hoe bepalen welke header je moet gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin10

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Goedenavond

Ik ben flink aan de slag met C++ alleen ik loop met sommige voorbeelden tegen een probleem aan ik heb het boek Aan de slag met C++ en gebruik niet de borland compiler die erbij zit maar visual C++ 2008. Nu heb ik in een topic die ik laatst heb gemaakt ook al een keer gevraagd waarom mijn script niet werkte en dat lag aan de header en dat stond niet in het boek. Nu zou ik graag willen weten hoe je kan bepalen welke header je wanneer kan gebruiken. Is dit gewoon een kwestie van uitproberen of hoe zit het precies want in het boek staat de header niet goed uitgelegd.

Alvast bedankt:thumb:

Headers heb je nodig voor bepaalde -niet ingebouwde- "commando's".
Met ingebouwde commando's bedoel ik dan:
- if
- while
- for
- case
- switch
- if
etc etc etc.

Niet ingebouwde:
- cout
- cin
- vector
- etc etc

Als je een header bent vergeten te includen zal de compiler gaan klagen over bovenstaande commando's:
"symbol: cout is not defined" ( of iets dergelijks)
Op zo'n moment ga je naar google en typt in: "cout C++ reference". Bij het eerste resultaat zie je dat "cout" in <iostream> zit.

Headers heb je nodig voor bepaalde -niet ingebouwde- "commando's".
Met ingebouwde commando's bedoel ik dan:
- if
- while
- for
- case
- switch
- if
etc etc etc.

Niet ingebouwde:
- cout
- cin
- vector
- etc etc

Als je een header bent vergeten te includen zal de compiler gaan klagen over bovenstaande commando's:
"symbol: cout is not defined" ( of iets dergelijks)
Op zo'n moment ga je naar google en typt in: "cout C++ reference". Bij het eerste resultaat zie je dat "cout" in <iostream> zit.

Of op de fout gaan staan en F1 drukken?

Ron

Of op de fout gaan staan en F1 drukken?

Ron

Hoe dan? Ik test bijvoorbeeld:
[cpp]
#include <iostream>
using namespace std;

int main(){
vector<int> niets;

cout << "Foo";
return 0;
}[/cpp]

en verwacht dus een fout op de vector.

Als ik op de fout ga staan en op F1 druk:
'identifier' : undeclared identifier

A variable's type must be specified in a declaration before it can be used. The parameters that a function uses must be specified in a declaration, or prototype, before the function can be used.

Hoe haal ik hier uit, uit welke header-file dit komt?

Zoals niek_e al aangaf kan je een overzicht van de STL vinden op oa http://www.cplusplus.com/reference/. Je mag ervan uit gaan dat deze headers allemaal aanwezig zijn in een standaard ontwikkelomgeving.

Voor windows-specifieke functies kan je vaak ook terecht op msdn (aha.. linkje naar de VisualC++ reference).

Andere functies zijn vaak gebonden aan een specifieke library. Die headers zal je dan normaalgezien vanaf de site van de ontwikkelaars kunnen downloaden. Om deze te vinden zal je wel even moeten zoekmasjienen.

En voor al de rest is de zoekmachine je grote (maar helaas soms ook enige) vriend. Zoeken op "C++ header zet_hier_je_functienaam" levert snel resultaat voor niet al te exotische functies.

In elk geval veel succes (en plezier!) met het programmeren toegewenst.

Bedankt voor alle reacties het is me nu een heel stuk duidelijker:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan