hoe de verbinding met backend verbreken

Status
Niet open voor verdere reacties.

obiku

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
All,

ik heb in het verleden een databse opgezet voor mij en mijn collega's om goederen te traceren binnen onze loods. Mijn afdeling bestond toen uit 6 man, en het was voor mij makkelijk om bij problemen mijn collega's aan te sporen om hun FrontEnd even af te sluiten, zodat ik dan het probleem kon oplossen.

Ondertussen is het aantal mensen die met mijn databse werken ver 10 voudigd, binnen mijn afdeling, maar ook buiten mijn afdeling. Deze personen zitten niet allemaal te gelijk in mijn database, het aantal connections naar de backend schommelt tussen de 12 en 18. Maar ondertussen wordt het wel een probleem voor mij om mensen aan te sporen om hun frontend te sluiten bij problemen. Wat in sommige gevallen leidt tot het door mij niet kunnen openen van de backend, omdat deze gelocked is door een andere gebruiker. Wij werken ook nog eens 24/7 en het blijkt dat mensen bij het naar huis gaan, ook de frontend open laten. (Bij ons is er een policy dat alle PC aan moeten blijven staan, maar wel wekelijks herstart moeten worden. Dat heeft te maken met updaten van software).

Nu heb ik ondertussen wel in mij frontend een vervelende popup gerealiseert, die na 45 minuten idle time aangeeft dat er geen activiteit is geweest en of de gebruiker een volgende keer de database zou willen afsluiten. Nu zou ik hierop volgend bij een x aantal minuten inactiviteit willen dat de frontend de verbinding met de backend verbreekt. Dit zodat de lockfile, wanneer alle users bijvoorbeeld x aantal minuten idle zijn, uiteindelijk ook verdwijnt. Waardoor ik bij problemen toch de backend in kan komen.
Pas wanneer een user weer activiteit gaat vertonen mag er weer een connection naar de backend zijn.

Een taakplanner instellen die na een bepaalde tijd het afsluit?

Dat zou inderdaad een simpele en effectieve manier zijn, maar op mijn afdeling gebuiken er op dit moment 20 man mijn database 24/7, invoer en opzoeken. En op diverse andere afdelingen gebruiken de overige +/- 40 mensen mijn database puur om even wat op te zoeken 24/7. Dus voordat ik bij iedereen de taakplanner ingesteld heb om de database af te sluiten, ben ik +/- 4 weken verder. In de tussentijd zijn er weer mensen bijgekomen of weggegaan. Ik kan alleen op userniveau de taakplanner instellen. Op een PC werken gemiddeld 3 personen.
Onze IT afdeling ondersteunt mijn database niet en zijn ook niet bereid om op werksation niveau dit bij iedereen in te stellen. :(

Kijk eens in de cursus Access, daarin heb ik een aflevering waarin letterlijk staat uitgelegd wat je moet doen om gebruikers automatisch uit de backend te gooien. IK heb een hele aflevering aan dit onderwerp besteed.

Wil je niet dat mensen de cursus lezen? :)

Mss stimuleert het juist.... drempelverlagend.... een voorbeeld kan een Ahah effect te weeg brengen...
Een cursus... jeetje moet ik dat eerst doen... om.....
Bekijk het eens zo...:cool:
;)

Blijkbaar heb je de aflevering niet gezien, want er staat een perfect voorbeeld bij. Kun je zo overnemen. Maar goed, TS heeft ondertussen genoeg tips.

Thanx, ik ga en de cursussen nog even doorlopen, en zal ook de gegeven links bestuderen :thumb:.

OK, ik heb niet alle cursussen van A tot Z door gelezen...., wel heb ik alle 19 PDF's gedownload en bekeken waar het over gaat. Zelfs de nieuwsbrieven nog na gekeken, waarin hoofdstuk 20 en 21 in staan. Schiet mij maar lek, maar ik kan niets in het cursus materiaal vinden. Enig idee wel hoofdstuk ik moet bekijken?

Het artikel staat in de nieuwsbrief van November, onder de titel Hoofdstuk 19. Maar dat had dus Hoofdstuk 20 moeten zijn, want Hoofdstuk 19 was er al. Vandaar dat je hem niet kon vinden in het archief.

Ah, gevonden.

Wordt dit hoofdstuk niet als aparte handleiding online gezet? Want handleiding Access voor beginners hoofdstuk 19 is degene vanuit de nieuwsbrief van augustus 2013. Hoofdstuk 20 is degene uit de nieuwsbrief van Januari Deze extra hoofdstuk 19 heb ik nog niet gezien.

Hij moet er inderdaad nog in worden gezet. Vanwege de nummerverwisseling is er iets fout gegaan. Ik zal de handleidingsectie (en de hoofdstukken in de komende nieuwsbrieven) synchroniseren, zodat de nummering weer klopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan