• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe forceer ik de inhoud van een cel over de gehele rij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Charliefox

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2017
Berichten
3
Beste mensen,

Nieuw op dit forum, na googlen op "Excel help". Omdat ik nauwelijks Excel ervaring heb, zit ik met een vraagstuk waar ik niet uitkom.

Ik ben bezig met een financieel overzicht voor onze dochter die graag op zichzelf wil gaan wonen :confused: Zie bijlage. Vraagstuk:

Hoe krijg ik het nou voor elkaar, dat als ik bijvoorbeeld 70 invul in de kolom januari in de rij "DUO" dat die 70 dan automatisch naar de overige maanden gekopieerd wordt? Althans, het kopieëren lukt mij wel (cel selecteren en dan met muis naar rechts over de gehele rij slepen). Echter ik wil het zo hebben, dat als ik in een willekeurige cel in die rij, het getal 70 wijzig in bijv 50, dat dan alle cellen in die rij ook automatisch naar 50 springen.

Als ik nu iets verander, moet ik dat over de hele rij doen in alle cellen, of de cel kopieëren naar de rest van de rij. Ik heb dit vroeger ooit wel eens gedaan, maar weet niet meer hoe.

Dank alvast voor uw hulp.

Financieel overzicht.jpg
 
Zoals je het beschrijft kan niet met standaard Excel, daar is beetje programmeerwerk voor nodig. Als er een formule in de cel staat om bijvoorbeeld overal 70 of 50 neer te zetten, kun je er niet een getal overheen typen.

Wat is er mis mee om in cel B9 t/m M9 neer te zetten:
Code:
=$N9
Het maandbedrag kun je dan wijzigen in N9, waarna de hele rij is aangepast.
 
Dank voor je reactie. Ik herinner me opeens dat het iets anders was.

Ik had ooit een sheet, waar alleen één bepaalde cel refererend was voor de rest van de cellen in die rij. Dus in mijn concreet geval:

De eerste cel (B9) is 70. Nu wil ik het zo hebben, dat als ik dat wijzig naar bijv 500 (een meer realistische waarde) de andere 11 cellen in die rij, ook automatisch naar 500 springen. Kan dat?

Cel N9 (gemiddelde van B9 t/m M9) rekent dan automatisch ook door naar 500.
 
Dankjewel, het werkt! :) In dit voorbeeld, heb ik in rij 9, handmatig in elke cel vanaf C9 de code =B8 ingevuld. Copiëren lukte niet, zie hierna.

Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat met een copieer actie, die =B9 doorgevoerd wordt in alle cellen van de betreffende rij? Als ik nu cel C9 (met code =B9 erin) copieer naar de overige cellen in dezelfde rij, dan wordt automatisch de kolomletter per cel aangepast. Dus wordt dan =B10 =B11 =B12 =B13 enz. Dus ik moet dan cel voor cel alles terugzetten naar =B9.

Dank alvast weer. Ben er bijna ...
 
Daar is het dollar ($) teken voor. Daarmee kun je de kolom en/of rij in een verwijzing "vast" zetten. M.a.w. deze verandert niet bij doortrekken.

Dus gebruik =$B9 en je kan de formule naar rechts doorslepen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan