waar je op next etc kunt klikken

Groetjes Nijhof

Ik denk dat je dan het verkeerde bestandje hebt voor ExtractNow. Verwijder het meer even (klik er met je rechter muisknop op en klik op Verwijderen).
Klik dan hier om het ExtractNow direct te downloaden.
Klik in het downloadvenster weer op Opslaan.
Ga na het downloaden naar de plek waar het is opgeslagen en dubbelklik op het bestand.
Dan zal het installeren wél lukken.

Guus.

Geplaatst door nijhof
Hallo Guus,

Ik heb het zip-bestand inmiddels gedownload.

Maar met extract now lukt het niet helemaal.Ik heb het gedownload ,maar als ik ddan dubbelklik dan krijg ik het programmaatje ervoor.Ik weet niet waar ik dan op moet klikken.Ik zie geen venstertje waar je op next etc kunt klikken

(Ik heb sinds een week een andere pc daar zit windows xp op . Kan het zijn dat hierop alles vanzelf uitgepakt wordt? Ik heb 'dit zip bestand' gedownload en als ik dubbelklik op dat bestand pakt hij hem uit. Daar staat HIMEM tussen.)

Groetjes Nijhof

Ps Ik begin me wel een beetje schuldig te voelen,dat ik zoveel en zo vaak wat vraag

Geplaatst door nijhof
Ik heb sinds een week een andere pc daar zit windows xp op . Kan het zijn dat hierop alles vanzelf uitgepakt wordt? Ik heb 'dit zip bestand' gedownload en als ik dubbelklik op dat bestand pakt hij hem uit. Daar staat HIMEM tussen.)
Dat klopt. In XP zit dat ingebouwd, dus is ExtractNow helemaal niet nodig. Dit maakt alles een stuk eenvoudiger.:)
Als het goed is heb je na het uitpakken van boot98.zip nu 28 bestanden. Kopiëer die naar een lege diskette. Als je niet precies weet hoe je dat het beste kunt doen, moet je het me even laten weten.
Start de computer dan op met de diskette in het station en doe wat ik in mijn eerste bericht van vandaag zei.
Geplaatst door nijhof
Ps Ik begin me wel een beetje schuldig te voelen,dat ik zoveel en zo vaak wat vraag
Dat is nergens voor nodig, hoor.:)

Guus.

Hallo Guus,

Dus als ik het goed begrijp is het voor mij niet nodig om ExtractNow te downloaden?

Nou, bij deze. Hoe kan ik deze het beste kopieeren?Ik bedoel die boot98.(Sorry voor het ontbreken van de puntjes op de e,dat weet ik dus ook niet hoe ik dat moet doen,maar dit terzijde)

Fijn dat je mij wilt helpen.

Groetjes Nijhof

Laatst bewerkt:
Het best kun je het bestand boot98.zip even uitpakken naar een nieuwe map op je bureaublad.
Klik om die te maken met je rechter muisknop op het bureaublad. Kies in het menu dat verschijnt Nieuw > Map.
Als de nieuwe map op het bureaublad staat, ga je terug naar het bestand boot98.zip.
Dubbelklik erop.
In het venster dat verschijnt klik je op Alle bestanden uitpakken.
Er verschijnt een weer een venstertje waar je op Volgende moet klikken.
Nu klik je op de knop Bladeren en zoekt de nieuwe map.
Als je die in het venster hebt staan, klik je op Volgende en tenslotte op Voltooien.
Stop nu een lege diskette in je diskettestation.
Open de map op je bureaublad en klik in het menu Bewerken op Alles selecteren.
Klik dan op Kopiëren.
Open nu Windows Verkenner en klik in het linker venster op het diskettestation.
In het rechter venster staat nu de inhoud van de diskette - niets dus.
Klik nu op Plakken en de bestanden worden naar de diskette gekopiëerd.

Guus.

Ter aanvulling: als je een hele nieuwe diskette gebruikt, moet je die eerst formatteren.
Klik in Windows Verkenner met je rechter muisknop op het diskettestation en klik op Formatteren - zie bijlage.
In het venster dat verschijnt kies je de optie Snel en klikt op Uitvoeren.
Na enig gerommel van het diskettestation kun je de diskette gebruiken.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb precies gedaan wat je overigens heel duidelijk hebt uitgelegd,maar als ik de diskette in de andere pc stop dan krijg ik de volgende boodschap:

schijffout
Druk op een toets

Als ik dit doe dan krijg ik de volgende boodschap:

Verwijder schijf of medium
Druk op een toets

Ik ga ervan uit dat ik alles precies zo heb gedaan,zoals jij mij hebt uitgelegd. Dat was heel duidelijk,dus..

Lig het misschien aan de opstartvolgorde:
De volgorde die ik heb is:
1 Diskettestation
2 cd rom drive
3 harde schijf
4 Pnp apparatuur
of ligt het misschien aan de diskette? Ik weet nl. niet of er al wat op stond. Maar als je die formatteert gaat het andere wat erop staat toch eraf?

hartelijk dank Nijhof

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan