Hoe gaat formatteren in zijn werk, en welke voorbereidingen moet ik doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

knabbel123

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Berichten
138
Aangezien mijn computer (windows XP) bijna geen ruimte meer over heeft, alles door elkaar heeft staan en veel overbodige bestanden en programma's heeft, heb ik besloten om de computer te formatteren. Omdat ik dit nog nooit gedaan heb, wil ik graag weten: hoe gaat dit in zijn werk? en misschien nog wel belangrijker welke voorbereidingen moet ik treffen, zodat ik alle belangrijke bestanden later weer kan terughalen?

Nu heb ik al op verschillende sites gekeken, en daar staat dat je een back-up moet maken van alle belangrijke bestanden. Omdat ik een leek ben op het gebied van computers, heb ik misschien een rare vraag, maar ik zou niet weten hoe ik eigenlijk een back-up moet maken, zodat ik later in geval van nood deze weer kan gebruiken. Kan iemand dit even in een makkelijke taal uitleggen?

Dan moet ik al mijn bestanden (word-bestanden enz.) en de mailgegevens nog veilig stellen want deze wil ik natuurlijk niet verliezen. Kan ik dit gewoon op een cd/dvd zetten? Dan heb ik nog een vraag: welke andere gegevens op de computer moet je nog meer bewaren? En hoe kun je dit het beste doen?

Waar ik nog wel mee zit, is hoe dit gaat met alle programma's die ik heb geïnstalleerd. Dit wordt allemaal verwijderd, maar hoe zit dit met office, ik heb zo'n pakket die je 3x kunt installeren waarvan ik er nu 2 heb gebruikt. Als je de computer formatteerd, en office opnieuw installeerd gaat dan de laatste keer ook weg, of is dit niet zo omdat je wel gewoon hetzelfde ip-adres hebt. Ook heb ik autocad geïnstalleerd (niet via een cd-rom). Is het mogelijk om dit op een cd-rom te zetten zodat ik het later opnieuw kan installeren?

Sorry dat ik zoveel vraag, maarja daar is dit forum tenslotte voor. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
 
Ten eerste, je hebt een Windows XP CD inclusief licentie? De setup van Windows regelt namelijk het formatteren, deze stop je in de PC, herstart hem en dan komt de vraag "Druk op een toets om vanaf CD op te starten", je drukt dan op de spatiebalk bijvoorbeeld en de Windows setup zal starten.

Microsoft Office, kun jij op deze computer honderd keer installeren, dat maakt niet uit. De licentie is voor drie aparte computers, en zodra jij deze dus dient te herinstalleren op hetzelfde systeem, zal dit niet worden meegerekend, tenzij er teveel hardware vervangen is en de computer wordt gezien als "nieuw". Maar dan kun je nog altijd met Microsoft contact opnemen.

Back-ups maken kan heel gemakkelijk. Je kunt alle bestanden die JIJ belangrijk vind, kopiëren naar een "externe harde schijf", of branden op cd's of dvd's, of op een USB Stick zetten. Als je harde schijf is ingedeeld in partities, kun je de bestanden van de C:/ partitie kopiëren naar een andere partitie, deze zal namelijk onaangetast blijven bij een format, alleen de C:/ partitie zal worden leeggeruimd (let wel op wat je doet met Windows setup).

Autocad kun je niet op een cd zetten. Dit moet gewoon opnieuw worden geinstalleerd. Programma's gaan allemaal verloren en zullen later opnieuw moeten worden geinstalleerd. Autocad dien je dus opnieuw te "lenen" van een vriend of opnieuw te "downloaden"...

Om wat voor systeem gaat het, welk merk en welk type? Op deze manier kun je nog sneller geholpen worden, als wij antwoord krijgen op deze vragen. Heb je zelf verdere vragen naar aanleiding van mijn post, laat het me weten :)
 
@Ronny1985 : prima geschreven tot zover, maar wellicht dat knabbel123 in zijn systeem een Sataschijf heeft zitten (i.p.v. een Ide) en dan kan het toch nét even lastiger worden dan alleen maar de XP schijf in de drive doen en er mee booten.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, vandaar dat ik ook gevraagd heb om het merk en type van de computer even te posten, zodat ik daar ook een beter antwoord op kan geven. Ik ga er trouwens vanuit dat het om een "vast" systeem gaat, niet zelf samengesteld dus, waarmee de Recovery kan worden uitgevoerd met herstelschijven of via een Recovery partitie. Maar goed, even wachten nog voordat we teveel gaan zeggen en het verwarrend word :)
 
Om het wat verwarrender te maken, indien de SATA als IDE ingesteld staat, zou het met direct opstarten vanaf de XP cd-rom wel moeten werken, zonder F6 voor de SATA-controller driver. Inderdaad maar even kijken/wachten wat voor systeem de vraagsteller precies heeft.
 
Bedankt voor de snelle reacties, maar jij zegt dus dat ik alle belangrijke bestanden van de C: naar de D: kan kopiëren. Maar wordt niet zowel de C als de D geformatteerd, want dit is wel wat ik uiteindelijk wil. Ik wil gewoon helemaal opnieuw beginnen, zeg maar. Trouwens wat is een Sataschijf

Hier nog een paar gegevens over de computer:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual
Core Processor 3800+
Kloksnelheid: 2.01 GHz, 896 MB
C: 19,1 GB (FAT32)
D: 16,7 GB (NTFS)

Verder is er windows xp op geïnstalleerd met service pack 3. Ik dacht wel dat ik hier een CD voor heb, tenminste ik kan me wel een groene CD herinnere. stel dat ik geen cd heb is dit dan een probleem.

Maar het enige dat ik op een cd/dvd moet zetten zijn dus bestanden die IK belangrijk vindt. Eigenlijk zijn dat alleen de office-bestanden, en de mailadressen. Trouwens is het zo dat je ook alle personen weer moet toevoegen bij msn of hoeft dat ook niet?

Volgens mij heb ik er echt geen kaas van gegeten :D
 
Nee, personen op MSN blijven bestaan, waar je ook inlogt en op wat voor machine dan ook.

Verder is het zo, dat je e-mails en e-mail adressen het beste kunt exporteren, maar dit hangt weer af van welke e-mail programma dat je gebruikt.

Een SATA schijf heeft een andere aansluiting dan een IDE schijf. IDE en SATA zijn puur en alleen aansluitingen dus, alleen zijn SATA schijven over het algemeen sneller.

Is deze computer ooit voor jou samengesteld of heb je deze in de winkel gekocht? Is het ook nog een bepaald merk of dat niet?

Je hebt in ieder geval een Windows XP CD of "Herstelschijven" nodig om Windows opnieuw erop te kunnen zetten. Heb je op de zijkant of op de bovenkant van de kast wel een Windows XP Licentie, dan kun je een Windows XP cd lenen van iemand en je eigen licentie gebruiken, deze zijn namelijk niet cd gebonden.

Licentie XP kan er zo of zo uitzien trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Gelet op de processor en de grootte van de hdd's) gok ik op een IDE schijf.
Heb je Outlook of Outlook Express of misschien gebruik je wel alleen een hotmail / msn mail adres?

Eenmaal Windows opnieuw op C gezet kun je middels 'Deze computer' de D: schijf vanuit Windwos formatteren. (Vanzelfsprekend nádat je de bestanden weer vanaf D naar C hebt gekopieerd).
 
Laatst bewerkt:
Op deze computer gebruiken we hotmail en windows live mail, dit laatste omdat outlook het niet meer doet! We kunnen dus niet meer bij de mailtjes die daar zijn opgeslagen!

Verder zou ik niet weten wat een SATA schijf of een IDE schijf is, kun je dit ergens zien?? Voor zover ik weet is deze computer ooit in een winkel gekocht (destijds nog Schutte, maar ik weet niet of jullie dat kennen, maar dat is inmiddels ik denk al weer een jaar of 9 geleden). Het beeldscherm is van Acer, dus ik denk de 'kast' ook, staat er verder niet op.
 
Om het even helder te maken.

Stap 1: Zorg voor back-ups van je bestanden door deze op cd's of dvd's te branden, dan kun je ze ook niet meer verliezen, tenzij je de cd's of dvd's kwijtraakt of kapot maakt.

Stap 2: Zoek even die "groene cd's" erbij, dit zijn hoogstwaarschijnlijk herstelschijven, misschien zelfs van Acer. Check ook even op de kast of je een Windows XP licentie hebt, dan heb je die herstelschijven niet nodig.

Stap 3: Zoek op de kast naar andere stickers, waar een merk en type op staat vermeld. Als je deze hier post kunnen wij je beter helpen.

Stap 4: Maak je op dit moment geen zorgen om SATA of IDE schijven, dit is nu nog niet belangrijk. Het belangrijkste voor jou is Stap 1: Back-ups. Bestanden zijn later namelijk moeilijk terug te halen, met de rest kunnen wij je namelijk helpen mocht er iets niet lukken of micht het misgaan.
 
Als je hotmail / live gebruikt dan blijft : zie antwoord van Ronny1985.
Als je Outlook gebruikte en mogelijk weer wil gaan gebruiken dan kun je vooraf het bestand outlook.pst en archive.pst naar D kopieren. Eenmaal de nieuwe Outlook geïnstalleerd, kopieer je die 2 bestanden weer naar de juiste map en vervolgens heb je al je mails, mailmappen, contactpersonen etc. etc. weer terug.

Je vindt het bestand outlook.pst en archive.pst in de map:

C:\Documents and Settings\inlognaam\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\
 
Windows Live Mail is ook een apart programma, dus het kan goed zijn dat je hiervan ook mails lokaal hebt staan op je harde schijf.
 
Ik heb de kast er is even uitgehaald (speciaal voor jullie :D) maar er zitten helemaal geen stickers op, dus daar kan ik jullie niet mee verder helpen. Ik weet ook niet of wij herstelschijven hebben, misschien zijn ze in het begin wel gemaakt maar dat weet ik niet meer. Ik zoek morgen alle CD's en dergelijke op, dus morgen kunnen jullie hier weer post verwachten :p Ook ga ik morgen met een frisse blik alle belangrijke bestanden op een cd of dvd zetten!

nog bedankt voor de tip van outlook :thumb:
 
Bestaat er ook nog een mogelijkheid om de computer heel grondig op te schonen zonder te formatteren, ik ben namelijk bang dat het nogal fout gaat. (zoals laatst met onze tomtom, vandaar dat we een ander hebben)
 
Natuurlijk kun je opschonen. Eerst onnodige progs er af gooien met Revo Uninstaller, onderste (Gevorderde) modus, wachten tot balkjes vollopen, alles wat je ziet laten verwijderen. Dan onnodige bestanden er af gooien met Shift-Del. Met Treesize (zoek op dit forum) kun je zien waar je grote bestanden zitten.
Vervolgens Schijfopruiming, Deze Computer, rechtsklik op C resp D en Schijfopruiming doen. Ten slotte Ccleaner draaien.
Ik neem aan dat XP en progs op C staan en Mijn Documenten (plus Afbeeldingen, Video's etc daaronder) op D.
Klein schijfje overigens voor een desktop....of heb je een laptop? Ik doe het op mijn 40GB laptop schijfje met 10 GB voor C (wel krap hoor) en 30GB voor D
Wees verstandig en koop een USB externe HD voor backup; CD/DVD's zijn niet lang houdbaar.
 
Voor het geval , dat.....

Wat je ook van plan bent , het is belangrijk om je 'serial nummer' te noteren.

Hiervoor en ook voor de specificaties en temperaturen kun je het gratis programma Speccy gebruiken.

Het 'serial number' - 5 maal 5 combinaties van letters en cijfers - vind je onder Operating System.

Download Speccy : http://www.piriform.com/speccy
 
Ik zal er aan denken om het serialnummer op te schrijven. Ik ben gister bezig geweest met het opschonen en heb nu weer ongeveer 3 GB op de C schijf. Het probleem is alleen dat bijna alles op de C staat, dus ook mijn documenten enz. Kan ik dit gewoon door kopiëren en plakken op de D schijf zetten, of is daar een andere manier voor?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan