Hoe een sata hd aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeckel

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2004
Berichten
24
Hallo, ik heb afgelopen zaterdag op de pcdumpdagen in Amsterdam een sata maxtor 200 gb gekocht.
Ik heb de sata driver geinstalleerd nu bij het opstarten van mijn pc kan ik kiezen de optie F4 voor raid configuratie, ik zit nu in het menu en heb eerst geformateerd.Vervolgens pak ik de eerste optie creat raid set, dan krijg ik de melding not enough single drives to create raidset.
Wat doe ik niet goed.

Ik heb een p4 amd adlon 2800 xp
moederboard asus a7n8x de luxe.

Ik zie in configuratiescherm het icoontje silcon image ata cont.
Als ik die aanklik dan zie ik mijn hd wel staan maar in deze computer niks! geen schijfie van maxtor.


Groetjes Sjaak
 
Hallo Sjaak,

Je kunt alleen een raid maken met twee of meer schijven.

Dus wel SATA maar geen Raid gebruiken.

Eric.
 
Aanmelden

Als je hebt geprobeerd een raid te maken, dan ziet hij hem niet.

En let op sommige borden gebruiken aparte connectoren voor SATA Raid. Dan heb je er dus meestal 4, twee voor een primaire en secundaire SATA en twee voor de SATA Raid.

Heb je er maar twee dan moet je waarschijnlijk in je bios bij SATA kiezen welke manier je wilt. (dus niet raid kiezen dat gaat fout).

Als hij in je bios wordt gezien, zou het eventueel nog kunnen zijn dat je hem in schijfbeheer eerst moet aanmelden.

Eric.
 
Mijn moederboard heeft 2 conectors
En in het bios ik niks over sata staan maar wel: Typematic rate setting.
Hoe moet die staan? disabled of enabled>
En op mijn bordje zit een jumper voor stata, hoe moet die staan enabled of disabled.
Sorry maar hier weet ik dus helemaal niks van.
Had ik nou toch maar een ata schijfje gekocht of niet??

Groet Sjaak
 
Ja dat gevoel heb ik ook, ik dacht nou gaan we het ff krijgen met een supersnelle sata hitachi 250 gig. Echt geen enkel veschil alleen maar gezeik in het BIOS je ziet verder helemaal niets van die schijf ook niet iets van SMART enzo..Volgende bordje en schijf worden gewoon ide dan doe je al gek genoeg....enige voordeel is dat dunne kabeltje dat weer wel
 
We komen er wel uit.

Meestal staat hij bij integrated .... en typematic rate moet je alleen aanzetten als je de snelheid van je toesenbord wilt aanpassen.

Heb even de handleiding van je moederbord gedownload. De jumper staat standaard op enable, moet je alleen verzetten als SATA niet wilt gebruiken.

Helaas zie ik geen uitleg over SATA instellen.

Kan me haast niet voorstellen dat hij alleen raid zou ondersteunen. Je moet tijdens het opstarten die melding van Silicon Image Raid maar gewoon voorbij laten gaan.

Eric.

Ik ga nu ofline zie je eventueel morgen weer.
 
@ egkok

Ik zal morgen mijn Asus eens opstarten (p4 c800), maar die heeft aparte voor SATA raid en SATA gewoon.

Mijn Albatron SATA loopt sneller. Ook sneller dan mijn Asus IDE raid (promise) en mijn SATA Raid van Gigabyte is het snelst en dat is ook Silicon image.

Let Op: Ik kan er geen TV programma's van Pinnacle PCTV pro mee opnemen, want dan loopt het geluid uit de pas. Dus ik neem ze op op een gewone IDE en verplaats ze dan later naar mijn mirror raid.

Eric.

P.S. Gigabyte en Albatron zien beide de ATA schijven in hun bios. Moest wel eerst een bios update doen bij beide voordat alles goed liep.
 
Oke Eric ik hoor het wel als een mogelijke oplossing hebt.
Maar mijn schijfie doet het nog steeds niet.
Ik heb wel gelezen in nl comp.hardware:


I had a similar problem. After much research and trial and error, I
had to reinstall windows and during the setup, press F6 to install
SATA drivers such as you would for installing a SCSI drive.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


IT'S FIXED :)

I went once again in the Device Manager, and, not seing anything about
SATA or SCSI, clicked on the line that says "Raid Controller", which I
had ignored before as I don't have RAID. Sure enough, *after* it opened,
it said "SCSI and RAID controller". I installed the Silicon driver from
there, with a diskette, and it worked!

Wat moet ik doen? ik heb al een sata driver uitgevoerd die op mijn bijgeleverde cd van mijn moederboard zat.

Sjaak
 
Ik heb wel in aparaatbeheer gekeken en bij schijfstations zag ik mijn maxtor 6 r200mo scsi disk device staan.
En nu zal het ook prettig zijn als ik hem kon zien in deze computer.
Maar geduld is een schone zaak.

Groet Sjaak
 
hij doet het YES ik heb het bestand: Si3112r.inf file for the SiI 3112.
gedownload, ff een tijdje aan het prutsen geweest en nu word mijn hd gezien.
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties
Groeten Sjaak
 
Asus P4

Heel goed, je bent er zelf uitgekomen, sorrry dat ik je heb laten steunen, maar je kunt het zelf blijkbaar ook heel goed.

Wat ik niet begrijp is dat je hem wel in schijfbeheer zag maar niet in verkenner. Stond er misschien afwijkend bij. Als je hem dan aanmeld zie je hem wel. Rechts klikken op de schijf (niet in de ruimte waar de partities staan) dan krijg je een menutje.

Van zelfdoen leer je het meeste.

Ik kan bij mij in het bios wel de SATA zien.

De kwal is zelfs eigenwijs, als ik de SATA aansluit verandert hij de Bootsequence en probeerd op te starten van de SATA.

Eric.
 
Geeft niet hoor Eric bedankt voor je reacties.
Wat ik wel gek vind in het bios geeft ie 200 gb
en in windows 185 gb waar die andere 15 gb zijn gebleven? Joost mag het weten.

Groeten en een prettig weekeind allemaal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan