• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe bepaalde cellen uit een formule weren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

looije

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2002
hallo,

ik wil graag een kolom helemaal optellen alleen af en toe staat er een cel die die niet mee mag rekenen. alleen staan deze cellen niet op een voorafgestelde plek.
hoe kan ik de cel aanpassen of de formule aanpassen zodat deze cellen niet worden meegerekend?
is dit eigenlijk wel mogenlijk?

kijk even naar de bijlagen voor de duidelijkheid..

als je bijv:a1 t/m a15 op wil tellen en a5 en a10 niet erbij wil hebben..doe je:

=SOM(A1:A4;A6:A9;A11:A15)

edit: zou je de bijlage nog eens willen sturen?
excel bestanden moet je eerst inzippen voordat je ze hier als bijlage kunt toevoegen

Laatst bewerkt:
ik denk dat het te groot is maar ik probeer het nog wel eens

Laatst bewerkt:
looije,

Dit kun je doen door de functie som.als te gebruiken.

=SOM.ALS(A2:A27;"<>" & A1;B2:B27)

Deze functie telt alle cellen van B2 t/m B27 op, waar de waarde op dezelfde rij in kolom A niet gelijk is aan de waarde in cel A1.
A1 kan een lege cel zijn waardoor in de som alle waarden opgeteld worden waarbij in kolom een waarde staat, kan ook een waarde bevatten.

Je kunt dit ook veranderen in:
=SOM.ALS(A2:A27;"<>totaal" & A1;B2:B27)
waarbij alle cellen opgeteld worden als er geen 'totaal' op dezelfde rij in kolom A staat.

oké dit werkt

dit is wat ik zocht. niet de formule hoeven veranderen en toch een totaal per maand kunnen weergeven.

bedankt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan