Hoe in de BIOS van Compaq

Status
Niet open voor verdere reacties.

falconetti

Banned
Lid geworden
3 mrt 2001
Ik wil graag op de PC van mijn zwager in de BIOS komen om de volgorde van opstart apparatuur te veranderen. Tot nu toe lukte dat op alle PC's maar bij deze niet.
Het is een Compaq met ME erop.
Tijdens opstarten heb al geprobeed: F8 of F1 of F10 maar ik kom niet in de BIOS.
Weet iemand raad?
Grtz
Falco

Ik heb net zo'n probleem gehad en ff paar vraagjes:

Is er soms een nieuwe harde schijf ingezet (dus niet de orginele die er eerst inzat)
Welk computer is het precies? (bij mij was het een pentium1--166Mhz

Er is geen nieuwe HD erin. Het is een Pentium 2, volgens mij met AMD BIOS.
Ik kom er echt niet in. Als ik iets indruk dan krijg ik de melding van: keyboard error

Of misschien opnieuw geformatteerd en geinstaleert? Of kon je nooit in het bios komen?

Ja, opnieuw geformatteerd en geinstal.
Kon nooit in de BIOS komen. Lukt me op alle PC's alleen op deze niet.
Bedankt Luuk, dat link had ik ook. Als je daar kijkt dan zie je dat deze zit al in mijn vraag: F1. Dat F10 heb ook gebrobeerd maar dat is voor andere type dus het werkte niet.
En nu?

heb het zelfde probleem, via de compaqsite kan je een nieuwe bios downloaden en een proggie om de F10 functie weer terug te zetten op de HD.
zo werkt het dan (let wel de verwijzingen zijn waarschijnlijk voor een ander type bios/pc, dus eerst ff de juiste downloaden):
Option 2 - Installing the F10 setup on the hard drive:
Click on the link given below Download the SoftPaq ‘SP4711.exe’ and install F10 Setup on the hard drive: <ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp4501-5000/SP4711.exe>
Follow the steps to install the diagnostic partition for non-MMX system: 1. Obtain two (2) formatted 1.44-MB diskettes. 2. Download the SoftPaq to a directory on your hard drive and change to that directory. The file that is downloaded is an executable with a filename based on the SoftPaq Number above. 3. From that drive and directory, execute the downloaded file and follow the on-screen instructions. You will be prompted to insert the formatted diskettes in a drive to create the diskettes.Label them as follows: First Diskette -- Computer Setup/V Version 1.23 A Second Diskette -- Personal Computer Diagnostics Version 10.19 Rev A 4. After the diskettes have been created, you may delete the SoftPaq file downloaded in step 2. 5. To install Personal Computer Diagnostics on the Diagnostics Partition, or to run it directly from the diskettes, power down your computer, place the second diskette created in Drive A:, power up your computer, and follow the on-screen menu.

Bij mij lukte het niet vanwege een ander probleempje...

Bedankt Dr. Ep!
Nu is beetje te laat maar ik zou z.s.m. mijn zwager helpen met jou link/uitleg. Ik denk dat ik zo verder kom. Ik meld nog hoe en wat
Thank's
Falco

Geplaatst door dr. Ep
heb het zelfde probleem, via de compaqsite kan je een nieuwe bios downloaden en een proggie om de F10 functie weer terug te zetten op de HD.
zo werkt het dan (let wel de verwijzingen zijn waarschijnlijk voor een ander type bios/pc, dus eerst ff de juiste downloaden):
Option 2 - Installing the F10 setup on the hard drive:
Click on the link given below Download the SoftPaq ‘SP4711.exe’ and install F10 Setup on the hard drive: <ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp4501-5000/SP4711.exe>
Follow the steps to install the diagnostic partition for non-MMX system: 1. Obtain two (2) formatted 1.44-MB diskettes. 2. Download the SoftPaq to a directory on your hard drive and change to that directory. The file that is downloaded is an executable with a filename based on the SoftPaq Number above. 3. From that drive and directory, execute the downloaded file and follow the on-screen instructions. You will be prompted to insert the formatted diskettes in a drive to create the diskettes.Label them as follows: First Diskette -- Computer Setup/V Version 1.23 A Second Diskette -- Personal Computer Diagnostics Version 10.19 Rev A 4. After the diskettes have been created, you may delete the SoftPaq file downloaded in step 2. 5. To install Personal Computer Diagnostics on the Diagnostics Partition, or to run it directly from the diskettes, power down your computer, place the second diskette created in Drive A:, power up your computer, and follow the on-screen menu.

Bij mij lukte het niet vanwege een ander probleempje...

Ja dat had ik dus ook gedaan en het hielp :)

Dr.Ep toch nog wat vraagjes:
1-Moet men een nieuwe BIOS downloaden bij Compaq?of
2-Is genoeg om de F10 functie te downen? en
3-Is dat link geschikt?
Vraag 3 omdat volgens link gaat om type's 4501-5000.

Het PC dat ik zou helpen is een 5240 Presario.
Bij systeem info staat het volgende:
AMD-K6(tm) - 3D Processor Authentic AMD~395MHz

Grtz
Falco

Bij sommige COMPAQ's zit de besturing van het BIOS niet in het BIOS zelf gebakken zoals bij andere PC's. Compaq gebruikt een hidden partitie op de harde schijf die aan te roepen is door op F10 te drukken tijdens het booten (als de cursor naar rechts springt)

Op die hidden partitie staan een aantal programma's waarmee het BIOS bestuurd wordt. Soms ook een paar diagnostische programma's.

Die besturingsprogramma's kan je ook vanaf een diskette starten. De benodigde software kan je bij www.compaq.com downloaden. Je downloadt dan bestandjes die complete diskette's (incl bootbestanden) maken. Wil je alles installeren dan heb je vaak een diskette of 7 á 8 nodig.

Thank's Tiborv,
Ik was net ook op de Compaq site maar ik weet niet wat ik moet precies downloaden.
Tijdens zoeken ging dat site ook nog zeuren dat ik geen Compaq gebruik hier. Ja, dat wist ik. Ik kijk voor mijn zwager omdat hij echt NIETS van Pc's weet en omdat hij op tel. verbinding zit. Ik kan makkelijker op kabel zoeken.
Ik ga morgen nogmaals kijken als dat lukt met F10.
Denk je niet dat ik dat 'hidden partitie' met formatteren heb weggehaald?
falco

Kan zijn dat het weggehaald is, maar niet door het formatteren van b.v. de C:\ partitie

De hidden partitie kan je alleen weghalen met een programma als Fdisk/partition magic/delpart.exe of zo.

Ik heb ooit in DOS 2 partities gemakt op zijn PC. Dat was dus ± 1 jaar geleden. Na een tijdje zat hij te zeuren dat hij de PC te traag vond. Ik heb toen de 2 partities samengevoegd met gebruik van PM. Zou dat Compaq partitie nu weg zijn?
Overigens de PC is niet sneller geworden.

Bij het aanmaken van de twee partitie's is het inderdaad niet ondenkbaar dat die partitie is verwijderd.

Het BIOS-besturingsprogramma bij compaq downloaden en vanaf diskette opstarten. Niet naar de harde schijf laten verplaatsen.

Welke? Ik kom er niet uit op de Compaq site.
Ik vond in een tekst iets over Computer Setul voor de 5000, 7000, 9000 series. Deze zou SP2141 heten maar ik kan dat niet vinden daar. Dom, eh??
Of moet ik dat bestand van Dr.Ep hebben?
grtz
falco

Dr.Ep zegt al "let wel de verwijzingen zijn waarschijnlijk voor een ander type bios/pc, dus eerst ff de juiste downloaden"

Welke type compaq PC heb je? (alleen Compaq EP is niet voldoende, er moet op de kast ergens een stickertje zijn met een complete typeaanduiding)

Hij heeft een Compaq Presario typr 5240. Ik kon zelf niet verder komen dat het zou dat SP2141 moeten zijn.
Dat van Dr. Ep is een SP4711.
Als ik op het link van Ep klik dan moet ik direct downloaden.
Ik kon op de Compaq site de SP2141 niet vinden. Deze zou voor de 5000 series zijn. Ik kreeg steeds dat gezeur dat deze PC geen Compaq is.
Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan