• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe gebruik ik een verzamelingen (sets) in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NeedMoreBrains

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2019
Goedendag,
Ik ben nieuw bij dit forum en vrij onervaren met Excel en had een vraag aangaande.
Hoe kan ik data (cijfers) koppelen aan een naam (naam van een element) en die vervolgens in verzamelingen stoppen en hier bewerkingen mee uitvoeren,
zodoende dat de bewerking de namen geeft?
Concreet: Ik heb drie verzamelingen en had daar de respectieve doorsnedes uit willen hebben, elk in een kolom gepresenteerd
(dus een kolom met A doorsnede B, B doorsnede C, A doorsnede C en tenslotte de doorsnede van die doorsnedes) uitgedrukt in de elementnamen i.p.v. de cijfers.
Ook: zijn er andere manieren om dit te doen dan met verzamelingen in Excel?
Bedankt bij voorbaat,
Christophe.

Christophe, het is niet de bedoeling dat je een nieuwe post start, maar dat je hier reageert.

hier een voorzetje: wel met vba (ik ben niet zo handig in de standaard excel formules)

er zijn hier vast cracks die het zonder vba kunnen.

Bijlagen

Beste Sylvester,

dat is inderdaad ongeveer wat ik zocht, maar ik wilde getallen koppelen aan de namen, zoals ik hieronder tracht weer te geven in de volgende screenshot:
excel voorbeeld verzamelingen.jpg
En de bedoeling is dat je dan selecteert op dertigjarigen in dit voorbeeld
(In werkelijkheid zijn het ellenlange lijsten).
Hartelijke Groeten,
Christophe.

Blijkbaar heb je het linkje en de handtekening in #2 niet begrepen. In een plaatje zijn geen formules of code te maken. Op overtypen zitten weinigen hier te wachten.:d

Christophe, ik denk dat je het woord "doorsnede" verwart met "vereniging"
ik begrijp nu door het plaatje van je wat je wil.
plaats even het excelbestandje ipv het plaatje.

Beste Sylvester,
Ik heb mijn probleem even aangepast zoals je kan zien in de excel bijlage. Laten we voorlopig uitgaan van twee verzamelingen.
Er moet ook rekening gehouden worden met de onder- en bovengrens van de leeftijd van elke persoon,
hier gedefinieerd als een veertiger, en als dat een naam oplevert moet die in zowel de eerste en de tweede verzameling gelijk zijn.
Ik weet niet hoe je dat in Excel (of misschien beter VBA?) kan definiëren, ik dacht aan iets van : "Als variabele A gelijk is aan variabele D
en variabele B gelijk of kleiner is dan 40 en variabele C gelijk of groter is dan 40, en ook variabele E gelijk of kleiner is dan 40 en variabele F gelijk of groter is dan 40, print dan resultaat-variabele A.
Vriendelijke Groeten.

Bijlagen

De instructie "als variabele A gelijk is aan variabele D en variabele B gelijk of kleiner is dan 40 en variabele C gelijk of groter is dan 40, en ook variabele E gelijk of kleiner is dan 40 en variabele F gelijk of groter is dan 40, print dan resultaat-variabele A" is in Excel-termen voor regel 4 gelijk aan:
Code:
=ALS(EN(A4=D4;B4<=40;C4>=40;E4<=40;F4>=40);A4;"")

Laatst bewerkt:
Beste Alex,

Hartelijk dank, ik ga dit trachten te implementeren,dit is alvast een antwoord op één van mijn vragen en een verheldering van hoe te programmeren in Excel, ik had geen flauw idee.
Vriendelijke Groeten,
Christophe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan