Hoe cumulatief is een Servicepack?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Berichten
925
Ik begreep altijd dat bijv. Servicepack 1 alle updates bevat die tot dan toe verschenen waren. Maar bevat Servicepack 2 alleen alle 'losse' wijzigingen die na SP1 verschenen zijn, of zit SP1 er ook bij in?

Bij Microsoft raak ik helemaal in verwarring. Op http://support.microsoft.com/kb/322389/nl lees ik:
"Windows XP Service Pack 3 is cumulatief tot en met het laatste tot op heden ondersteunde servicepack. Dit betekent dat Windows XP Service Pack 3 alle correcties bevat die ook zijn opgenomen in Windows XP Service Pack 2 (SP2). Als u Windows XP Service Pack 3 (SP3) al hebt geïnstalleerd, hoeft u dus niet eerst Windows XP SP2 te installeren.
Opmerking Windows XP Service Pack 1a of Windows XP Service Pack 2 moet zijn geïnstalleerd om Windows XP Service Pack 3 te kunnen installeren."

Lees ik dit nou helemaal fout, of staat hier iets zeer tegenstrijdigs?
 
SP1 is gewoon alle losse updates bij mekaar die na de release van XP zijn uitgekomen.
SP2 is SP1+ alle updates die erna zijn gekomen + nog wat extra's (bv. Windows Firewall, beveilgingscentrum,...)
SP3 is SP2 + alle updates erna, met ook nog een paar extra's.

Als je dus bv. een pc hebt waar XP zonder een SP op, moet je eigenlijk eerst SP1 of SP2 installeren voordat je SP3 erop kunt zetten. Dit omdat in SP3 geen SP1 bijzit.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid heeft gebracht voor je.
 
Dank je Jeroen, dit geeft inderdaad duidelijkheid. Het zit dus iets minder logisch in elkaar dan je zou verwachten. Of misschien is het dom van me om van Microsoft logica en consequentheid te verwachten.

Meteen nog een vraagje erachteraan: ik wil mijn Windows opnieuw installeren, wegens nieuwe harde schijf. Ik neem aan dat Windows zelf vaststelt wat er gedownload en geïnstalleerd moet worden? M.a.w. ik herinstalleer mijn XP "0", ga naar
http://windowsupdate.microsoft.com
en hoef alleen nog maar Ja en OK etc. te klikken om de boel weer geüpdatet te krijgen tot en met SP3? Of zit het toch minder simpel in elkaar?
 
Dank je Jeroen, dit geeft inderdaad duidelijkheid. Het zit dus iets minder logisch in elkaar dan je zou verwachten. Of misschien is het dom van me om van Microsoft logica en consequentheid te verwachten.

Meteen nog een vraagje erachteraan: ik wil mijn Windows opnieuw installeren, wegens nieuwe harde schijf. Ik neem aan dat Windows zelf vaststelt wat er gedownload en geïnstalleerd moet worden? M.a.w. ik herinstalleer mijn XP "0", ga naar
http://windowsupdate.microsoft.com
en hoef alleen nog maar Ja en OK etc. te klikken om de boel weer geüpdatet te krijgen tot en met SP3? Of zit het toch minder simpel in elkaar?

Ja dat kan perfect zo, echter vind ik het aan de andere kant geen goed idee. Aangezien je XP dan hebt geinstalleerd zonder Service Pack, zijn er vanalle beveiligingsfouten niet gefixt, waardoor de kans op virussen al meteen een pak groter wordt.
Het beste is dat je nu eerst al SP2 download, en deze apart zet op cd of een usb stick. na installatie van Windows kan je dan meteen SP2 installeren, en daarna naar Windows Update gaan voor SP3 en eventuele andere updates.

Wat eventueel ook kan, is SP3 slipstreamen. Meer info: http://www.techzine.nl/tutorials/280/3 (vooral punt 3 is belangrijk). Door het SP te slipstreamen, is het SP al ineens automatisch mee geïnstalleerd als je Windows hebt geïnstalleerd. Dit bespaard tijd, en is handig als je later nog eens XP moet herinstalleren, dan is SP3 er al ineens bij.
 
Dank voor je meedenken!
Ik heb op die nieuwe schijf XP al geïnstalleerd vorig weekend, ben er een paar seconden mee het internet op geweest (om te kijken of er verbinding was) en heb toen de oude schijf weer als opstartschijf ingesteld, omdat ik toen geen tijd had alle andere programma's te herinstalleren. Dat wil ik dit weekend gaan doen.
Ik blijk van mijn werk een cd met SP2 te hebben, dus die zal ik vóór verder internetbezoek installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan