Hoe controleer ik geheugentype?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom3k

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Hoi allen,

2 vragen:

1) ik heb 4 geheugen slots, kan ik gewoon 3 daarvan vullen of moet dat met even aantallen gaan? Wil namelijk van 2 naar 3 gb ram gaan.

2) Hoe kan ik controleren welk geheugen ik heb? Ik kan wel zien dat het DDR2 - 667 geheugen is, maar ik zie niet of het nou pc5300, 5400 etc. is...

Bvd!

ddr2 667 is het zelfde als pc5400 (gewoon een ander soort benaming)

Verder is het zaak om de bankjes 2 aan 2 met hetzelfde geheugen te vullen.
Dat heeft te maken met het dualchannel princippe, waarbij de te schrijven en lezen gegevens over twee geheugen banken wordt verdeeld en daadoor in theorie twee keer zo snel is.

Dus 2 maal 1 gb en 2 maal 512mb is beter dan 2 x 1 gb en 1 maal 1 gb.
Het is aan te raden om dualchannel in kits te kopen, daar dan de chips gelijk zijn.
voorbeeld
mvg leo

ddr2 667 is het zelfde als pc5400 (gewoon een ander soort benaming)

Verder is het zaak om de bankjes 2 aan 2 met hetzelfde geheugen te vullen.
Dat heeft te maken met het dualchannel princippe, waarbij de te schrijven en lezen gegevens over twee geheugen banken wordt verdeeld en daadoor in theorie twee keer zo snel is.

Dus 2 maal 1 gb en 2 maal 512mb is beter dan 2 x 1 gb en 1 maal 1 gb.
Het is aan te raden om dualchannel in kits te kopen, daar dan de chips gelijk zijn.
voorbeeld
mvg leo
Hmm, kan ik er dan ook gewoon 4 gig van maken? Ik weet dat vista 32 bit dat niet volledig ondersteund, maar ik zou het zonde vinden om 2 keer 512 te doen, terwijl 2 keer 1 gig bijna net zo duur is...

Maar nog even over dat PC5300/5400 etc ik weet dat het beide DDR2 667 zijn, maar de PC getalletjes zijn wel anders, zit dus blijkbaar toch nog verschil in.....

Daar heb je een punt.
Zover ik weet is de pc naam ook gekoppeld aan soort en de snelheid van de geheugen bus.
PC 5300 en 5400 worden gewoon door elkaar heen gebruikt.
Nu ik erop let kom ik het tegen bij modules met dezelfde bussnelheid en timings.
Hier wordt het zelfs door elkaar voor één produkt gebruikt.
Ik moet je een duidelijker antwoord schuldig blijven.

Verder is het zonde om geheugen te kopen dat niet herkend wordt, zeker als je toch niet van plan bent om op x64 ovrer te stappen.
een bankje van 1 gb kan ook, dual channel zou geen prestaiewinst oplevern in de praktijk, maar zelf zou ik dat toch zonde vinden,
achtergrond (engels)
mvg leo

Daar heb je een punt.
Zover ik weet is de pc naam ook gekoppeld aan soort en de snelheid van de geheugen bus.
PC 5300 en 5400 worden gewoon door elkaar heen gebruikt.
Nu ik erop let kom ik het tegen bij modules met dezelfde bussnelheid en timings.
Hier wordt het zelfs door elkaar voor één produkt gebruikt.
Ik moet je een duidelijker antwoord schuldig blijven.

Verder is het zonde om geheugen te kopen dat niet herkend wordt, zeker als je toch niet van plan bent om op x64 ovrer te stappen.
een bankje van 1 gb kan ook, dual channel zou geen prestaiewinst oplevern in de praktijk, maar zelf zou ik dat toch zonde vinden,
achtergrond (engels)
mvg leo
Tja, verschil tussen 512 bank en 1 gig bank is 6 euro...en later als 64 bit stabieler is wil ik daar wellicht nog op overstappen, dus dan zou 2keer512 zonde zijn lijkt mij.

Btw, met een Retail vista premium versie kan ik later toch altijd nog overstappen op 64bit?

Bvd weer!

Kijk even met Everest zou ik zeggen, kijk ook even naar je mobo, kan zijn dat niet alle geheugenslots de zelfde snelheid geheugen ondersteunen!!

Nou ja volgens mij kan de extra gb iig geen kwaad.
Zelekr als je ooit naar x64 wil.

Btw, met een Retail vista premium versie kan ik later toch altijd nog overstappen op 64bit
eerlijk gezegd dacht ik dat dat alleen voor de ultimate versie gold.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan