hoax

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendricus

Verenigingslid
Lid geworden
4 mrt 2002
Ik kreeg onlangs een doorzendmail binnen van een (goede)
vriend, die een ellenlange adreslijst heeft. In dit bericht zat een hoax verborgen.
Ik verwijder doorgaans de doorzendmails direct van mijn pc maar deze keer niet - zodat ik de hoax-waarschuwing dan ook zag.
Ik geloof niet dat hoaxes erg linke soep zijn maar toch..........Ik wil het niet in mijn PC.
Bestaat er een mogelijkheid om adresboeken af en toe te controleren op dit soort nepvirussen ( zodat ik dat aan mijn vriend kan doorgeven)?
Mijn virusscanner AVG controleert daarop niet en de ZA firewall ook niet.
Wie weet raad?

Definitie van een HOAX

Hoax
(Nep-virus)
(Kettingbrief)

Gedachte achter een hoax: Een verzinsel als een virus verspreiden en de wereld in rep en roer zetten, daarmee wordt het virus namelijk gesimuleerd. Een virus heeft als doel zoveel mogelijk computers te benaderen (verspreiden) en daar schade aan te richten. Een Hoax is dus geen virus, maar een verhaaltje om iedereen bang te maken, dat de gevolgen van het openen van een e-mailtje fataal kan zijn.

Bron: www.computerwoorden.nl

Zoals je ziet is het niet een echt virus, dus daarom pakken virusscanners ze er niet uit.
Je zal zelf zeer goed op moeten letten.

Hoaxen sturen zichzelf niet door, behalve in combinatie met een trojan ofzo, maar als er geen bijlage bijzit, is er geen gevaar. Gewoon nooit doen wat erin staat, dat is de boodschap.:)

James:)

Ok bedankt
Onmiddellijk verwijderen was al mijn devies bij dit soort dingen.
En.. opletten dus :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan