hoe dualboot instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

peko

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2006
Berichten
155
mijn standaard OS is XPpro. Laatst Vista erop gezet en VistaBootPro. Werkt prima, krijg keurig een bootmenu om te kiezen uit Vista en XP.
Daarna op een andere primaire partitie nogmaals een XP geinstalleerd. Deze in Vistabootpro toegevoegd.
In het bootmenu na het opstarten wordt de nieuwe XP als keuze getoond maar.... als ik deze aanklik dan wordt de "oude" XP opgestart.
Als ik Vistabootpro uitzet dan en opstart dan komt er een waarschijnlijk oud bootmenu met alleen de "oude"XP als opstart keuze.
Mijn vraag is hoe ik de nieuwe XP opgestart krijg.

Alvast dank voor advies
P
 
Bij mijn weten, moet je die nog in de boot.ini erbij zetten, als je na het keuzemenu, niet het keuzemenu van XP krijgt.
 
OK dat open ik met msconfig en welke vermelding heb ik er dan in te zetten???
Zo ziet boot.ini er momenteel uit
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="MICROSOFT WINDOWSXP PROFESSIONAL"/FASTDETECT=OPTIN
 
Laatst bewerkt:
De schijf en partitie zal vermeld moeten worden, b.v. onderstaande boot.ini, waarbij de tweede XP, op de tweede partitie staat, beide op de eerste schijf.

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /2gb
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Repair" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Herstelconsole" /cmdcons
 
Dank Voor Jouw Advies En Hoe Edit Ik De Boot.ini
Doe Ik Dat Met Met Regedit Of Met Het Commando Edit Msconfig
 
Configuratiescherm, systeem, geavanceerd, opstart en herstelinstellingen, instellingen, bewerken.

Of de attributen wijzigen, en met notepad of kladblok aanpassen.
 
ga ik veranderen en zal jouw voorbeeld deels gebruiken kan dat?
alleen de laatste regel van jouw voorbeeld hoef ik er zeker niet in te zetten of wel??
bijvoorbeeld alsvolgt
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /2gb
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Repair" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot
 
Ik weet niet welke partitie je die 2e XP hebt gezet, kopieër je eerste regel ven je eigen boot.ini, en verander het partitienummer, en eventueel de rdisk, als het een andere schijf is.
 
hij start nu wel de nieuwe xp maar zegt in een fout melding dat er een ????.dll stuurbestand mist kan ik deze opzoeken in de oude in kopieeren naar de nieuwe?
of ligt dit aan de/een regel in de boot.ini?
 
Zet hier nou eens de complete tekst van je boot.ini. Dus zoek het bestand boot.ini op in de root van je C-schijf, dubbelklik er op en zet de tekst met copy and paste in je reactie. (Als na het dubbelklikken gevraagd wordt met welk programma geopend moet worden, kies dan Kladblok.)

NB: zoals Lange Pier al zei, moeten wel alle verborgen mappen en (systeem)bestanden in Mapoptiesop zichtbaar zijn gezet.
 
OK
Dit wat er nu in de boot.ini vermeld wordt.
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /2gb
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot
 
Laatst bewerkt:
OK
Dit wat er nu in de boot.ini vermeld wordt.
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /2gb
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot


Deze boot.ini gebruik je als je VistaBootPro uitgeschakeld staat?, overigens kun je die 2gb weghalen.

Als deze wel werkt zonder VBP, kun je deze herinstalleren, dan zou hij deze over moeten nemen.

Misschien is het handig, om een screenshot van de schijven uit de diskmanager hier neer te zetten.
 
Het maakt niet uit of de VBP aan of uit staat. Wanneer het aan staat dan ga je of naar Vista of naar het bootmenu van XP(afhankelijk van je keuze uiteraard)
In het bootmenu van XP kan je dan kiezen voor de oude of nieuwe XP.
Wanneer VBP uitstaat kom je direkt in het bootmenu van XP.

Bekijk bijlage diskview.bmp
 
Als hij als slave bij de master hangt, moet de rdisk als 1 staan, indien als master aan de tweede controller, dan disk 1.

Je kunt ook met de XP cd opstarten, naar de repair/herstelconsole gaan, en daar bootcfg /list invoeren, zie je ook waar ze staan, en met /rebuilt, maak je een nieuwe boot.ini, alleen moet je daar een naam verzinnen, die je later weer kunt veranderen, de boot.ini, moet wel op de opstartschijf staan, overigens.
 
denk je dat het met deze vermeldingen / instellingen zal starten

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
 
Proberen, ik weet niet, aan welke controller die 2e schijf hangt, maare met bootcfg /rebuilt, krijg je sowieso de goede opstartparameters, die je later misschien alleen de text aan te passen.
 
zal de boel met de voorgestelde instelling opstarten
p.s. het zijn beide sata schijven
 
als ik het bootmenu XP kies voor de oude dan start ie normaal op maar kies ik voor de nieuwe dan krijg ik de melding dat het volgende bestand beschadigd is of ontbreekt
windows-hoofdmap\system32\hal.dll (en dan staat windows-hoofdmaop tussen hekjes)

Kan ik deze vanuit de oude kopieren naar de nieuwe of is dat te gemakkelijk
 
Laatst bewerkt:
dank voor de verwijzingen, kan er veel mee doen. Maar volgens mij heeft het niets te maken met het feit dat Vista erop staat want als ik de VBP uitstaat is het probleem er ook.
Zou het wat te maken kunnen hebben met de verwijzingen in de opdrachtregels in de boot.ini?
De twee XP'en staan elk op een aparte SATA schijf en maar beide wel op de eerste partitie

Verder wordt er op diverse sites geadviseerd om het bestand vanaf de XP cd te kopieren naar de system32 map. Zal dat eens doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan