Hoe aan te pakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wacco

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2006
Berichten
229
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een DB voor revisie van machine lijnen.
De opzet voor de stam gegevens , is geen probleem.
Maar ik loop nu een beetje vast.
Wat ik graag zou willen :
Dat er een planning gemaakt kan worden voor een bepaalde lijn, onderverdeeld in machine namen en machine delen.
Waarbij kan worden aangegeven of een onderdeel van dit specifieke machine deel moet worden mee genomen in de planning.

Het is de bedoeling dat in een form wordt gekozen welke lijn wordt gepland, en dat in een soort sub formulier direct te kiezen is of een bepaalde machine moet worden mee genomen in deze planning (aanvinken).
Vervolgens moet binnen deze machine keuzes, een vervolg keuze gemaakt worden op de verschillende machine delen, en vervolgens binnen deze machine delen een keuze voor de verschillende onderdelen. Alles door het aanvinken van bepaalde keuzes.

Is dit allemaal wel mogelijk, want mijn kennis is beperkt, en (waarschijnlijk) schiet deze erg te kort om dit alles voor elkaar te krijgen.

Het bijgevoegde bestand (access 2010), is tot hoever ik nu ben gekomen.
Ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan helpen.

Gr,
 

Bijlagen

  • Lijn revisie(versie 1).part01.rar
    97,7 KB · Weergaven: 20
  • Lijn revisie(versie 1).part02.rar
    39,4 KB · Weergaven: 13
Het ziet er goed uit, maar er zit een strukturele fout in je tabellen.
Je verwijst naar namen ipv ID en je hebt ook geen relaties gelegd.

Verder denk ik dat je het verder moet uitsplitsen zodat je straks 1 tabel hebt waarin je machines staan EN waarin je het onderhoud bijhoudt.
 
beste Madref,
Ik gebruik momenteel alleen de namen, omdat ik eigenlijk deze alleen nog maar gebruik voor de stam gegevens.
Met deze stam gegevens, vul ik de tabel TBL-Onderdeel.
Is het dan nodig om relaties te leggen ??

Om een nieuwe tabel te maken waar ik de gegevens van TBL-onderdeel gebruik, en daar een planning te maken is eigenlijk niet de bedoeling.
Omdat ik dan bij het maken van een planning, voor elk onderdeel een record moet openen om dit aan te passen.
Het is eigenlijk de bedoeling om in 1 scherm, zoveel mogelijk kan selecteren....eigenlijk een soort tree structuur, waarbij ik dmv vinkjes kan aangeven wat op te nemen in een planning.
Verder zou deze planning moeten worden opgenomen in een historie, zodat het mogelijk is om de frequentie van vervanging cq controle te zien.

Ik weet niet of dat allemaal mogelijk is, en op wat voor manier dit zou moeten gebeuren......misschien dat 1 van de experts op dit forum, al eerder met een soort gelijk probleem te maken heeft gehad, en dat ik een duwtje in de goede richting kan krijgen.


Gr,
 
Zodra je met meerdere tabellen gaat werken, en die tabellen zijn aan elkaar gerelateerd, neem je in de afhankelijke tabel altijd het sleutelveld uit de brontabel op. Als je een numeriek veld als sleutel gebruikt (je gebruikt een aantal keer een autonummerveld ID) dan neem je in die tabellen dus ook een numeriek veld op, dat hetzelfde gegevenstype heeft als het sleutelveld. Je gebruikt dus nooit tekstvelden waarin je namen overtypt. De reden is simpel: als een naam verandert in de brontabel, zou je in de gekoppelde tabellen nu handmatig alle oude namen moeten veranderen in de nieuwe namen. Dat is niet handig. Bovendien neem je zo extra veel ruimte in de tabel in beslag.
Gegevens opsplitsen in meerdere tabellen doe je als je constateert dat je een groep van gegevens in een tabel elke keer opnieuw herhaalt. Dat is vaak een goede indicatie dat er iets niet deugt in je tabel. Ik zou je aanraden om de cursus Access voor beginners (te vinden in de handleiding) er eens op na te lezen, waarin het opzetten van een tabellenstructuur wordt behandeld. Dan weet je ook hoe en waarom je tabellen moet koppelen.
Zowiezo kan het geen kwaad om eerst na te denken over je tabellenstructuur, voordat je hem gaat bouwen...
 
Thanx Octa voor het ondersteunen van mijn opmerkingen ;)
 
Beste Octafish,

Zojuist cursus/handleiding binnen gehaald.......pffff wat een werk om dat allemaal te maken, ziet er fantastisch uit.
Ga hier zeker eens goed naar kijken, hoe het eea op te zetten.

Bedankt voor de hulp, ook Madref.

Gr,
 
beste Octafish,

Opnieuw geprobeerd een DB op te zetten, maar nu volgens de richtlijnen van jouw (prima) handleiding.
Ik hoop dat het deze keer wat meer gestructueerd overkomt.
Zou jij zo vriendelijk willen zijn, om dit eens te bekijken, en eventuele aanpassingen voor te stellen (of uit te voeren).

Blijft nog steeds de vraag, hoe ik hier een planning aan kan koppelen.
In deze planning moet voor een bepaald jaar en maand, een lijn gekozen worden, en binnen deze lijn moet een keuze zijn per machine en machine deel (niet alle machines worden mee genomen in een bepaalde planning).
Binnen deze machine keuze(s), moet dan vervolgens een keuze gemaakt kunnen worden welke machine delen er worden mee genomen in deze planning.
Deze planning moet kunnen worden opgeslagen (historie), en natuurlijk in een overzicht worden weer gegeven.
Kan iemand mij een idee geven welke richting ik moet gaan denken.

Bijgevoegd, de nieuwe opzet.

Gr,
 

Bijlagen

  • Productie lijnen revisie.part01.rar
    97,7 KB · Weergaven: 44
  • Productie lijnen revisie.part02.rar
    5,4 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan