hoe het best aanpakken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_crow

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2004
ok ik heb momenteel dus 4 partities op mijn 60 gieg hdd:

* 1 C: drive van 10gieg (momenteel windows 98SE)

* 1 D: drive van ook 10 gieg (windows XP pro)

* 1 E: drive van 5 gieg ( een soort back up schijf voor installatie files zoals bvb mijn videokaart drivers, service packs, en andere programma's die ik graag meteen na een format c: bij de hand heb ik denk aan ad-aware, winzip, winrar, ...)

* 1 F: drive voor games, spelletjes, programmas, bestanden,...

k zou graag nu op de C: Windows 2000 zetten en op de D: Mandrake 10.0. de E drive zou ik eventueel verkleinen tot 1 of 2Gb en de C: of D: zou ik dan elk met 1 Gb. vergroten. Ik heb hier over enkele vragen zoals:

* Hoe pak ik dit het beste aan?

* Hoe krijg ik een eenvoudige dual boot zoals ik bvb nu heb

* is er ook een aanbevolen volgorde zoals bvb eerst win98 en dan win Xp

*wat zet ik best waar.

* Hoe doe ik dat alles zonder de F:schijf kwijt te zijn

Ik vraag dit omdat ik eindelijk eens een linux-variant op de pc zou willen die 1e werkt en 2e niet mijn windows om zeep helpt.

P.s. voor back ups etc beschik ik ook over een externe USB 2.0 HDD van 20 Gieg

Ik zou zelf via de installatie modus van windows 2000 c: d: en e: leeg gooien, de c: zet je windows 2000 als eerst op, daarna mandrake, windows 2000 heeft zelf een dual boot dus dat komt dan wel goed.

Die e: schijf zou ik 5 gig laten, voor eventueel de nieuwste service pack die microsoft aan het aankondigen is. De F: schijf hoef je niets mee te doen in dit geval.

Wil je toch de c: d: en e: schijf vervangen zou ik je 20 gb schijf gebruiken om alle belangrijke gegevens/software over te zetten naar die 20, alle partities verwijderen en dan nieuwe partities aanmaken met de gewenste grote.

Even twee opmerkingen:
* Linux kent geen driveletters, je kan Mandrake dus niet installeren op de D-drive. Dat wordt dan waarschijnlijk hda2 (partitie 2 op de primary master).

* Voor zover ik weet heeft win2000 wel een dual boot, maar kan die linux niet opstarten. Dus ik zou de bootloader nemen die bij mandrake wordt geleverd. Als je win2000 als geïnstalleerd hebt voor je mandrake installeert zou mandrake win2000 moeten herkennen en automatisch de bootloader configureren.

Wel ja ik sprak over de D-schijf om het eenvoudig en overzichtelijk te houden :D.

Dus met andere woorden ik moet gewoon Windoos 2000 op de C-drive installeren, alles laten opstarten( ben ik een dagje zoet mee vooraleer windoos weer voor 95%werkt en alle software terug opstaat;) en daarna mandrake op de d (HDA2) gooien.

Ik dacht dat het moeilijker was :rolleyes: want zoals ik op een andere topic zei, in het verleden heb ik het al een aantal maal geprobeerd met red hat (6.3 en later 7.2) maar toen bootte windows niet meer, of starte zelfs niks meer op :confused: maar ja de gebruiksvriendelijkheid is toegenomen + het waren gedownloadde ISO's (ik kan er altijd iets mee verkeerd gedaan hebben of zo)

Morgen ga ik dan Mandrake halen. Ik heb gezien dat bij de plaatselijke "krantenboer" (eigenlijk een grote boekenwinkel maar kom) een linux magazine ligt (de naam ontsnapt me even) met het powerpack (7cd's) van de 10e versie van Mandrake gratis erbij. En dit met een resem artikels en uitleg over de installatie etc. voor 12,50 pleuro Idealiter dus! :D

Geplaatst door the_crow
Dus met andere woorden ik moet gewoon Windoos 2000 op de C-drive installeren, alles laten opstarten( ben ik een dagje zoet mee vooraleer windoos weer voor 95%werkt en alle software terug opstaat;) en daarna mandrake op de d (HDA2) gooien.

Je moet wel eerst de d-partitie weghalen. Linux kan je niet installeren op een windows partitie. Dan tijdens de installatie van linux op die lege plek een linux partitie laten aanmaken (2 eigenlijk, een 'gewone' en een linux swap). En dan op die nieuwe partitie linux gooien.

aha meteen weet ik nu ook wat mijn fout de vorige keren was ik had omduur 10 partities of zo :p

ik ben van plan toch mijn partities te wijzigen dus ik kan vrij kiezen nu

als ik gewoon f-disk opstarten doe ik dus het volgende?

1 windhoos partitie van 15Gb als c-drive, en dan de resterende 45Gb split ik in 1 back-up partitie van 5Gb, maak ik er een logisch station d van? dan maak ik er ook 1 voor files van 25Gb en noem ik E-drive en dan de laatste 15Gb laat ik met rust en maak ik geen logisch station of iets dergelijks maken, gewoon laten zoals het is. dan Windows installeren op C, opstarten en als alles klaar is heropstarten met de boot cd rom van mandrake en dan tijdens die installatie die partities aanmaken? of is er een andere manier beter/sneller?

btw misschien een stomme vraag maar kan ik vanuit mandrake op de andere partities kijken? ik denk hier aan de (windows)partitie voor mijn muziek, bestanden (deze van 25Gb) of moet ik daarvoor die software hebben om win rogs in linux te laten draaien?

Sorry dat ik misschien veel (stomme dingen) vraag :p maar ja liever een dagje extra vragen op forum' s dan meteen aan de slag en dan zitten knoeien:D

wat ik zou doen.... maar jah wie ben ik :) Oh jah Ellasar....

Gooi alles wat je van je huidige c & d wil bewaren naar 1 der overige (Huidige) partities.

start dan op met de Windows 2000 cd.
Gooi in de setup van Windows 2000 C & D weg en maak een 15 GB partitie aan als C waarop je Windows installeerd.

Zodra je in windows zit maak je via windows een nieuw logisch station aan in de ruimte tussen C en je oude E (waarschijnlijk heet die intussen D) van 5 GB

Verplaats dan de data van de Oude E schijf naar de net aangemaakte nieuwe partitie. hierna kun je dan de oude verwijderen.

dan komt waarschijnlijk het probleem van de oude f naar voren verplaatsen.
verplaats zoveelmogelijk van die bestanden (of als je ze weg kan gooien is het helemaal mooi.) maak ook goed gebruik van je USB schijffie.

waarschijlijk kun je daarna (de oude) f verwijderen.
Maak dan een nieuw logisch station aan (indien nodig) voor overige windows zut (+- 10 GB)

en houd dan +- 15 GB over voor mandrake.

Gooi even je schijfletters goed dat je dan op rij een C een D en een E hebt waarvan D en E logische stations zijn

installeer dan Mandrake via zijn eigen setup in de 15GB ongebruikte ruimte. (iig HDA4 en een SWAP)

Hoewel Linux een steeds betere ondersteuning voor NTFS heeft is het verstandig om voor de schijven die je vanuit mandrake wil kunnen gebruiken FAT32 te gebruiken als bestands systeen. Helemaal als je ook vanuit mandrake naar die schijven wil kunnen schrijven.
is alleen lezen benodigd: NTFS is prima leesbaar.

et voila u heeft u zelf een dual boot machine.

Kan het sneller? vast, tegenwoordig met tools die ik niet vertrouw (Partition Magic en kornuiten) zijn partities ook te verschuiven... zeggen ze,
Van de 5 keer dat ik het gedaan heb (ok versie 5) ging het 4 keer mis waardoor ik data verlies had iig data corruptie)
Daarom doe ik altijd alles met het handje en niet met ondoorzichtige tools die achter de schermen allemaal dingen doe die ik niet in de hand heb.

Ik hoop dat je wat aan mijn methode hebt :)

ok bedankt alvast. Morgen begin ik er aan, mijn vriendin moet studeren dus heb ik de desktop pc eens voor mij alleen :rolleyes: krijg die pc precies enkel om spyware te verwijderen, virusscanners te updaten, programmas te installeren etc, ik vraag me soms af wat ze in Belgie tijdens die 2 a 3 jaar informatica (dat je kreeg in het middelbaar onderwijs) de mensen leren...:confused: precies 3 jaar lang enkel excell,word en hoe maak je mister Gates stinkend rijk :S

Ik laat morgen avond iets weten over hoe het ging, kom ik niet online is de desktoppc kapot ofzo :p

P.S. Ik heb hier nog een smc router liggen
kan die ook gebruikt worden onder Mandrake? want drivers ervoor staan niet op de bijgeleverde cd rom.

tis gelukt! en eenvoudiger dan verwacht... amaai wat een eenvoudig installatieprocedure! je klikt op wat je met je pc wil doen en alles doet hij zelf! zoals openoffice, spelletjes( ik vind er wel maar 3 :p ) etc.

alles was op de desktop in 20 minuten gedaan... op de (iets tragere) laptop 40minuten

bij windows 2000... een soortgelijke installatie (met drivers, office etc) ... bijna 3uur!

Ik heb mandrake dus ook meteen op de laptop gezet zoals ik zei, maar nu zit ik met een probleem... :s

internet delen lukt langs geen kanten meer :s de desktop pc draait meestal op Win2k (als mijn vriendin er op zit) en hij wil dus niet delen :confused: de laptop vind geen netwerk weet iemand welke instelling ik moet veranderen? of een programmatje of zo ?

probleem is opgelost!!! ik zit dus nu op het forum via de laptop en via mandrake :D
mijn vriendin heeft al zitten zagen :confused: omdat ik 1e al gans de dag op de pc zit volgens haar en 2e omdat ze het een en het ander kwijt is (MSN chatlogs o.a.:8-0: :confused: )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan