• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

HLOOKUP in combinatie met COUNTIF hulp nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

velde046

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Berichten
71
In het bijgesloten bestand heb ik een voorbeeld gemaakt van een vakantierooster. Ik heb binnen de site gezocht op de combinatie countif en h- en vlookup maar heb het antwoord niet gevonden, ook met zelf experimenteren kom ik niet verder.

Wat ik probeer te realiseren is het volgende:
- Het eerste tabblad is het rooster waar de vakanties van iedereen in worden gezet door middel van een V.
- In het tweede tabblad wil ik nu inzichtelijk maken hoeveel V's er per persoon per periode zijn. Ideaal zou het zijn dat de formule zoekt naar de naam die hij vind in de eerste kolom van tab2 en dan vervolgens deze zoekt in tab 1 naar die naam en dan de V's telt die bij de betreffende periode en naam horen.

Dus in tab2 cel B3 een formule die zoekt naar de naam in tab2 cel A3 (Bert) in tab1 en vervolgens het aantal V's weergeeft. De reden dat ik de naam graag uit A3 wil halen is om als er nieuwe mensen bijkomen ik met automatisch doorvoeren een nieuwe regel gemakkelijk kan toevoegen.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet aanpakken en ben zeer benieuwd hoe dit zou moeten. Ik heb in tab2 het onderste deel handmatig ingevuld om een controle en voorbeeld te hebben van hoe het eruit zou moeten zien.
 

Bijlagen

  • periode-v-tellen.xls
    16,5 KB · Weergaven: 69
Formule voor B4:
Code:
=AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(Weekrooster!$A$1;VERGELIJKEN(Totalen!B$3;Weekrooster!$A:$A;0)-1;VERGELIJKEN(Totalen!$A4;Weekrooster!$A$1:$Z$1;0)-1;7;1);"V")

Deze formule kun je zo naar rechts en naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Formule voor B4:
Code:
=AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(Weekrooster!$A$1;VERGELIJKEN(Totalen!B$3;Weekrooster!$A:$A;0)-1;VERGELIJKEN(Totalen!$A4;Weekrooster!$A$1:$Z$1;0)-1;7;1);"V")

Deze formule kun je zo naar rechts en naar beneden slepen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Ziet er goed uit, moet hem nog even vertalen naar het Engels (Engelse versie Office).
Maar denk niet dat ik dit had kunnen bedenken.

Thanks,

Dick
 
AANTAL.ALS = COUNTIF
VERGELIJKEN = MATCH

Dus:

Code:
=COUNTIF(MATCH(Weekrooster!$A$1;MATCH(Totalen!B$3;Weekrooster!$A:$A;0)-1;MATCH(Totalen!$A4;Weekrooster!$A$1:$Z$1;0)-1;7;1);"V")

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Dank je voor de snelle reactie, maar ik ben bang dat er met vertalken iets mis is gegaan, ten eerste ziek ik verschuiving niet meer wat denk ik transpose moest zijn?

Hoe dan ook, ik hoop dat ik nog een verzoekje mag doen.
Zou je voor de aardigheid mijn voorbeeld bestand aangepast willen bijsluiten, als het goed is leest de Engelse versie de formules dan wel correct in. Misschien dat ik dan zie wat er misgaat?

In ieder geval alvast bedankt.

Dick
 
Dank je voor de snelle reactie, maar ik ben bang dat er met vertalken iets mis is gegaan, ten eerste ziek ik verschuiving niet meer wat denk ik transpose moest zijn?

Hoe dan ook, ik hoop dat ik nog een verzoekje mag doen.
Zou je voor de aardigheid mijn voorbeeld bestand aangepast willen bijsluiten, als het goed is leest de Engelse versie de formules dan wel correct in. Misschien dat ik dan zie wat er misgaat?

In ieder geval alvast bedankt.

Dick

Je hebt gelijk. Verschuiving was weggevallen.
Hoe dan ook, ik heb de formule in je bestand geplaatst.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

  • periode-v-tellen.xls
    21 KB · Weergaven: 51
Nog één keer dan...

Ik heb de formule bekeken en toegepast op de sheets zoals ik ze zelf daadwerkelijk wil gaan gebruiken. Na enig gepuzzel had ik het dan voorelkaar in de sheet Verlofkaart!B2 en wou ik het automatisch doorvoeren. Verticaal ging dit prima, maar horizontaal dus niet, dan krijg ik een error dat hij geen waarde vindt.
Ik heb zelf gekeken en heb het idee dat de formule op zich wel goed doorgevoerd is, hij gaat wel telkens voor de eerste match een cel verder naar rechts voor de lookup maar toch komt er blijkbaar geen goeie waarde.

Ik heb de sheets die ik wil gaan gebruiken ook bijgesloten en zoals je zult zien is het verticaal dik in orde maar horizontaal nog niet....

NB Ik heb geprobeerd om voor onderzoek in Verlofkaart!B3 bij de eerste match de lookup op C$1 te zetten en dan gaat hij dus ook ineens fout terwijl er in die cel C1 toch echt een waarde staat.
Ik begin dus een beetje gek te worden.... nou ben ik geen echte Excel-held maar dit gaat mij qua logica even de pet te boven.

Nog suggesties? Moest bestand nu zippen omdat hij anders te groot was voor upload, hoop dat dat geen probleem is...
 

Bijlagen

  • v-tellen-versie2.zip
    43,8 KB · Weergaven: 39
Dit is de nieuwe formule voor cel B2.
Code:
=AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(Rooster!$A$1;VERGELIJKEN(Verlofkaart!$B$1;Rooster!$A:$A;0)+Verlofkaart!B$1*7-8;VERGELIJKEN(Verlofkaart!$A2;Rooster!$A$14:$DY$14;0)-1;7;1);"V")
Deze formule kan je zonder problemen naar beneden en naar rechts slepen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ontzettend bedankt...

De formule ziet er nu iets lastiger uit en ik kan hem niet meer helemaal volgen maar hij werkt perfect. Enorm bedankt!

Dick
 
De formule ziet er nu iets lastiger uit en ik kan hem niet meer helemaal volgen maar hij werkt perfect. Enorm bedankt!

Dick

Graag gedaan.

Gaarne de vraag op opgelost zetten.
Bvd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan