Hoe conceptidee voor webuitgave aanpakken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

phantas

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Hallo,

Al een tijd loop ik met ideeën rond in mijn hoofd die ik graag eens wat serieuzer zou willen onderzoeken. Het is een ondernemingsidee welke neerkomt op een concept van een of meerdere websites die op den duur ook geld zou kunnen opleveren. Het gaat om een website die vooral informatie geeft aan de bezoeker. Een soort webuitgeverij dus.

Vanwege mijn marketingachtergrond heb ik goed kunnen nadenken over de content, vermarkting, doelgroepbepaling etc. Wel zit het idee vooralsnog voornamelijk in mijn hoofd en heb ik het stadium nog niet bereikt dit ook daadwerkelijk op papier uit te werken. Voor ik echt ga overwegen dit vol overgave aan te pakken zit ik wel met een struikelblok. Ik heb namelijk geen enkele technische knowhow over het opbouwen van een dergelijk concept. Nu heb ik het niet zozeer over het grafische aspect van een wegsite, maar meer het technische aspect, de programmeertaal zeg maar.

Ik heb op dit moment niet veel aan een advies om met een bureau in zee te gaan, omdat ik nog helemaal geen beeld heb welke financieringen hier bij komen kijken. Bovendien denk ik dat ik het beste een partner kan zoeken met die knowhow.
Wat ik vooralsnog niet weet is wat er aan de technische kant van het verhaal allemaal bij komt kijken. Is er onder jullie wellicht iemand die dit herkent en hier meer over kan vertellen? Waar zou ik een dergelijke partner kunnen vinden? Als er onder jullie webbouwers zijn: hoe verloopt zo'n proces? In hoeverre zijn jullie echt betrokken bij de eigenaar en zijn onderneming? Als de website staat komt er dan nog veel onderhoud bij kijken? (behalve content uiteraard).

Misschien is het een beetje een vaag verhaal, maar elke tip is welkom. Ik ben gewoon aan het aftasten of dit iets voor me is.

Met vriendelijke groet,
Phantas

Het is inderdaad een vaag verhaal. Vooral vanwege deze twee zinnen:
Het gaat om een website die vooral informatie geeft aan de bezoeker. Een soort webuitgeverij dus.
Dit geeft geen enkele indicatie waar het om gaat.

(Bijna) elke website geeft informatie aan de bezoeker. Dat maakt het nog geen uitgeverij.

Als je een uitgeverij bedoelt, dan zal de bezoeker dus content moeten kunnen aanleveren,
die vervolgens met functionaliteit op de website wordt omgezet in iets dat uitgeefbaar is. Een boek of een kalender of een andere website, of zoiets.

Verder zou ik er niet op rekenen dat je op dit forum 'echte' commerciële en professionele partners zult vinden.
Bijna iedereen hier is hobbyist; sommigen bouwen voor de fun wel eens een website maar daar heb je het dan ook wel mee gehad.

Het beste advies dat je kunt krijgen, is om je vraag te stellen aan de Kamer van Koophandel
en daar hulp en advies te vragen. Als beginnend ondernemer moet je daar zijn.

Het betreft een website die bezoekers informeert met nieuws en events voor diverse regio's. Ik zou me dus als uitgever hiervan kunnen opstellen. De bezoeker consumeert slechts de info en hoeft helemaal geen bijdrage te leveren aan de content, afgezien van eventuele social media integratie voor de interactie.

Misschien dat dit mijn verhaal verduidelijkt. Verder is het geenszins mijn insteek hier op zoek te gaan naar een commerciële partner. Wel ben ik erg geïnteresseerd hoe een hobbyist zoals je het zelf omschrijft, dit ziet en of er mensen zijn die aan een dergelijk project hebben mee gewerkt in het verleden.

De tip voor de KVK heb ik van harte aangenomen. Had me al aangenomen mijn idee tegen het KVK aan te houden.

Dus jouw klant heeft een hoeveelheid informatie - eventueel voor diverse regio's en doelgroepen - en wil dat 'ergens kwijt op het web'. En jij helpt deze klant in zo'n stadium verder met deze informatieverspreidbehoefte. Zoiets?

ik weet niet of ik reclame mag maken voor mezelf maar ben al 25 jaar programmeur/Webdesigner. Je lijkt meer naar een partner te zoeken waardoor de aankoopsprijs laag blijft. stuur me een emailtje: info@smartthinker.nl
M.

Dus jouw klant heeft een hoeveelheid informatie - eventueel voor diverse regio's en doelgroepen - en wil dat 'ergens kwijt op het web'. En jij helpt deze klant in zo'n stadium verder met deze informatieverspreidbehoefte. Zoiets?

Nee, sorry. Misschien ben ik onduidelijk geweest. Maar het idee zelf doet er niet echt toe. Het ging mij meer om de vraag / advies hoe het best de technische know how binnen te halen voor een dergelijk idee. Misschien had iemand daar een tip voor. Uiteraard kun je in zee gaan met een partner. Ik wil benadrukken dat ik die hier niet dacht te vinden.

Ik heb te maken gehad met klanten die met een heel duidelijk plan komen en gewoon willen dat je bouwt wat zij in gedachten hebben. Daar staat gewoon een prijs tegenover.
Ik heb klanten die wel een idee hebben maar technisch niet goed weten wat er mogelijk is. Dan luister je eerst naar de klant en zijn ideeen. Dan geef je hem een aantal mogelijkheden/opties. De klant gaat thuis die ideeen overdenken. Komt terug en heeft een duidelijker plan.
Sommige klanten kijken op tegen de kosten en vragen om een deal. Dit kan een gespreide betaling zijn maar ook een partnership.

Je moet goed kijken: Wat heb ik, wat kan ik binnenhalen en waar hebben we serieus een probleem. Daarna is het : hoe krijgen we alle neuzen dezelfde kant op.

Nog een 2e advies:
Ik zie te veel mensen die met te weinig technische kennis op zoek gaan naar iemand. Dan komen ze iemand tegen en daar zijn ze meteen helemaal weg van. Die persoon maakt alles waar wat tot dan niet lukte. En dan heb je betaald of bent een verplichting aangegaan en dan komt er een ander en die brand de eerste helemaal af. Ik zie veel van mijn klanten die met een "web-designertje" in zee zijn gegaan. Veel geld uitgegeven en dan krijgen ze een word-press site die in een uurtje in elkaar is gezet. Maar dan is er nog weinig aan te doen. Weggegooid geld.
Praat met meerdere mensen voor je een grote stap zet. Breng niet alles onder bij 1 persoon. Degene die je website bouwt hoeft echt niet je hoosting te regelen. Degene die je website bouwt, hoeft echt niet het onderhoud van de inhoud te doen. Op 1 persoon leunen is heel gevaarlijk.

Succes.
M.

@SmartThinker: correct ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan