hoe gaat e.e.a communiceren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JessicaY

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2008
Goedenavond allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk om eerlijk te zijn niet ervaren in het aanleggen van een draadloos netwerk. Toch wil ik dit wel.

Ik ben naar de winkel gegaan vandaag en heb daar uitgelegd wat de bedoeling is: ik heb thuis 2 PC's, waarvan 1 in de slaapkamer (waarop reeds een werkende een ADSL-internetverbinding van Telfort, modem is van Zyxel) en 1 in de woonkamer waarop nog geen internet geinstalleerd is. Het is de bedoeling dat ook op die pc gebruik kan gaan worden gemaakt van internet en dat ik de printer kan delen op beide pc's. Er werd mij aangeraden om het pakket "Sitecom Wireless Network Broadband Router 54g Turbo" aan te schaffen. Ik vroeg daarbij of dit pakket compleet was en of ik er nog iets bij moest kopen. Het antwoord was nee. Toch zit mij iets niet lekker.... Ik begrijp dat ik de router via een kabeltje op mijn modem aan kan sluiten en dat ik een stroomnetstekker heb om het apparaat op het lichtnet aan te sluiten. Ik heb ook begrepen dat ik de software voor het apparaat moet installeren op de pc waarop ik nog geen internet heb, maar....... HOE GAAN DE PC'S MET ELKAAR COMMUNICEREN?? Ik heb namelijk geen USB-stick of iets van kabels in het pakket zien zitten en volgens de verkoper was dit ook niet nodig......

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken....

Laatst bewerkt:
Als ik google op Sitecom Wireless Network Broadband Router 54g Turbo dan is dat alleen de router en zit er geen extra draadloze netwerkadapter bij. Daarnaast zou ik zelf niet zo gauw voor sitecom kiezen, maar dat is toch ook wel een hele persoonlijke keuze.

Je zou even kunnen kijken of je modem al een router heeft ingebouwd zitten, als je niet weet hoe dit moet kun je even start/uitvoeren/ipconfig op je PC uitvoeren. Als je dan een lokaal IP adres hebt (meestal beginnend met 192.168. of 10. dan heb je al een router, en kun je volstaan met een WAP.

Misschien ligt het eraan dat ik Vista heb, maar Start > Uitvoeren heb ik niet.... Ik heb wel via een search Uitvoeren gevonden, maar als ik daar ipconfig invul, verschijnt er..... niks....
Een goed begin is het halve werk :shocked:

ah ja, sorry.
windows toets + R en dan even cmd (enter) intypen. Dan krijg je een command prompt, als je daar dan ipconfig (enter) ingeeft, kun je nog lezen wat het antwoord is voordat het schermpje weer wordt gesloten.

Ah, bedankt! Dat werkte inderdaad. Dit is wat er kwam te staan:

IPv4-adres: 192.168.1.33
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.254

En nog wel het een en ander aan andere data, maar volgens mij ging het u om bovenstaande info toch??

Yep, dat betekent dat je zyxel als router werkt. Als er meerdere aansluitingen op zitten dan kun je een WAP er zo aanhangen, anders moet je er nog een switchje tussen zetten (EUR 20-30). Voor je PC in de woonkamer heb je dan nog wel een draadloze adapter nodig.

Bij de router heb ik een kort kabeltje gekregen met daaraan 2 dezelfde uitgangen. Eentje daarvan past in de router en de andere uitgang past qua aansluiting inderdaad op een van de (in totaal nog 3) open poortjes van mijn Zyxel-modem. Ik kan de router dus probleemloos naast mijn modem zetten en deze op elkaar aansluiten. Als ik u goed begrijp hoef ik nu alleen nog een USB-stick te halen voor in de PC in de woonkamer alszijnde draadloze adapter dus?? En moet ik dan nog iets installeren? Heb er namelijk wel een CD-rom bij ontvangen, maar de handleiding geeft niet aan dat ik die moet gebruiken, laat staan hoe....

De WAP zou dan inderdaad gewoon moeten werken (via de kabel naar het modem).
De CD bevat vaak een programma om de router voor de eerste keer in te stellen. In het simpelste geval kan het programma alleen het IP adres van de WAP instellen (ik zou 'm op 192.168.1.253 zetten), en moet je de rest dan via je webbrowser (surfer naar het adres dat je hebt ingesteld, bv dus 192.168.1.253).
Soms kan het programma je stap voor stap helpen bij het instellen, maar zoals gezegd, da's afhankelijk per model.
Je zult in ieder geval een netwerksleutel (WPA2, WPA, WEP128, WEP64, in deze voorkeursvolgorde) moeten instellen.

Ik zou als ik jou was overigens eens kijken naar een PCI draadloze netwerk kaart, dan heb je waarschijnlijk een veel beter ontvangst. Wil je de PC niet los hoeven schroeven neem dan in ieder geval een USB adapter met kabel en klein antennetje, niet zo'n soort USB flashdrive. Je kunt deze laatste namelijk nooit optimaal positioneren.

Succes!

Okay, allemaal duidelijk. Nog 1 klein vraagje: als ik met het cd-tje aan de gang ga.... dan doe ik dat toch op de pc in de woonkamer he? En niet op de pc op de slaapkamer, waar internet al op zit geinstalleerd?

Heel heel erg bedankt voor alle hulp en advies. Waardeer het zeer.

Juist op de PC in de slaapkamer, omdat deze bedraad contact heeft (via je Zyxel) met het WAP. Hierdoor heb je niets te maken met beveiligingsrechten en kun je de router programmeren. Als je een draadloze netwerkkaart/Usb adapter koopt, zal daar ook een Cd bij zitten, deze gaat in de PC in de woonkamer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan