hoe altijd een reservekopie van mijn bestanden heb (geen google drive)

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je email op je pc binnenhaalt (met pop3), vergeet deze dan niet te backuppen.
bij Outlook : "C:\Users\gebruiker\AppData\Local\Microsoft\Outlook"
bij Live mail : "C:\Users\gebruiker\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail"

En je eigen aanvullingen van Word spelling controle :
"C:\Users\gebruiker\AppData\Roaming\Microsoft\Proof"

Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar allwaysync. Deze heeft ook een aantal interessante features.

De gui ziet er mooi uit. De feature lijst is lang dus ik dacht dat er een hoop extra in zou zitten, maar het doet hetzelfde als SyncToy. 1 extra dingetje kon ik vinden: het programma is op een usb stick te installeren.
Bedankt voor je tip. We zoeken weer verder.

Ik heb de link gelezen. Alleen de volgende dingen verschillen.

. geen nieuwe updates voor SyncToy. Dit kan een aandachtspunt zijn. SyncToy heeft echter een real 64bits versie voor Win7/8. Als er geen updates meer komen kun je met SyncToy zo over naaar een andere tool. Het is tenslotte een 1:1 kopie (zonder extra database).
. File wijzigingen en verwijderingen staan in lokale database. SyncToy doet dit anders, deze scant bij een job eerst de source en destination. Ik sync ongeveer 250.000 bestanden. Het scannen duurt dan ca. 4 min.

Maar AllwaySync heeft een mooiere gui en meer configuratie mogelijkheden.

Ik heb inmiddels een hoop tools vergeleken en de feature lijsten zijn vaak erg "opgewold", maar de verschillen zijn zeer klein. Eigenlijk doen ze allemaal hetzelfde. Alleen bij de betaalde versies zie ik scheduling en "sync locked files"

Laatst bewerkt:
goed dat jullie het voor mij uitzoeken.
klopt het dat openstaande bestanden (data dus), niet worden opgeslagen? dan heb ik er minder aan, omdat het mij er nou juist om gaat up-to-date versies te bewaren (ik heb wel de vaste gewoonte om een (word of pdf)bestand waar ik iets in gewijzigd heb, meteen te saven, ik laat het wel gewoon openstaan
in de betaalde versie wel scheduling? wat kost die versie dan?

Ik heb inmiddels een hoop tools vergeleken en de feature lijsten zijn vaak erg "opgewold", maar de verschillen zijn zeer klein. Eigenlijk doen ze allemaal hetzelfde. Alleen bij de betaalde versies zie ik scheduling en "sync locked files"

ik gebruik nu Cobian, dat lijkt wel te werken, als het werkt. het houdt in ieder geval elk uur de wijzigingen bij. wat vind jij daarvan?

Het volgende over data, dus niet over Windows systeembestanden.
Vaak kunnen openstaande bestanden op je pc niet worden verplaatst/verwijderd/hernoemt, maar wel gekopieerd. Dit kun je eenvoudig met een paar bestanden testen. Dit houdt dus in dat het syncen (kopieren van pc naar externe opslag) van openstaande bestanden goed gaat, ook bij Word. Uitzonderingen zijn meestal database bestanden (access, mysql, enzo). En verder kom je af-en-toe een bestand tegen die ook voor kopieren is gelocked.

Sync tools geven aan het eind een overzicht wat er moest gebeuren en wat er werkelijk is geberurd.
Dus de test is: zet 10 bestanden van 10 verschillende progrmma's open. Kopieer alles met de sync tool en bekijk het resultaat.

Ik ga ook even kijken naar Cobian (Backup?)

Laatst bewerkt:
Wel gratis graag!!
De laatste paar dagen heb ik voor de zoveelste keer veel gratis backup en sync software geinstalleerd en bekeken (thanx VMware). Van kleine tools tot de grotere programma's.
Eerste conclusie: het ideale gratis sync of backup programma bestaat niet.

Wensenlijstje
Het programma moet VSS gebruiken voor backup van gelockte bestanden. Backup naar USB drive en NAS. Keuze uit gewone backup of Zip met compressie. Eventueel een scheduler. Iets instellen moet snel te vinden zijn. Geen advertenties of reclame popups. Ik wil niet dat gevoel of alles goed is ingesteld. De software moet recent zijn met af en toe updates.

Nr.1 of niet?
Het is GFI Backup Home Edition geworden.
Het is een 3-in-1 programma: Backup, Restore en Sync. Al mijn wensen (en meer) worden ingevuld.

Algemeen
Overzichtelijk. Makkelijke wizards of een Advanced View. Compleet met veel mogelijkheden. Taken zijn te verdelen in groepen. Voorgedefinieerde filters kun je zelf maken. Scheduler met veel instelmogelijkheden. Mogelijkheid om voor/na een taak een programma te starten. Ingebouwde tools: decrypter en cd/dvd/bd eraser.

Backup/Restore
Backup maakt gebruik van VSS (voor gelockte files). Outlook account, email, settings, enz kun je selecteren. Backup naar (ext) hd, nas, usb, cd/dvd/bluray, ftp. Backup mogelijk naar Zip met 5 compressie levels. Zip is te voorzien van Zip/AES256 encryptie. Split functie voor zip backups.
-aanvulling: optie stack backup voor verschillende versies (bijv. 3 versies, dan weer naar begin).

Sync
Keuze uit relatief- of compleet base pad. Vergelijkt datum of datum/crc. Optie of bestanden verwijderd moeten worden die bij de bron zijn verwijderd. Sync kopieert bron naar doel (of omgekeerd) of 2-richting. Bij 2-richting keuze uit nieuwste of oudste.

Wat zit er niet in
Verstuurt geen email met rapportage (wel een log op beeld en in bestand). Geen backup van complete partitie (gebruik hiervoor een image tool). Geen backup van registry. Geen Pause knop (wel Stop knop) tijdens taak. Sync/Restore gebruiken geen VSS (is beter voor het OS). Geen Windows EventLog entries. Geen moderne gebruikersinterface.

Conclusie
Dit backup programma is compleet en makkelijk in gebruik. Het voldoet volledig aan mijn wensenlijst. De filters die ik zelf kan instellen zijn verrassend makkelijk in gebruik. Mijn MySql server stop ik met "before backup" en start ik met "after backup". Helaas is de gebruikers interface niet zo modern (vind ik), daarentegen is het lekker overzichtelijk. Andere backup programma's hebben andere leuke extra features maar voor mij is alles bij elkaar opgeteld dit het best haalbare in de gratis backup software.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan