Hoe bestanden en mappen beveiligen in Windows 7 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

geert1964

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2010
Dit is niet standaard voorzien in Windows 7. Misschien met een extern programmaatje?

Welke versie van 7 gebruik je? Dit maakt voor het antwoord op jouw vraag nogal een groot verschil

Ik wist niet dat er verschillende versies van Windows 7 bestonden.
Ik heb mijn computer met voorgeïnstalleerde Windows 7 eind 2009 gekocht.
Updates van Windows 7 gebeuren automatisch.
Ik heb een 64 bit Home Premium versie.

In home premium kun je de rechten op mappen en folders gewoon instellen. Rechtermuisknop op de gewenste folder en kiezen voor beveiliging.

Dat is mij allemaal veel te ingewikkeld. Dan moet ik eigenlijk ook mijn PC beveiligen met een wachtwoord.
Dat wil ik niet. Ik wil enkel bepaalde bestanden en mappen beveiligen met een wachtwoord.

Je zou de bestanden en mappen in een .zip bestand kunnen opslaan beveiligd met een wachtwoord

Losse office documenten kun je ook vanuit office zelf beveiligen met een wachtwoord

Andere alternatieven zijn er volgens mij niet zo veel, omdat meestal de eigen windows beveiliging wordt gebruikt indien nodig.

Bedankt, RogerS, voor je antwoorden tot nu toe.
Ik ben er nog lang niet uit.
Om een map en Windows 7 via eigenschappen en dan beveiliging te kiezen, lijkt mij zeer gecompliceerd.
Ik geraak er niet wijs uit.
Moet je dan ook een wachtwoord invoeren of zo?
Misschien kun je mij helpen met de verschillende stappen die ik moet zetten.
Als dat voor jou te veel is, is ook goed, dan zoek ik verder.
Kan je met windows een zip-bestand aanmaken?

Het hoeft niet al te ingewikkeld te zijn. Maar het begint met keuzes maken. Ik probeer deze kort uit te leggen.

Voor hetgeen jij wilt zijn er eigenlijk ruwweg 2 keuzes:
1) Je maakt voor iedere gebruiker van de computer een account. Iedereen start de computer met zijn eigen account.
Voordeel hiervan is dat je de beveiliging daar waar nodig goed kunt regelen, zonder dat je nog met extra wachtwoorden en externe programma's moet gaan werken. Ander voordeel is ook nog dat iedere gebruiker zijn eigen bureaublad, emailinstellingen e.d. kan hebben.

2) Iedereen gebruikt hetzelfde account in Windows. Alleen die dingen die dan strikt gescheiden moeten blijven worden dan voorzien van een wachtwoord.
Voordeel van deze werkwijze is dat deze sneller in te vullen is dan bovenstaande.

Het verschil tussen de twee methoden wordt vooral bepaald door de hoeveelheid verschil die je wilt aanbrengen tussen de verschillende gebruikers. Veel verschil tussen gebruikers kies je best voor methode 1, en anders methode 2

Laat maar horen dan kijken we om je hier doorheen te loodsen.

Ik kies voor methode 2. Dus enkel die bestanden en mappen beveiligen die ik alleen voor mezelf wil zien.
IK ben je erg dankbaar als je mij daarmee kan helpen.
Maar ik zal vanaf vandaag tot donderdagavond offline zijn.
Groeten,
Geert

Dan gaan we voor optie 2. Volgende stap is dan om uit te zoeken wat je precies wilt beveiligen. Is dit bijv. een map en alles daaronder of bepaalde bestanden. Staan de te beveiligen items bij elkaar of los verspreid over de computer

Laat even iets horen als je weer online bent.

Hallo RogerS, ik ben door omstandigheden toch online deze week.
Wat ik wil beveiligen is een map. Dit lijkt mij het handigst. Dan zet ik alle bestanden die geheim zijn in deze map.
Dus ik druk rechtermuisknop op map, kies voor "eigenschappen", en daarin voor "beveiliging".
En dan krijg ik een venster waar ik geen raad mee weet.

Je maakt het me wel moeilijk Geert. Zoals eerder beschreven kun je niet even een map beveiligen via rechtermuisknop enz. Dat is de optie die je niet wilde, want dan moet je iedere gebruiker een eigen account geven. De enige manier om nu een map te beveiligen is om deze in zn geheel in een zip bestand op te slaan en van daaruit te gaan werken.

Begin eens met te kijken of je een programma als WinZip, WinRAR of een gratis variant jZip op je pc hebt geïnstalleerd. Is dit niet het geval. Installeer dan eerst de software.

Maak hierna een nieuw .zip bestand middels rechtermuisknop en 'nieuw'. Sleep hierna de map die je wilt beveiligen in je .zip bestand. Kies in het geval van jZip dan voor de optie encrypt. In het geval van WinZip voor password. Hiermee breng je dan de beveiliging aan.

Ieder keer als je nu iets nodig hebt uit de map zul je het bestand moeten openen en het wachtwoord ingeven. Zolang je het bijbehorende programma niet sluit is dit natuurlijk niet nodig.

Beste RogerS,
Jzip is wel free download, maar blokkeert bij de installatie. Er staat op de site ook niet vermeld dat het compatibel zou zijn met Windows 7.
Winrar en Winzip moet je na een tijdje betalen.
Ik wil dit wel doen, maar welke is volgens jou de gebruikvriendelijkste of de compleetste.
Je moet ook steeds met een wachtwoord kunnen beveiligen.

Er stond een versie van Winrar op mijn PC, en daaruit kon ik afleiden dat ganse mappen niet konden worden gecomprimeerd, enkel aparte bestanden... Of ben ik verkeerd?

Ik moet sowieso eentje kopen. Welke raad je me aan voor Windows 7?
Groeten,
Geert1964

Gewoon jZip. Deze werkt 100% zeker weten onder Vista en Windows 7. Staat namelijk bij mij en vele anderen op de laptop. Gewoon in combinatie met Windows 7.

Vertel eerst maar eens waarom ie 'blokkeert', dan hebben we waarschijnlijk ook wel een oorzaak en oplossing te pakken.

En verschil tussen WinRar en WinZip is er niet echt. Beide bieden globaal gezien dezelfde functies. Als ik dan toch moet kiezen, dan kies ik voor WinZip. Enig reden hiervoor zijn mijn werkzaamheden als systeembeheerder. WinZip heeft een goede command-line ondersteuning. Voor de gemiddelde gebruiker maakt het geen verschil. En dat verhaal van mappen niet comprimeren kan ik ook niet plaatsen.

Ik moet mij corrigeren : het was toch mogelijk vanuit Winrar om mappen te comprimeren.
Nu heb ik Winrar verwijderd, het was toch maar een uitprobeerversie.
Ik heb ook jZip kunnen installeren.
Eerst was er een probleem met Internet Explorer, die vastliep.
Maar ik heb het kleine bestandje van jZip om te installeren eerst gedownlaod, daarna Explorer afgesloten, en daarna het installatiebestandje van jZip opgestart. jZip ging dan zelf op het internet de rest van het programma halen(downlaoden).
Dus jZip staat erop.
Maar iets comprimeren lukt mij niet.
Ik heb bijvoorbeeld een jpg-foto in een submap zitten, die ik wil comprimeren en beveiligen met een wachtwoord.
Hoe ga ik nu verder?

Axcrypt gedownlaod ter proeve.
Maar er zit geen enkel exe-bestand bij de download na installatie.
Enkel links en bestanden met info en registratie-mogelijkheden.
Ik kan Axcrypt zelf dus niet opstarten.

Beste M4RCO,
bedankt voor je tip.
AxCrypt doet helemaal wat ik wil. Gewoon de rechtermuisknop op bestand of map.

Beste RogerS,
Zoals je hierboven zult gelezen hebben is AxCrypt helemaal wat ik moet hebben.
Maar ik heb jZip nog op mijn computer staan.
Hiermee zou ik ook wel willen leren werken.
Bestaat deze ook in een Nederlandstalige versie?

Groetjes,
Geert1964

Die is er. De installatie is alleen wat lastig te vinden. Ga naar de website www.jzip.com en kies rechtsboven in het pull down menu voor dutch. De website is hierna in het nederlands, maar de truc is dat de download nu ook opeens de nederlandse versie is. Veel plezier er mee.

Ik heb de Nederlandstalige versie kunnen downloaden.
Ik heb nog drietal vraagjes.
Bij het aanmaken van een archief blijft het originele bestan/map bestaan.
Kan dat niet automatisch gewist worden?
Kan ik na het uitpakken vanuit jZip de originele bestanden terug verwijderen, zodat alleen het gecomprimeerde archief blijft staan?
Hoe pas je nu een wachtwoord toe op het archief?
Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan