• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe? Gekoppelde Excel bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

meerakker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 nov 2004
Ik heb een excel bestand met daarin telefoonnummer gegevens (naam, afdeling, nummer, etc). Het zou voor mij een ramp zijn als een collega van een andere afdeling per ongeluk gegevens zou muteren, en ik dit niet kan terugvinden. Of dat het bestand per ongelukt wordt gewist of zo.

Een collega kwam met het idee om 2 excel bestanden te maken, een "moeder" excel telefoonbestand, en een "dochter"excel telefoonbestand. Het dochter bestand is gekoppeld naar het moeder bestand. Wordt het dochter bestand gewist, geen probleem.

Ik heb wat geëxperimenteerd en krijg het niet goed voor elkaar.

Wat ik eigelijk zou willen is dat mijn collega's het dochterbestand:
- de gegevens van het moederbestand kunnen zien, dwz als er iets in het moederbestand wordt gewijzigd, dit zichtbaar is in het dochterbestand;
- als er gegevens worden gewijzigd in het dochter bestand die als "mutatie" wordt aangegeven in het moederbestand (en dus niet in het dochterbestand);
- dat ik alleen het moederbestand kan muteren of de wijzigingen in het moederbestand kan accepteren/negeren.

Het moederbestand moet "afgeschermd" worden zodat de collega's alleen via het "dochterbestand" kunnen werken.

Het koppelen is wel gelukt, maar ik krijg het "afschermen" niet voor elkaar. Ik gebruik Excel 2000 / Windows 98SE.

Bedankt voor jullie hulp.

Je zult de pagina volledig moeten beveiligen tegen schrijven...

Een optie = Maak en kopie van het origineel en zet deze in een andere map (wel met dezelfde naam). Dit wordt de "DataBase" waarin je de wijzigingen aanbrengt.

Het origineel beveilig je tegen schrijven.

Zodra je iets hebt aangepast beveilig je de kopie tegen schrijven en vervangt de vorige. (Uiteraard wel onder dezelfde naam, want anders kloppen de koppelingen niet)

Wellicht niet de schoonste oplossing, maar wel het simpelste... :thumb:

Bedankt voor je antwoord Hydra, maar als ik een koppeling maak van "kopie" naar "orgineel" dan zeurt Excel dat koppelingen met eenzelfde naam niet toegestaan zijn.

Maar goed, bij gebrek aan "beter", ga ik maar kopieren. Het is jammer, want er vinden vele mutaties per dag plaats, en het was leuk geweest als het "realtime" werd bijgewerkt in het 2e bestand.

Hallo Meerakker

1 mogelijkheid is:
Open je bestaande telefoon Excel bestand en noem deze Tel master en zet deze op de centrale schrijf.
Je hebt nu 2x het telefoon prog. 1x MasterTL en 1x WerkTL
De werkTL zet je eerst op de ander computers
Nu open je deze werkTL op de andere computers en daarbij de master op de centrale Schrijf.
Geef een koppeling van A1-werkTL naar A1-MasterTL
A1 = A1-MasterTL
Deze cel trek je door over alle cellen waar gegevens in staan(of nog verder voor uitbreiding)
Zet de blad beveiliging aan zodat er niet gewijzigd kan worden.
Doe dit op alle computers.
Bij het openen worden alle koppelingen gecontroleerd.
Steeds de master wijzigen- alle koppelingen worden aangepast.

Ik weet niet of er snelheid verlies is door de vele koppelingen?
Het werkt ieder geval wel.
Misschien zijn er betere opties??
mvg Imod

Imod, dit was erg behulpzaam :)

Wat ik gedaan heb is alle cellen in het "master werkblad" selecteren, en vervolgens op "kopieren" te klikken. In het "werk werkblad" heb ik "plakken speciaal" gekozen met de optie "koppeling plakken".

Het "werk werkblad" wordt nu elke keer bijgewerkt met de gegevens in het "master werkblad". Als ik het "werk werkblad" beveilig met een paswoord, menu "extra | beveiligen | werkblad beveiligen", dan kan niemand het "werk werkblad" bewerken.

:thumb:

Hoi,

Werk je in een netwerk?
Regel het dan middels gebruikersrechten.
geef jezelf lees- en schrijfrechten en de 'gebruikers' alleen leesrechten in de directory waarin je het betreffende bestand hebt staan.

Teun

Hoi Meerakker,

Je kunt je bestand natuurlijk ook functioneel beveiligen tegen vandalen.

In de onderstaande programmacode wordt het gebied A11:F40 beschermt tegen onbevoegde wijzigingen.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Range("E1") <> "Zee" Then
If Not Intersect(Target, Range("A10:F40")) Is Nothing Then
If Target.Rows.Count + Target.Columns.Count > 2 Then
ActiveCell.Select
Else
Range("K1").Formula = Target.Formula
End If
End If
End If
End Sub
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Range("E1") <> "Zee" Then
If Not Intersect(Target, Range("A10:F40")) Is Nothing Then
If Range("K1") <> Target Then Target = Range("K1")
End If
End If
End Sub

De code zet je in de Visual Basic editor van het werkblad (Met rechtermuisknop klikken op het tabje van het werkblad, programmacode weergeven kiezen en bovenstaande code plakken).

In E1 staat het wachtwoord (Zee in dit geval) in K1 wordt de celinhoud even tijdelijk gedeponeerd.

Het is een leuke en doeltreffende beveiliging.

Oja, zelf nummer wijzigen of toevoegen? zet het wachtwoord in E1 anders zal het je niet lukken.

Jeroen

Heh heh :)

Nou dit is een stukje programmacode waar ik veel plezier aan zal hebben. Het werkt geweldig :thumb: Ik zal een stuk beter slapen nu, en het scheelt mij veel werk.

Ja we zitten in een Novell netwerk, maar ik heb geen toegang tot het instellen / wijzigen van rechten. Onze netwerkbeheerder behoort tot het type dat eerst "overtuigd" moet worden met een bevel van de directie (om eerlijk te zijn heb ik de moed al opgegeven en zocht ik naar een andere methode).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan