hoe 2 spry menu balken in site dreamweaver

Status
Niet open voor verdere reacties.

jurgiemen

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Hallo,

Ik ben al aardig thuis met dreamweaver cs4. Echter wil ik nu in 1 site verschillende horizontale menubalken (spry menu balken) invoegen. Dat is me gelukt maar:

Ik kan niet de verschillende balken verschillende lay-outs geven.
Indien ik de achtergrondkleur van een balk verander, en ik ga naar een andere pagina in de site, dan is daar ook mijn balk veranderd.
Blijkbaar is er maar 1 spry script per site.

Weet iemand hoe dit is op te lossen????:confused:
alvast bedankt.
Jurgen

Hoi Jurgen,
Ik ben helemaal geen cs4-dreamweaveraar, en het Spry-menu ken ik ook niet van dichtbij, maar het lijkt me dat het op één of andere manier mogelijk moet zijn om twee stylesheets te maken met verschillende achtergrondkleuren voor die balk. In de ene pagina roep je in de <head> het ene stylesheet op, in de andere pagina het andere.
En het zou ook in 1 stylesheet kunnen, als je bv. de bladzijden met een groene balk een eigen ID meegeeft, en de bladzijden met een zeg gele balk een ander ID:
HTML:
<body id="balkGroen">
...
rest van de pagina
en:
HTML:
<body id="balkGeel">
...
rest van de pagina
Nu kan je het in de css gaan regelen op basis van de cascade die zo'n ID met zich meebrengt. Als de menubalk bv. in een <div id="horMenu"> zit, kan je gaan opsplitsen:
Code:
[font=courier]#balkGroen #horMenu {
     background: green;
}
#balkGeel #horMenu {
     background: yellow;
}[/font]
Alle menu's in een pagina met id="balkGroen" krijgen zo een groen achtergrondkleurtje, en in een pagina met id="balkGeel" worden ze geel.

Eventueel zou in het javascript ook nog iets over een wisseling van achtergrondkleur kunnen staan. Dan moeten er ook twee verschillende javascript-versies gemaakt worden.
Of ook weer, één versie die een "menukleur-sniffer" aan boord heeft, en op grond daarvan verschillende kanten kan opgaan. In de geest van:
[JS]if ( document.getElementById('balkGroen') {
... doe dit ...
}
if ( document.getElementByID('balkGeel') {
... doe dat ...
}[/JS]

Succes!
CSShunter

Bedankt voor je reactie.

Ik had gisteravond laat nog een ingeving.

Ik dacht dat het met javascript ed te maken had, maar het is alleen maar de css-file.

Wat ik heb gedaan is de css-file die dreamweaver al aangemaakt had voor de eerste navbar, gekopieert en een andere naam gegeven. Daarna in de broncode van de html-pagina naar deze css-file verwijzen en het was al goed.

Achteraf vrij simpel.

Jurgen:cool:

Mooi-mooi,
Dus inderdaad werkt m'n eerste suggestie. Dat is wel zo makkelijk.
En inderdaad: heel veel dingen zijn simpel.... achteraf! ;)

Groetjes,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan