Hoe cooling fan Acer aspire 7530 te verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bouwman1

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2011
Hallo,

Ik heb een lap top Aspire 7530 en wil de cooling fan verwijderen om het goed schoon te maken (is hard nodig). Ik heb alles prima kunnen demonteren om bij de Fan te komen, maar de fan zelf zit half verscholen onder de behuizing/frame. Ik zie geen enkele mogelijkheid om dat ding te verwijderen. Wie weet hoe je de fan kunt demonteren zonder dat ik iets kapot maak? Ik heb geen garantie meer dus moet de klus zelf klaren.
Ik heb ook op youtube zitten kijken maar niets gevonden.
Op de site van Acer zijn wel service handboeken te downloaden maar de apspire 7530 wijkt qua demontage af van de andere modellen (lees = moeilijker te demonteren)

Als je info hebt met demontage foto's zou helemaal fijn zijn. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ja Ja niet makkelijk he

Probeer het frame waar de cooler aan fast zit een kwartslag te draaien je doet dit door eerst een openingentje te maken in het frame.

zorg dat je zo dicht mogelijk bij de schroeven komt om hem los te draaien
Geloof me ik heb al zeker een jaar of 5 ervaaring hier mee

Topic verplaatst van Voeding/behuizing--->Laptop(aankoop)
Voor al uw hardwarematige vragen over laptops of aankoop nieuwe laptop

Welkom op Helpmij en succes met je vraag.

Ik heb de schroeven van het dun metalen roostertje op de fan verwijderd. Ik merk dat de fan wel een beetje los zit, betekent dit dat hij nu los is en ik hem eruit kan trekken of zit hij nog ergens aan vast?

Probeer hem eenn kwartslag jou kant op te buigen.
zo dat je hem ook weer voorzichtig terug kan buigen

Ik heb het opgegeven, ik durf het niet te forceren omdat ik bang ben dat ik iets kapot maak. Volgens mij moet ik eerst de hele kunststof achterkant verwijderen voordat je bij fan kunt komen. Ik heb een spuitbus met compressed air besteld en probeer vanaf de buitenkant het stof te verwijderen. Maar evengoed bedankt voor je poging.

hey bouwman,
ik heb het ook...
heb een keer voor de lol de voorkant eraf gehaalt zodat ik de printplaat kon zien (best leuk ;)
toen kon ik wel die gril (voor de fan) en beetje buigen naar mij toe maar durfde er ook niet teveel kracht aan te zetten
ik denk dat je alle schroefjes op de printplaat moet los halen zodat je die eraf kan halen, want (bij mij) zit de fan en alluminium grill aan de andere kant...

je kunt het zelf proberen maar je kunt het ook gewoon bij een service doen..... (pcfast?)

Hoi Marcel,

Bedankt voor de tip maar als ik de printplaat ook ga losmaken heb ik zowat de hele laptop uit elkaar gehaald. Ik ben veel te bang om iets kapot te maken dus ik laat het hier bij. Dan maar naar pcfast? Wel een hoop gedoe om wat stof te kunnen verwijderen. Had Acer bij het ontwerpen wel rekening mee kunnen houden, vind je niet?

nou ik denk dat het bij geeneen laptop echt ''makkelijk'' is maar ja,
ik snap ook dat het best eng is, want als je hem uit elkaar haalt moet alles ook nog terug, en dan maar net een connectortje niet goed vast zetten en je aan/uit knopje werkt niet meer of zo... :P
je zou gewoon even moeten zoeken of er ''pc boeren'' in de buurt zijn om je laptop stofvrij te maken.
(ik weet alleen van pcfast dat die dat doen (bij een pc) voor €25)
http://www.pcfast.nl/stofvrij-maken-p-4750.html

maar je zou zelf maar eens moeten kijken,
success :d

Laatst bewerkt:
Hallo

http://tim.id.au/laptops/acer/aspire 7230 7530 7530g.pdf

Leesvoer hoe eenvoudig laptop zuiver maken :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Indien je "slechts" de heatpipe en ventilator stofvrij/zuiver wenst te maken , dien je de halve laptop niet te demonteren.

Indien deze defekt is , en dient te worden vervangen , uiteraard wel.

Het meest efficient , is uiteraard met luchtdruk (compressor)

De "persluchtflesjes" geven geen genoeg druk , debiet en durven zelfs vloeibare lucht spuiten.

Persoonlijk gebruik ik deze niet , en zeker niet voor deze toepassing.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan