HIS Videokaart wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoekMans

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2014
Hallo beste kenners,

Na een zoektocht op het wereldwijde web heb ik nog altijd geen oplossing gevonden voor mijn probleem. Hopelijk biedt dit forum uitkomst:)!

Allereerst, mijn computer:
- Een door Tri-Bit Computers uit Hoogeveen samengestelde desktop tbv videobewerking (circa 2010).
- Intel Core i3 Processor - 550 - 3,2gHz
- 4GB RAM geheugen
- 64 bit.
- Windows 7 Home Premium

Probleem:
- Videokaart wordt niet meer herkend.
Bij apparaatbeheer > beeldschermadapters staat het volgende: 'Standaard VGA grafische adapter'.
- Kijk ik bij de Windows Prestatie Index dan zijn dit de cijfers:
Processor: 7,0
RAM geheugen: 5,9
Grafisch: 1,0
Grafische weergave voor spellen: 1,0
Primaire harde schijf: 5,9.

Omdat mijn computer op het grafische vlak 2 keer een 1 krijgt (shocking), vermoedt ik zo dat mijn videokaart in mijn kast niet meer wordt herkend.
Ook werkt Windows Aero niet. Ik las ergens dat dat een graadmeter is voor het al dan niet werken van de videokaart?
Ook wanneer ik nu edit in Sony Vegas Pro 12, merk ik dat de computer meer moeite heeft dan voorheen (haperende video's tijdens afspelen) met monteren.

Dat de computer nu zegt dat ik een standaard VGA kaart bezit, klopt volgens mij niet.
Ik heb de kast opengemaakt en zie een videokaart ingeplugd zitten met daarop een groot logo van HIS.
De enige infomatie die ik daar verder op kan vinden is het productnummer (?): H101123859. Kennen jullie deze kaart?

Na wat online speur en leeswerk zou het weleens kunnen dat ik de driver voor mijn videokaart opnieuw moet installeren.
Nu kwam ik hiervoor de volgende programmaatjes tegen:

Winzip Driver Updater, DriverTuner, DriverTurbo.
Alledrie scannen ze keurig mijn computer en geven ze aan dat er 25 beschikbare updates zijn.
Ik heb inderdaad nog nooit mijn drivers geupdate.

Maar moet ik nu daadwerkelijk die drivers downloaden via één van deze programmaatjes? Voor alledrie moet ik hiervoor betalen. Kan ik dit ook ergens gratis doen? Of vermoeden jullie dat er een ander probleem aan de hand is waardoor de videokaart niet meer wordt herkend?

Hoop dat jullie met bovenstaand verhaal iets kunnen.
Als er nog meer info/of foto's nodig is/zijn om het probleem beter te kunnen analyseren hoor ik het natuurlijk ook graag!

Vriendelijke groet, Loek

Hoi,

Welkom op Helpmij .nl

Weet je wel of de kaart een ati of nvidea chip set heeft? Kijk anders eens met deze wie weet geeft hij wat meer info en ik zou niet tot betalen over gaan niet nodig

20140711_134550.jpg

Hoi Modag, dank voor uw snelle antwoord.
Waar vind ik welke chipset mijn videokaart heeft?

Dit een foto van de videokaart. Vind het vreemd dat ik op het productnummer (h101123859) online niks kan vinden over deze kaart.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Hoopte dat je dat zou weten want inderdaad dat nummer geeft niets kijk eens met de link in mijn vorig bericht misschien geeft die duidelijkheid

Hoi,

Welkom op Helpmij .nl

Weet je wel of de kaart een ati of nvidea chip set heeft? Kijk anders eens met deze wie weet geeft hij wat meer info en ik zou niet tot betalen over gaan niet nodig

Hoi Modag,

Dit zijn de uitkomsten van de Speccy-scan:

Grafisch
V193W (1280x1024@1Hz)
16MBATI Standaard-VGA grafische adapter (ATI AIB)

ATI Standaard-VGA grafische adapter
Fabrikant ATI
Model Standaard-VGA grafische adapter
GPU Redwood
Apparaat ID 1002-68DA
Subfabrikant ATI AIB (1787)
Huidig prestatieniveau Level 0

Het lijkt er op dat hij de HIS-videokaart niet herkend maar de standaard VGA adapter detecteert?

Vriendelijke groet, Loek

Hoi,

Mogelijkheid om de kaart in een andere pc te testen? En spontaan ontstaan of waren er al tekenen dat kwaliteit minder werden. lijkt mij dat het om een ati kaart gaat

Laatst bewerkt:
Hoi,

Die mogelijkheid heb ik helaas niet.
Met bovenstaande info en de foto, kunt u dan concluderen dat ik wel een HIS videokaart heb met een ATI chipset?

Weet u of iemand anders hoe dit dan kan / wat de beste handeling is om het probleem vast te stellen / te verhelpen?

Groet, Loek

Beste Modag,

Ik ziet hier met het schaamrood op de kaken.
Vier jaar lang heb ik mijn computer, sinds aflevering, gebruikt zonder de videokaart.

Aangezien u vroeg of de aankoopbon nog aanwezig was, ben ik gaan zoeken in de doos met cd's die Tri Bit Computers mij meegaf na aanschaf.

Daar vond ik de 3D HIS Graphics Card installatie-cd!!!! (ik ging er blind vanuit dat deze al geïnstalleerd was.)
Nu geïnstalleerd en tadaaa:

Nu staat er bij: apparaatbeheer > beeldschermadapters: ATI Radeon HD 5500 series.
En bij de Windows Prestatie Index:
Grafisch: 5,1
Grafische weergave voor spellen: 6,4

Het beeld is nu ineens een stuk scherper en sony vegas pro 12 loopt perfect.

Ongelofelijk stom van mijn kant, maar dank voor uw snelle hulp!
Kunt u nog aangeven of deze ATI videokaart nog een beetje van deze tijd is? Of zijn er al veel sterkere en krachtigere op de markt en is deze serieus verouderd?

Groet, Loek

HD5500 series is niet het nieuwste meer en het was ook geen vlaggenschip toen hij net uit kwam
alleen bij een playback van videomateriaal zou het kunnen laggen maar dan praten we wel over grafische hoogstandjes.
3d modellen etc

Laatst bewerkt:
Je hebt het nu voor elkaar gekregen met de originele instal cd. Echter is die alweer sterk verouderd. Adviseer dan ook om de laatste nieuwe drivers te downloaden en te installeren voor nog betere prestaties.

Dank voor jullie reacties Firestorm en Jackall.

Ik ga via de link de laatste nieuwe driver voor deze serie downloaden.
Binnenkort maak ik, vanwege toenemende freelance klussen (video-bewerking, bruiloften, aftermovies, bedrijfsfilms etc), toch volledige de overstap naar een Laptop om te editen.

Het wordt nog even speuren naar één met meer dan genoeg specs om het een tijdje vol te houden. i7, minimaal 8GB Ram, een ijzersterke videokaart etc
Zal in het laptop- en videokaartforum zoeken naar goede opties.

Een fijn weekend allen en dank voor de hulp! Groet, Loek

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan