Hoe CPU eens zwaar belasten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Wat is de beste of een goeie simpele manier om de CPU eens zwaar te belasten en dan de temperaturen te kunnen controleren. (liefst geen game of videobewerking).
Ik dacht aan Superpi (om pi te berekenen). Deze werkt waarschijnlijk puur op CPU en je kan hem een tijdje laten bezig zijn. Zijn er nog andere die de CPU een tijd kunnen belasten?

andyr74 zei:
Wat is de beste of een goeie simpele manier om de CPU eens zwaar te belasten
Laat de rekenmachine maar eens de faculteit van 1.000.000 (1 x 2 x 3 x 4 x 5 ........ x 999.998 x 999.999 x 1.000.000) uitrekenen. :)
Daar doet ie erg lang over, bij een CPU-belasting van 100%.

attachment.php

Guus.

Laatst bewerkt:
Het is zonder gevaar als de koeling van je cpu goed is.
Als de koeling slecht zou zijn dan springt je pc uiteindelijk toch uit om beschadiging van de cpu te voorkomen.

Raymond Bos zei:
Gaaf Guus....zonder gevaar??
Ja hoor. :)
Terwijl die berekening bezig is kun je tegelijkertijd in de gaten houden hoe de temperatuur stijgt.
Everest ververst die gegevens steeds.
Mocht de stijging uit de hand lopen dan stop je de berekening direct. :)

attachment.php

Guus.

Laatst bewerkt:
Raymond Bos zei:
Ja, afhankelijk van je machine kan zo'n berekening soms uren in beslag nemen. Als je dat venstertje steeds wegklikt door op Doorgaan te klikken blijft het overigens terugkomen. Laat het gewoon staan - die berekening gaat toch wel door. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Raymond Bos zei:
Wat berekent hij eigenlijk? Faculteit??????
Met faculteit (afkomstig uit de statistiek) kun je berekenen hoeveel verschillende combinaties je van dingen kunt maken.
Als je bijvoorbeeld drie verschillend gekleurde balletjes hebt, kun je die op 3! (spreek uit: drie faculteit) manieren rangschikken.
En dat is dus op 1 x 2 x 3 = 6 manieren:

0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0

Aangezien je met 3! al op 6 komt, met 4! op 24 en met 5! op 120, kun je je wel voorstellen op welk getal je uitkomt als je dit doorvoert tot 1.000.000. (Hoewel ik me afvraag of iemand zich bij zo'n getal nog iets kan voorstellen. :D)
In ieder geval zal duidelijk zijn waarom je processor daar 100% door wordt belast. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand de uitkomst al van 1e6!? ;)

Een javascript om je CPU te belasten:
PHP:
<html>
 <head>
  <title>CPU Burn | Egel 060130</title>
  <script language="JavaScript">
   var x = true;
   function cpu() {
    while (true) x = !x;
    };
  </script>
 </head>
 <body>
  <a href="JavaScript:cpu()">CPU Burn</a>,
  gebruik ctrl+alt+del om te stoppen. ;)
 </body>
</html>
Zie bijlage.

Nadat je een paar keer "Wilt u het script afbreken?" met nee hebt beantwoord houdt het je CPU op 100%. Gebruik ctrl+alt+del om te stoppen. :D

Als je googled op cpu burn & cpu burn-in vind je ook veel.

Vr.Gr. Egel.

Bijlagen

Egel zei:
Daar ga ik niet op wachten, hoor. :D
100.000! duurde al vrij lang en omdat elke volgende berekening weer iets langer duurt, kon dat wel eens héél erg lang gaan duren.
Egel zei:
Een javascript om je CPU te belasten
Dank u. IE liep direct volkomen vast. :D

Guus.

Guus abc zei:
Dank u. IE liep direct volkomen vast. :D
:rolleyes: Bij mij loopt IE ook vast, maar wél onder 100% Cpu belasting. Vandaar:
Egel zei:
Gebruik ctrl+alt+del om te stoppen. :D
En het script belast het geheugen nauwlijks, maar de rekenmachinemethode (3x woordwaarde) is idd stabieler. :)

Egel.

Guus abc zei:
Laat de rekenmachine maar eens de faculteit van 1.000.000 (1 x 2 x 3 x 4 x 5 ........ x 999.998 x 999.999 x 1.000.000) uitrekenen. :)
Daar doet ie erg lang over, bij een CPU-belasting van 100%.

attachment.php

Guus.

Dat is een leuke, bij je collega even aanzetten en verbergen, weglopen en op een afstandje kijken hoe snel hij nu is met zijn compje.:evil:

Lange Pier zei:
bij je collega even aanzetten en verbergen, weglopen en op een afstandje kijken hoe snel hij nu is met zijn compje.:evil:
Dat zal niet gaan. Als de rekenmachine gestart is kun je hem niet verbergen en als ie verborgen is kun je hem niet starten.
Jammer voor jou, maar prettig voor je collega's. :)
Egel zei:
Yep, maar er was wel een nachtje rekenen voor nodig. :)

attachment.php

Guus.

Laatst bewerkt:
De vraag was eigenlijk bedoeld voor een kennis die denkt dat zijn CPU te warm wordt tijdens het games omdat het systeem plots uitviel.
Hiermee kan het systeem dus ook eens voor langere tijd zwaat belast worden.
Superpi of de windows rekenmachine zijn dus goed geschikt.

Ik gebruik altijd cpuburn. Maar het is mij al opgevallen dat bij belasten met prime95 je cpu nog wat warmer word.

Guus abc zei:
Dat zal niet gaan. Als de rekenmachine gestart is kun je hem niet verbergen en als ie verborgen is kun je hem niet starten.
Jammer voor jou, maar prettig voor je collega's. :)Yep, maar er was wel een nachtje rekenen voor nodig. :)

attachment.php

Guus.

Verbergen kun je wel hoor:p in je balk links onderaan staat er een icoontje dat je direct naar je bureaublad brengt, dan gaatje rekenmachine weg.

skelle zei:
Verbergen kun je wel hoor:p in je balk links onderaan staat er een icoontje dat je direct naar je bureaublad brengt, dan gaatje rekenmachine weg.

Al geprobeerd?? JE rekenmachine blijft keurig zichtbaar :p :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan