hoe datetimepicker gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snowtrooper0512

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Hallo iedereen,

weet er iemand hoe je een datetimepicker in "visual basic 2005 express edition" moet gebruiken?

de vraag waar ik de datetimepicker in moet gebruiken is:

ik moet een programma maken waarin ik een datetimepicker moet gebruiken,
een gebruiker klikt op de datetimepicker (ik weet wel niet of je hierin iets moet selecteren of een datum moet ingeven),

daarna typt hij het aantal uur er wordt gewerkt in txtManuur (1 dag werken is 8u). (<-- dit weet ik al hoe het moet, er zijn vb 160uren, dit gedeeld door8 is 20 dagen, deze dagen zou ik bij de datetimepicker moeten bijtellen, zodat er een einddatum verschijnt)
Hierbij moet er ook rekening worden gehouden met weekends, dit weet ik ook niet hoe dit moet:confused:

wanneer er op de button btnBereken wordt geklikt, dan moet het antwoord verschijnen:
de einddatum is:...

alvast bedankt:)

snowtrooper0512

Je moet zelf maar ff kijken of je er iets mee kan:
Code:
    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        Dim dtEndDate As Date = Me.DateTimePicker1.Value
        Dim dtNewDate As Date
        Dim iDays As Integer = CInt(Me.TextBox1.Text / 8)
        While iDays > 0
            dtNewDate = DateAdd(DateInterval.Day, 1, dtEndDate)
            If Weekday(dtNewDate, FirstDayOfWeek.Saturday) <> 1 And Weekday(dtNewDate, FirstDayOfWeek.Saturday) <> 2 Then
                iDays -= 1
            End If
            dtEndDate = dtNewDate
        End While
        Me.DateTimePicker1.Value = dtNewDate
    End Sub

re: Je moet zelf maar ff kijken of je er iets mee kan:

hey ReneDirks

dank u voor de voobeeldcode:thumb: deze kan ik zeker gebruiken,

maar bij uw eerste zin in de voorbeeldcode: dim dtEndDate as date = Me.datetimepicker1.value
vanaf het = weet ik niet echt wat er gebeurt, ik weet wel dat het zegt dat er een link is naar de datetimepicker1. maar ik begrijp Me. en .value niet, wat willen deze zeggen?
(ik krijg programmeren op school, mijn eerste jaar, maar tot daar zijn we nog niet geraakt:p, we hebben Me. en .value nog niet gezien)

alvast bedankt voor de rest:)

Me wijst naat object waar de code in staat, in dit geval dus de instantie van het formulier zelf.
Ieder object heeft properties, bv width, height, color, etc. Value is gewoon een property van een object waar de waarde in staat. Een textbox heeft bv geen value, maar een .text property.
Code:
dim dtEndDate as date = Me.datetimepicker1.value
Declareer een variabele van het type 'date' met de naam dtEndDate en stop de daar de waarde in van het control op dit formulier met de naam datetimepicker1

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan