Hoe formatteer ik c-schijf zonder opstartdiskette?

Status
Niet open voor verdere reacties.

droersch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Berichten
379
ik heb 2 harde schijven en op beide heb ik XP draaien. Nu wil ik 1 van die schijven formatteren. Maar mijn diskettestation is defect. Als ik rechtermuisknop op de c-schijf klik en formatteren selecteer, zegt ie dat ie niet kan formatteren omdat het systeem gebruikt maakt van sommige bestanden.
Moet ik dan in de taskmanager sommige processen beeindigen?

gr.
 
Je kan in windows c niet formatteren omdat windows in gebruik is op dat moment (c dus). Als je meerdere partities hebt kun je misschien vanuit d: de c: schijf formatteren?

Dus => vanuit de andere (2de xp)
Maar heb je geen dual boot dan? Als je 1 schijf formatteert werkt de 2de ook niet zonder aanpassingen
Groetjes, Tanja
 
Laatst bewerkt:
ik heb dual boot ja. Als ik xp opstart vanaf de d-schijf, dan kan ik de c-schijf toch wel formatteren?
 
huh??

Hoe wil je strax nog op kunnen starten als je C: schijf leeg is ?

Je kunt een low-level format in je bios doen misschien, maar dit is niet aan te raden...volgens mij zelfs fat16 (niet hoger als 2 gb dus).

Kun je niet met je oude Windows 98 cd booten ? Volgens mij kun je met wni98 cd ook formatteren..
 
In je boot.ini blijft staan dat je opstart van c: dus hij zal daarna niet meer opstarten. Waarom verwijder je dan niet xp van d: ? lijkt mij minder moeilijk. Maar wat dual boot daarmee doet weet ik niet. Ik hoop dat een ander je dat kan vertellen.
Groetjes, Tanja
 
Maak een boot diskette vanuit een andere pc of download er een, of start op van cd als je diskettestation inderdaad niet meer werkt (nieuwe kopen?). Als je alles van de C: wegmikt door te formatteren ben je ook je ntldr, ntdetect en boot.ini kwijt, en je mbr, die voor xp noodzakelijk zijn. Niet zondermeer doen dus.
 
Laatst bewerkt:
Overigens kan je de boot.ini indien gewenst met een willekeurige texteditor aanpassen waardoor je een van beide systemen disabled.
 
Geplaatst door droersch
ik heb dual boot ja. Als ik xp opstart vanaf de d-schijf, dan kan ik de c-schijf toch wel formatteren?

Nee. Op je c: schijf staan essentiele bestanden en je master boot record, die je nodig hebt voor je xp op d:.
 
Kun je niet in de BIOS instellen dat hij van de andere HD kan opstarten. Dit lijkt mij de simpelste oplossing.
 
Formatteren

ook simpel is gewoon de pc opstarten van de Win XP cd rom.

Na het laden van een aantal noodzakelijke bestanden krijg je een scherm waarmee je partities kunt verwijderen, maken en/of samenvoegen.

Verwijder de C partitie en formateer hem daarna in FAt 32 of NTFS (kun je zelf kiezen) .

Je kunt nu een willekeurig os. installeren.

Hou er wel rekening mee dat je boot record dan ook gewist wordt

Grtz.
 
Re: Formatteren

Geplaatst door tron
ook simpel is gewoon de pc opstarten van de Win XP cd rom.

Na het laden van een aantal noodzakelijke bestanden krijg je een scherm waarmee je partities kunt verwijderen, maken en/of samenvoegen.

Verwijder de C partitie en formateer hem daarna in FAt 32 of NTFS (kun je zelf kiezen) .

Je kunt nu een willekeurig os. installeren.

Hou er wel rekening mee dat je boot record dan ook gewist wordt

Grtz.

That is it................
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan