Hoe groot is mijn harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

schatjes

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2005
Ik heb een volledige crash gehad met mijn C-schijf. Deze is vervangen door een WD160. Ik draai onder Windows 2000. Nu wordt mijn nieuwe schijf maar herkend tot 128GB. Ook mijn tweede schijf, die heb ik nu wel dynamisch gekregen, wordt maar gezien als een 128Gb (is 250Gb).

Mijn BIOS ondersteund de LBA/large mode, en vóór de crash werkte het wel allemaal.

Ik heb gekeken op de site van WesternDigital en Microsoft, maar ik snap meer van Swahili dan van wat ik werkelijk moet doen om dit weer in orde te krijgen zodat ik de volledige schijven weer kan benutten.

Wie oh wie kan me helpen? En oh ja, ik ben geen techneut. Maar ik ben bijna radeloos.

Windows 2000 ook al alle updates en service packs er weer opgezet.
Grote schijven ondersteuning vanaf service pack vier dacht ik.

Alles ge-update

Ik heb vandaag alle updates, het waren er maar 40, er op gezet. Maar ondanks dat ....

Worden de schijven wel met hun volledige groote in de bios herkend.
Kijk eens bij je systeem instelling of je service pack vier er al bij staat.

systeem instelling?

Sorry, ik ben op dit gebied een beetje een oen maar waar moet ik zoeken voor de systeem instellingen?

Overigens worden deschijven bij apparaatbeheer en overal anders gezien als 160 en 250.

Als je met de rechtermuisknop op 'deze computer' klikt kun je kiezen voor 'eigenschappen'. Windows toont je op het eerste tabblad info over de windows versie. Als daar geen SP4 vermeld staat heb je die ook nog niet geinstalleerd.

Sorry Folks

2000 is geen XP !!!

Heb een goede en een slechte mededeling voor je.

De goede is ik zal je de link geven.

De slechte is, je zult eerst terug naar een standdaard schijf moeten, anders bestaat de kans dat hij niet meer boot.

http://www.seagate.com/support/disc/download/reg_48bit_lba.exe

Dus ik hoop dat je nog niet veel volumes hebt aangemaakt, want ik denk dat je niet terug kan als er al volumes op zitten, behalve de eerste dan.

Eric.

Als het net een nieuwe install is.

Heb je de hele schijf in een partitie ??

Dat is dan jammer en zonde.

Als je zin hebt kun je het overnieuw doen een een eerste partitie aanmaken van 5 of 10 gig.

Daarna de rest in Windows na het omzetten naar dynamisch.

Eric.

Standaard schijf?

Wat bedoel je daarmee? want ik begrijp dat niet.

Het is nu zo dat de C schijf mijn W2000 bevat met een hoop programma's. Dit is de systeemschijf en staat als standaard. Ik begrijp uit jouw antwoord dat dit goed is maar dat ik alles kwijt ben (liever dat dan zoals het nu is.

De tweede schijf staat als dynamisch. Kan dit kwaad en wat moet ik daaraan doen (als dat moet)

Ik hoop dat je me verder kan helpen want de link lijkt een juiste aanpassing van het register te geven.

Ik kijk uit naar je reactie.

OK

Als je schijf waar 2000 op staat een standaard schijf is, is er geen probleem, wat betreft het opstarten.

Of je 2e schijf nog te benaderen zal zijn weet ik niet, hang er een beetje van af. Probeer eens of je hem terug kan zetten.

Tussen haakjes hoe groot zijn ze in werkelijkheid.

Eric.

Laatst bewerkt:
In werkelijkheid

de C is 160Gb en de tweede is 250Gb.
de C wil ik daarna in 2x80 en de tweede in 120 en ruim 100 maken,
Dit alles om mogelijk in de toekomst XP ook op de C schijf te zetten en de tweede schijf heb ik nodig voor ruw filmmateriaal voor het maken van een film

Maar kan ik de tweede ook standaard maken ipv nu dynamisch? En zo ja, kan jij me vertellen hoe?

Nagekeken: de tweede schijf heeft de aanduiding eenvoudig en niet dynamisch. Wat moet ik daar nou weer mee en maak ik dit standaard. Ook in de Help zie ik daar (nog) niets over.

Laatst bewerkt:
[offtopic]
@Eric,
Wat je mail betreft over die register tweak, ik was dat even kwijt.:o Heb altijd met Win2000 gewerkt, maar niet met schijven groter dan 60GB. Had er wel ooit eens over gelezen. Werk nu denk ik een jaar of twee met Xp.
[offtopic]

Ok.

Bij dual boot nooit 2 systemen op een schijf zetten, dat is vragen om problemen.

Ik zou als je dat nog kunt het volgende adviseren:

Maak schijf 1 (de eerste heet 0) leeg en daarna standaard. Maak een primaire partitie aan van 10 gig en nadat je de register tweak heb gedaan, maak je de schijf daarna dynamisch.

Die 10 gig partitie is voor je toekomstige XP (groot zat als je het goed doet).

Als je schijf 0 ook opnieuw gaat indelen doe je het zelfde en is 5 gig genoeg voor 2000.

Ik zou mijn schijven altijd dynamisch maken, zeker als je met video werkt.

Eric.

voor vandaag bedankt

Over 7 uur gaat de wekker weer voor een nieuwe werkdag maar morgenavond ga ik hier verder mee.

Wordt vervolgd.

Nog even

Heb een streep gezet, waar je rechts moet klikken om het type te veranderen.

Zie bijlage.

Eric.

Bijlagen

• schijfbeheer voorbeeld.jpg
    schijfbeheer voorbeeld.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 111
GELUKT !

Eric, hartstikke bedankt, het is gelukt. Fantastisch.

En mocht je dit nog lezen vóór het weekend: een prettig weekend.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan