• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe berekening brandstofverbruik automatiseren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ajax123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 nov 2014
Hallo allen,

Ik probeer nu al een tijd het berekenen van brandstofverbruiken te automatiseren, maar dit is me tot op heden nog niet gelukt. Daarom schakel ik jullie hulp hiervoor in.

De volgende zaken wil ik in de lege vakken automatisch ingevuld hebben, wanneer ik het beginpunt van een truck heb ingevuld. Mijn vraag is dan ook of dit mogelijk is.

Begindatum: Wanneer bij start vol, dan deze datum als startdatum pakken. Wanneer niet vol, de datum van eerste volle tanking pakken.
Begin KM: Wanneer bij start vol, dan deze KM stand als begin KM pakken. Wanneer niet vol, de KM van de eerste volle tanking pakken.
Einddatum: Datum van laatste volle tanking binnen periode van in- en uitcheckrapport.
Eind KM: KM van laatste volle tanking binnen periode van in- en uitcheckrapport.
Aantal liters: Aantal getankte liters tussen de begindatum/ -KM en de einddatum/ -KM.

Voor het aantal getankte liters heb ik in het 2e tabblad een aantal voorbeeldtankingen toegevoegd, met daarin de datums en of het een voltanking betreft.

Als mijn probleem niet duidelijk is, dan hoor ik graag wat voor info verder nog nodig is. Alvast bedankt.

MVG.

Bijlagen

Allereerst: verbruik is toch aantal km / aantal getankte liters? Beide zijn toch bekend? Waarom zo moeilijk doen met datums? Je wilt toch niet het verbruik per km per dag berekenen...

Zie bijlage: is dit niet veel simpeler?

Bekijk bijlage verbruik berekenen 2.xlsx

Hiermee bepaal ik heel simpel de verbruiken:
AB-CD-12 / 5336 liter / 13000 km / verbruik: 2,44 km per L
EF-GH-34 / 4852 liter / 12200 km / verbruik: 2,51 km per L
IJ-KL-56 / 3345 liter / 9900 km / verbruik: 2,96 km per L

Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie AlexCEL. Op deze manier is het inderdaad makkelijker, maar het volstaat helaas niet voor mijn doeleinden.
De trucks wisselen namelijk om de zoveel tijd van chauffeur en op de manier zoals jij het berekent, wordt er geen onderscheid gemaakt op chauffeursniveau. Is dat ook nog op een bepaalde manier aan jouw berekening toe te voegen?

Je kan er alleen maar achter komen door elke dag af te tanken...
Als je een inschatting gaat maken van hoeveel liter er nog in de tank zit, ga je jezelf al 'bedonderen'

Tja, dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen zoals in de bijlage.

Je had er al een filter opgezet, die heb ik gebruikt om op kenteken te filteren. Ik heb daarna een extra kolom toegevoegd die de gereden kilometers na de laatste tankbeurt berekend. In de tabel wordt middels de functie SOMMEN.ALS de hoeveelheden diesel en aantal km per chauffeur per kenteken bepaald. Daarmee kun je dan het verbruik berekenen.

Dit werkt prima als je niet teveel chauffeur/kenteken combinaties hebt. Anders moet de zaak verder geautomatiseerd worden.

Bekijk bijlage verbruik berekenen 3.xlsx

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan