hoe data uit 2 tabellen invoeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

shidan

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
beste,

ik ben bezig met een kleine database.
ik wil de gegevens invoeren via forms.
als ik het form 'frm_gemeenten_beheren' open wil ik de postcode & de gemeentenaam kunnen invoeren. ik wil eveneens een combobox zien waar ik een land kan kiezen waartoe de gemeente behoord. (FK naar tbl_land).

ik wil hetzelfde later doen met tbl_persoon.
bij geboorteplaats en gemeente wil ik telkens een combobox zien met keuze uit gemeenten.

ik heb de databank gezipt en bijgevoegd.

kan iemand mij helpen met deze vraag?

alvast met dank,

shidan

Bijlagen

De db is in 2007 format, dus ik kan 'm niet openen. Dus uit het hoofd dan maar.... Om te beginnen: probeer eens met de wizard een keuzelijst te maken voor de postcodes. Bij voorkeur op een aparte postcodetabel, want dan heb je alleen unieke postcodes om uit te kiezen. Heb je die niet, en haal je de postcodes uit de tabel met de gemeentegegevens, dan lukt het met de wizard niet om een lijst met unieke postcodes te maken. Geeft niks, dat kun je aanpassen als de keuzelijst is gemaakt met de wizard. Dan kun je hem namelijk aanpassen. Zet dan in de querylijst van de keuzelijst de knop Totalen aan, en verwijder de velden die je niet nodig hebt, zoals het sleutelveld. Het gaat tenslotte om unieke postcodes.
Als deze keuzelijst goed werkt, kun je die als basis gebruiken voor een vervolgkeuzelijst.
Overigens lijkt het mij, dat je volgorde niet goed is. Immers: een land bepaalt de postcode, niet andersom. Als je dus een postcode hebt, weet je automatisch ook het land. Dat hoef je dus niet meer te kiezen uit een keuzelijst. Je zou dus andersom moeten werken: eerst een land selecteren, dan de beschikbare postcodes.

je kunt het ook anders zien.
als ik een persoon toevoeg geef in enkel de postcode in.
via tabellen komt dan automatisch de gemeentenaam en het land te voorschijn.

Je hebt het over twee verschillende keuzelijsten. In het formulier [gemeente_beheren] zou je eerst een land moeten kiezen, en dan de daar geldende postcodes, en niet andersom.
Op het formulier Personen kies je een postcode, en daar rolt dan automatisch de stad en het land uit. Maar wat is nu specifiek de vraag?

als ik een gemeente wil toevoegen in een formulier zou ik een keuzelijst willen zien met landen. ik weet echter niet goed hoe ik dat kan doen.
PK is de afkorting van het land. ik wil echter een lijst zien met de volledige landsnaam.
ik wil dus gewoon een formulier dat gemeenten kan toevoegen.
een postcode en een gemeentenaam moeten worden ingetypt.
de landsnaam zou in een combobox moeten verschijnen.

kun jij daarmee helpen?

ik heb de database omgezet naar een 2003 versie.

alvast met dank

Bijlagen

Je had een beetje een vreemde bron voor je formulier Gemeente_beheren gebruikt, waarbij je de landcode opsloeg in de verkeerde tabel. Door de bron van het formulier aan te passen werkt dat weer prima. Zie voorbeeld.

Bijlagen

thnx,

srry dat ik even niet op de site was.
zat in het buitenland.

shidan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan