hoe een webserver opzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Super Freak

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2008
Hallo,
ik wil een webserver opzetten voor mijn website op te hosten (koop ik een pc-tje voor via marktplaats.
daar zet ik een 60 gb hdd in, kan ik ook nog wat ruimte verhuren
en wat heb ik nog meer nodig?
graag tips (wil eerst alles testen op de gewone computer voordat ik vanalles aanschaf)
hoe moet ik zoiets aanleggen?

Om te beginnen zal je serversoftware moeten installeren en zorgen dat deze server van buitenaf bereikbaar is.
De keuze van serversoftware zou je gratis kunnen houden door een Apache server te installeren. Als je XP pro gebruikt, zou je IIS kunnen gebruiken, maar zoals alles van Microsoft ben je dan wel wat kwetsbaarder en moet je veel aandacht besteden aan beveiligingen.
Zorg dat poort 80 open staat op je router, zodat je een webserver kan draaien.

hoe moet je poort 80 openzetten, als server kan ik linux gebruiken.
welke heb ik nodig?

robin

Helemaal prachtig een webserver onder Linux.
Hoe je poort 80 open moet zetten of forwarden moet je kijken in de manual van de router.
Dit verschilt per merk en type en is daarom niets over te zeggen.

Wat je verder nodig hebt een een internet-verbinding met een hele snelle upload...
Tenminste... wanneer je wilt dat je site op een redelijke manier te bereiken is en al helemaal wanneer je ook nog eens meerdere sites wilt gaan hosten!

kan ik er nog een router tussenzetten en die dan op poort 80 zetten?
of moet die wat het dichts bij het modem is op poort 80 staan?

robin

Ik ken jouw modem niet, maar bijna alle moderne types hebben een ingebouwde router.

OK daar heb ik geen ervaring mee, maar daar zal je ongetwijfeld ook een webserver mee kunnen draaien.

ikzelf kan iets als centos linux aanraden, als je deze goed installeert (zijn tutorials voor) heb je een perfecte webserver met php mysql en apache + ftp toegang, ikzelf heb een iets afwijkende config omdat ik speciale modules gebruik...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan