• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe aantal shiften optellen voor de huidige datum?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Atticus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 okt 2015
Hallo

Ik maak een werkplanning op voor een bedrijf dat in full-continu systeem werkt (12u Dag, 24u thuis, 12u nacht, 48u thuis).
Deze bestaat uit een rij met datums in waarom wordt gewerkt. Onder de datum is telkens te zien welke functie een bepaald personeelslid invult.
Ik zou graag een formule gebruiken die de datums optelt waarop gewerkt wordt, dus met uitzondering wanneer het personeel verlof ("V", "-2", enz) heeft genomen of ziek ("Z") is, en dit getal automatisch laten aanpassen tot aan de huidige datum.
Is dit mogelijk?
Ik heb een stuk van de excel file in bijlage gezet als referentie.

Bekijk bijlage oktober.xlsx

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,

Michiel

Hoi Michiel,

Welkom op het forum. Wat je wilt is waarschijnlijk wel mogelijk, alleen graag nog wat meer informatie.
Klopt het dat je de totalen per regel/persoon wilt (dus bijvoorbeeld in kolom P)?
Wij kunnen onmogelijk weten wat alle codes betekenen, dus graag even een complete opsomming welke codes betekenen dat er gewerkt is (en/of de codes die betekenen dat er niet gewerkt is).
Bedoel je met "dit getal automatisch laten aanpassen tot aan de huidige datum" de systeemdatum? Dus vandaag 11-10, dus alleen kolom A t/m E optellen?

Groet,
Marcel

Hallo

Bedankt voor de snelle reply
Ik heb een nieuwe versie van de bijlage hierbij gestoken.

Alle groene cellen zijn 'verlof'.
-6 wil zeggen 6 uur verlof op het einde van de shift. Dit kan in blokken van 2 uur opgenomen worden, zowel aan het begin als op het einde van de shift.
12, V, Vo, Vvb enz wil zeggen: verlof voor de gehele shift.

Per persoon zou ik inderdaad steeds de uitkomst willen hebben van het aantal effectief gewerkte shiften tot aan de huidige systeemdatum. Elke keer als ik het excel-document open, moet dit dus automatisch aangepast worden aan de huidige.

De verschillende codes geven de functies weer die de personeelsleden invullen, bijvoorbeeld '1' = positie 1, 'ZW' = ziekenwagen enz. Dit zijn effectief gewerkte shiften. 'FIRE' & 'MED'= opleiding, maar dit mag ook bij de gewerkte shiften gerekend worden.

Groet,
Michiel

Bekijk bijlage oktober.xlsx

Moet de uitkomst ergens in de tabel in kolom S t/m X komen?
Bedoel je het aantal effectief gewerkte uren of de effectief gewerkte shiften, dus uren/12, dus ook bijvoorbeeld 10/12 shift?
LET OP: de getallen met een minteken aan het einde, zijn Exceltechnisch gezien geen getallen.

Edit: met wat voor Excel-versie werk je? Waarschijnlijk is AGGREGEREN een bruikbare functie, maar die is pas in Excel 2010 geïntroduceerd.

Laatst bewerkt:
Klopt, de uitkomst moet ik de kolom S komen per personeelslid.
Het zouden de effectieve shiften moeten zijn, dus gehele getallen van "1" per gewerkte shift.
Als het niet lukt om de -2 en 2- verlofstatussen erin te betrekken, mag het ook als volgt: alle verlof-cellen worden aanzien als een volledige dag verlof, dus ook als het om slechts 2 uur verlof gaat.

Ik gebruik versie 2010.

Bekijk bijlage oktober MB2.xlsx

Nou, ik begrijp er helemaal niets meer van: hoe kun je nou -2 betrekken als een hele shift 1 is en je alleen met gehele getallen wilt werken?
In de bijlage heb ik op blad 2 opgenomen een tabel met alle codes en fictieve bijbehorende waarden. Ik ben er maar van uit gegaan dat je uren wilt of zo.
Als je daar nu de juiste waarden invult, dan zou je in kolom S de juiste uitkomsten moeten krijgen.

Formule in S5 - nu ook rekening houdend met de datum van vandaag - en gekopieerd naar beneden:
=SOMPRODUCT((B$4:P$4<=VANDAAG())*(B5:P5=Tabel1[ Code ])*Tabel1[Waarde])
Edit: ik heb even spaties om "Code" gezet want dit werd als HTML-code opgepakt.

Opmerking: misschien wil je gebruik maken van je eigen lijst met toegestane codes in $B$80:$B$115 van de originele werkmap, in plaats van de tabel op Blad2

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan