Hoe goed te beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willlem65

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2011
Experts,

Al enige tijd loop ik met het idee om het maken van meer-jaren begrotingen voor machines te optimaliseren. Gewezen op Acces, e.e.a. gezien en bij iemand die er mee werkte en langzaam maar zeker ben ik overtuigd geraakt dat het mijn werk aanzienlijk kan vergemakkelijken. Boek aangeschaft en aan de slag.
Ik heb mij de basis eigenschappen redelijk eigen gemaakt, samen met de documentatie en de info op het internet krijg ik de meeste (simpele) dingen voor elkaar.

Wat wil ik:
Een aantal gebruikers moeten kunnen inloggen en meer-jaren begrotingen kunnen maken. Een referentie van de betreffende gebruiker moet bij de begroting komen.
Eenmaal ingelogd krijgt men een formulier te zien met een aantal vragen. Het type machine, bouwjaar, fabrikant e.d en de eigenaar. Aan de hand van de hier ingevulde gegevens (keuzevakken) moet er een ander formulier komen met onderdelen die bij die machine horen. Deze onderdelen staan in een tabel met daarbij de door de leverancier opgegeven technische levensduur in jaren en die hangt weer af van het gebruik. Laag, middel of hoog.
Ook moet het mogelijk zijn om per ondereel nog bevindingen en aanbevelingen bij te voegen en uiteindelijk resulteert dit een rapport met foto's e.d.

Het gaat me nu (nog) niet om de opmaak e.d., hoe zet ik e.e.a. zo goed mogelijk op.

Alvast bedankt voor de reacties en suggesties.
Als iemand al eens iets vergelijkbaars heeft gemaakt zou ik dat ook graag willen zien.

Je geeft aan dat je al een basis hebt gemaakt... Want zo te zien heb je de basistabellen al gemaakt. Misschien is het handig als je die alvast post. Het is altijd makkelijker om tips te geven die direct op je eigen situatie slaan.

Hoi OctaFish,

Ik heb nog geen basis, ik heb mij de basis beginselen van Acces eigen gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga altijd uit van een gesplitste database (Frontend met queries/formulieren/rapporten en code, Backend met alleen de tabellen). Zorg dat, indien de applicatie in productie is, iedere gebruiker zijn eigen frontend krijgt (in mde-format of equivalent voor versie 2007 en hoger)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Willem65 en Harry46 Wanneer je direct reageert na een reactie van een helper is het niet nodig om te quoten. Onnodige quotes derhalve verwijderd.

@Huijb
Ik reageer op een bepaald deel van een vraag (in dit geval: Wat wil ik:
Een aantal gebruikers moeten kunnen inloggen..
), dus zo overbodig lijkt mij zo'n quote dan ook niet. Maar ja.. de moderator bepaalt.

@Harry46

Bedankt voor je reactie. Ik zoek voornamelijk naar een manier om e.e.a. op te zetten. Maak ik een tabel voor alle machines, een aparte tabel voor de levensduur van de onderdelen of gooi ik alles in 1 tabel. En zo zit ik met meer van die kwesties.

Dat laatste moet je gelijk uit je hoofd zetten (alles in één tabel) want dat is het slechtste dat je kunt bedenken. Dus daar gaan we het verder niet over hebben....
Als je mijn cursus hebt bekeken, of andere cursussen of boeken, dan zul je daarin ongetwijfeld hebben gezien dat je begint met het maken van je Stamtabellen. Dit zijn de tabellen die de brongegevens bevatten, en die je verder gaat gebruiken in je Gegevenstabellen. Dus alle machines zet je in een tabel tMachines, de onderdelen in de tabel tOnderdelen, klanten in tKlanten etc. Vervolgens ga je kijken welke combinaties van gegevens je nodig hebt. Die sla je op in Koppeltabellen. Bij Machines bijvoorbeeld gebruik je onderdelen. Een onderdeel kan, mag je hopen, in meerdere machines gebruikt worden. Je heb dus een Koppeltabel tMachines_Onderdelen nodig waarin je de combinaties opslaat die je nodig hebt. Idem dito voor de tabel Levensduur, al zou je die kunnen ondervangen door een keuzelijst in de tabel Onderdelen.
De laatste soort tabel is de Gegevenstabel. Hier leg je de eigenlijke gebeurtenissen vast, zoals de onderhoudsbeurten, verkopen, inkopen, facturen etc.

Vergeet voorlopig even de Frontend-Backend constructie, maar maak eerst een werkende database met de juiste tabellen en koppelingen. De Frontend maak je daarna als alles naar behoren werkt.

Het belangrijkste is, dat je eerst voor jezelf bepaalt wat:
a) je brongegevens zijn
b) de koppelingen tussen die brongegevens
c) de transacties die gaan plaatsvinden

@OctaFish,

Ik ga aan de gang. Ik ga eerst de tabellen maken met de vaste gegevens. Dan kijken wat gekoppeld moet worden. Loop ik vast kom ik terug, gaat het goed laat ik het ook weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan