Hoe formateren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Aanpassen durf ik nu even niet

Wat je kunt doen is de drives omzetten, dus master en slave verwisselen en nog een keer opnieuw installeren.

Let dan op dat je schijf waar windows op staat ook als eerste wordt genoemd in setup, anders gaat het fout.

P.S. Puppie vroeg mij nog een keer te melden dat als je C: formatteert je mogelijk niet meer kunt opstarten.

Laatst bewerkt:
Hallo Puppie,
Ik heb de boot gedaan en opgestart vanaf de diskette. Maar dan... ik krijg dan de vraag of ik W98 op wil starten? Kan je me even verder helpen hoe ik dan de C;schijf kan formatteren?
Alvast bedankt.

Martin

Hallo Martin

Je kunt met Format c: kun je drive C: formatteren.

Maar dat raad ik je niet aan. Hier overleg met Puppie over gehad.
Ook hij zegt niet doen.

Wat je kunt proberen is als de PC uit staat de Molex (witte stekker met rood, zwart, zwart, geel) los te rekken van de schijf en dan te booten. Als dat lukt zou ik alsnog master en slave omwisselen. Dan is het klaar.

Lukt dat niet dan zoals ik eerder zei Master en Slave omwisselen (jumper verzetten) en opnieuw installeren.

Laatst bewerkt:
Even nog los van vraag of het handig is om te formatteren met de bootdisk, zal het ook niet gaan lukken. Je kan namelijk met een 98SE disk geen NTFS ingedeelde schijf formatteren, daartoe zal je eerst die (schijf) partitie moeten verwijderen.

Ik kan gewoon opstarten vanaf mijn E-schijf. Bij het opstarten krijg ik een keuzen welke XP ik op wil starten.Dus, gewoon vanaf E en alles gaat prima, want opstarten van C gaat niet meer, omdat ik op 2 bestandjes na (krijg ik niet gedeleted) alles eraf heb gehaald.
Ik wil C dus gewoon helemaal leeg hebben en voor andere doeleinden gebruiken (deze schijf is maar 5400rpm).
Maar... als het niet lukt, laat ik deze schijf gewoon BUITEN DIENST, alleen bij het opstarten moet ik even aanklikken of 25 sec wachten en dan gaat het vanzelf.

Martin

Aha, dáár zit je probleem, de C-schijf is nog in de dual boot opgenomen en daarom kun je niet formatteren. Dit los je als volgt op:

1. zet in de verkenner verborgen bestanden en mappen weergeven aan, m.a.w. zorg dat alles zichtbaar wordt.
2. maak een kopie van de boot.ini en noem deze boot.old (voor als je per ongeluk de verkeerde regel zou verwijderen)
3. open met kladblok de boot.ini
4. verwijder de regel in de boot.ini die naar C: verwijst.
5. bewaar de boot.ini weer en start opnieuw op

Nu kun je C: wel formatteren.

Laatst bewerkt:
Hallo Pasja,
Fijn dat je met me meedenkt, maar in C: zie ik alleen maar (zie bijlage) verder heb ik alles gedeleted.
Heb jij nog een goede raad?

martin

Bijlagen

Nee, je hebt nog meer op je schijf staan, anders zou denk ik die dualbootmelding niet komen én kon je C wel formatteren. Heb je nu in de verkenner "Extra", "Weergave", "mapopties", gedaan wat ik schreef?

Verborgen mappen en bestanden weergeven?

Alleen boot.ini helpt vplgens mij niet

@Pasja: Ik heb nu al vier keer gezegd dat hij opstart van C: Ook uitgelegd omdat daar zijn ntldr en NTDETECT.com staan.

Ook al gezegd dat hij besturings en verborgen zichtbaar moest maken.

En al gezegd dat ik denk dat C: zit op schijf 0 en E: op schijf 1. (mijn opmerking "master en slave omwisselen)

Maar als je niet leest kom je er nooit.:evil:

P.S. 16 had ik gepost vlak voor 19

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan