Hitachi TX36D98VC1CAD aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartinJM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een oude laptop uit elkaar gehaald om er zoveel mogelijk van te kunnen hergebruiken. Het scherm wil ik nu eigenlijk voor iets anders gebruiken (aansluiten op een raspberry pi), maar ik kan er maar niet achter komen wat voor aansluiting er op het scherm zit. Daardoor kan ik er dus ook niet achter komen of ik het scherm er wel voor kan gebruiken...

Details:
Het scherm is een Hitachi TX36D98VC1CAD. Ik heb hem uit een oude dell gehaald (welke weet ik niet meer).

Screenshots:
Achterkant beeldscherm met kabel:
IMAG0275.jpg
Achterkant beeldscherm zonder kabel:
IMAG0277.jpg
De aansluiting die in de laptop ging. Deze zat dus op de onderstaande chip (als ik een betere kwaliteit foto moet maken moeten jullie het even aangeven):
IMAG0279.jpg
De chip waar de aansluiting van het scherm op zat aangesloten (het scherm zat aangesloten op de aansluiting links op de kaart):
IMAG0281.jpg
De achterkant van die chip, de witte aansluiting waar '191L' op staat zat aangesloten op de laptop (ik dacht op het moederbord, maar ik weet het niet zeker):
IMAG0280.jpg

Wat ik er zelf aan heb gedaan:
Ik heb zelf al meerdere malen geprobeerd om het scherm op google op te zoeken, maar bij geen van de resultaten kon ik vinden wat voor aansluiting het was. Daarbij kreeg ik wel het vermoeden dat het een LVDS aansluiting was, maar ik heb nergens iets gevonden wat dat vermoeden kon bevestigen.

Ik hoop dat er iemand is die mij hierbij kan helpen. Als er iets onduidelijk is, waarschuw dan even, dan kan ik daar wat aan doen. Als dit niet genoeg informatie is, waarschuw dan graag ook even, dan zal ik kijken of ik misschien toch nog achter het laptop model kan komen en of ik misschien nog wat informatie over het hoofd heb gezien.

Alvast bedankt voor het helpen,
MartinJM

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook al het nodige gezocht naar het aansluiten van laptopschermen op Raspberry Pi's, maar tot dusver zonder enig resultaat. Het probleem is dat er heeeeel veel verschillende laptopschermen (met bijbehorende controllers) zijn, waardoor het heel moeilijk wordt om het signaal van Composite of HDMI om te zetten naar die specifieke laptopconnector (waarvan je ook nog niet eens weet welke pin wat doorgeeft...). Mijn conclusie was: het is mogelijk, maar dan moet je wel heel veel tijd erin willen stoppen om de pin-out uit te vinden en uit te zoeken hoe je dat moet omzetten naar digitaal of analoog signaal (HDMI of composite). Je zou het natuurlijk ook via de I/O header op de RPI zelf kunnen doen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten (tot op heden, ik wil daar verandering in gaan brengen(: )

Hoi,

Dat was ik ook al vaker tegen gekomen. Daarom heb ik het ook een tijdje laten liggen. Maar een paar dagen geleden kwam ik dit tegen: http://www.chalk-elec.com/?page_id=1280#!/~/product/category=3094861&id=14647633. Toen dacht ik, als dit voor mij werkt, zou dat natuurlijk heel mooi zijn.
Maar ik bedacht me ook dat ik eigenlijk geen idee heb wat voor aansluiting er op het laptopscherm zit. Als de kans maar klein is dat het extra interface board van Chalkboard (het ding in de link) ook echt werkt, vind ik het toch jammer om het te proberen en er dan achter te komen dat het voor niks is geweest. Daarom hoopte ik dat er hier iemand zou zijn die de aansluiting kon identificeren.

Ik had ook inderdaad meerdere projecten gezien waar het met de I/O poort gedaan werd, maar ik heb daar ook (nog) geen verstand van en zou dan toch makkelijker willen beginnen, waarbij een permanent scherm wel handig is (ik kaap nu af en toe de tv)...

MartinJM

Hm, dit opent zeker nieuwe perspectieven! Dit was ik inderdaad nog niet tegengekomen. Maar het punt blijft dat je de pinnen van je LCD aan die connector moet zien te krijgen. Zou je kunnen tellen hoeveel pinnetjes de stekker heeft? Als het er 20 zijn, zijn we in ieder geval een stuk dichterbij!
En dat tv kapen komt mij ook bekend voor(:

Ik vind het persoonlijk niet helemaal duidelijk of ze nou doorlopen of niet, wat niet echt goed te zien is aangezien het een heel klein formaat is.

Maar als ik er vanuit ga dat ze wel doorlopen (daarmee bedoel ik dat ze aan alle 3 de kanten zitten), dan zijn het 50 pinnetjes. Maar er zijn 16 iets grotere pinnetjes.

Betere foto (bijgesneden, anders was ie te groot):
IMG_0142.jpg

MartinJM

Laatst bewerkt:
Heb je geen aansluitingen met minder pinnetjes? Ik kan zelf namelijk ook niets vinden op google en duckduckgo, dus waarschijnlijk is het óf een weinig gebruikt beeldscherm óf een heel oud... Verder kan ik weinig hiermee:/

Hallo

Volgens mij wijkt de aansluiting van dit t.f.t. paneel behoorlijk af van wat heden ten dage "standaard" is.

Hier :

http://www.beyondinfinite.com/library.html

Zijn er diverse datasheets van ettelijke t.f.t. panelen terug te vinden.

Hopelijk heb je iets aan deze info....

Ik vrees dat er behoorlijk wat "reverse" engineering zal moeten worden gedaan om het betrokken paneel te gebruiken.

Peter

Hallo,

Allebei bedankt voor het meedenken en de reacties! :thumb:

@AndreazZz:
Ik geloof wel dat het een oud beeldscherm is, maar hoe oud precies weet ik niet. Wel wordt het nog aangeboden in meerdere (web)winkels, dus het zal nog wel gebruikt worden. Helaas staat daar niet bij wat voor aansluiting het is...

Er zitten nog meer aansluitingen op, maar dat zijn de plaatsen waar de kabel aangesloten is (zie de rode rondjes). Er zit nog een aansluiting aan, maar ik heb niet kunnen vinden waar die aan aangesloten zit (zie gele rondje). Ik vermoed zelf dat het beeldscherm niet werkt als ik niet alle aansluitingen aansluit.
IMAG0275 - kopie.jpg

@VDK_P:
Ik heb al even snel gekeken naar de datasheets, maar ik heb nog niet genoeg tijd gehad om ze goed door te werken, dus dat zal ik later nog doen (ik denk pas volgende week, ik heb nu een uitwisseling).
Ik begin toch ook te denken dat dell zelf een aansluiting heeft bedacht en die heeft gebruikt. Ik heb vaker verhalen gehoord dat dell dat deed/doet. Dit is de eerste en enige dell die ik ooit uit elkaar heb gehaald, dus ik weet niet zeker of die verhalen ook kloppen, maar ik kan wel bevestigen dat meerdere aansluitingen niet helemaal standaard leken zijn... Maar aangezien ik niet zeker wist of dit een standaard aansluiting was, heb ik het toch maar gewoon gevraagd.

Ik heb (nog) geen verstand van reverse engineering (behalve een héél klein beetje met software), dus is er misschien een goede tutorial (het liefst Nederlands of Engels, maar Duits lukt waarschijnlijk ook nog wel) die uitlegt hoe het moet (en wat ik er nog voor nodig heb)? Ik heb er zelf nog niet naar gekeken door gebrek aan tijd, maar als jullie er een kunnen aanbevelen zou dat heel handig zijn.

Nogmaals van harte bedankt!
MartinJM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan