Hoe in de ROOT geraken

• Onderwerp starter Onderwerp starter cort
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cort

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2002
Als ik op mijn console SU inbreng moet ik normaal in de root komen,maar als ik dan een commando inbreng(bv/etc/modules.conf)krijg ik de melding : permission denied.

Wie weet wat ik fout doe.Ik ben wel een newbe.

Thanks

Wat bedoel je met ingelogd als root.

Als ik mijn Mandrake10.0 start wordt er mij niets gevraagd.

Ik denk dat je dus geen root rechten hebt.

Weet niet precies hoe het commando om uit te loggen heet (logout ? gokje).

Daarna eens als root inloggen.. ik meende dat er ook een commando was om tijdelijk super user te worden (zou best SU kunnen wezen ja).

Wat zijn je rechten op die map precies?

Hoe moet ik uitloggen.In de console??
Waar moet ik het commando logout inbrengen?

Thanks

Ik weet niet of '/etc/modules.conf' alleen een voorbeeld is, maar het is niet zo gek dat je dan een permission denied krijgt. Het is een configuratiebestand en dus staan de uitvoerrechten (x) voor iedereen uit:
frank@darkstar:~$ ls -lh /etc/modules.conf
-rw-r--r-- 1 root root 692 feb 16 19:07 /etc/modules.conf

Als je su hebt gebruikt. Type dan eens het commando 'whoami' (zonder de ') in. Als je dan 'root' te zien krijgt heb je root-rechten.

frank@darkstar:~$ su
Password:
bash-2.05b# /etc/modules.conf
bash: /etc/modules.conf: Toegang geweigerd
bash-2.05b# whoami
root
bash-2.05b# exit
exit

Geplaatst door Supersnail
Ik weet niet of '/etc/modules.conf' alleen een voorbeeld is, maar het is niet zo gek dat je dan een permission denied krijgt. Het is een configuratiebestand en dus staan de uitvoerrechten (x) voor iedereen uit:

MUGGENZIFTEN.... :)

Waarom zou je ook een Configuratie bestand willen uitvoeren....

Lezen of schrijven is voldoende

Geplaatst door Ellasar

MUGGENZIFTEN.... :)

Waarom zou je ook een Configuratie bestand willen uitvoeren....

Lezen of schrijven is voldoende

Arme muggen ;)
zif·ten (ov.ww.)
1 zeven, door een zeef laten lopen

Ik gaf alleen maar aan waarom het commando /etc/modules.conf niet werkte. Ook al had hij root-rechten. Het uitvoeren van een configuratiebestand is idd niet zinvol.

misschien is het zinvol om naar tldp.org te gaan (en andere linux documentatie sites) om wat te studeren voor je configuratie bestanden gaat aanpassen. linux is geen makkelijk besturingssysteem als newbie zijnde maar door te lezen in de eindeloze reeks documentatie begrijp je wellicht snel wat meer van je systeem.

Ik weet niet welke distro je hebt, maar configuratie bestanden kan je beter met de betreffende 'tools' bewerken (modprobe, insmod e.d.) en niet met vi.

Ben ik de enige die opvalt dat hier antwoorden worden gegeven op een vraag die niet gesteld is?

Het begint met de vraag van iemand die denkt dat hij geen root-rechten heeft nadat hij su gebruikt en het eindigt met het aanpassen van configuratiebestanden.

vraag: waarom krijg ik permission denied als ik /etc/modules.conf intik op m'n console
antwoord: omdat je console op deze manier denkt dat je een programma wilt uitvoeren maar modules.conf is geen programma, het is een configuratiebestand. tik je in # vi /etc/modules.conf dan krijg je de inhoud van je bestandje mooi te zien en kun je het bewerken (mits je weet hoe vi werkt). su gebruik je om root te worden, de superuser/hoofdgebruiker/degene-die-alles-mag-op-je-systeem, deze heeft over 't algemeen als enige het recht om een configuratiebestand aan te passen.

dit om maar even alle berichten in dit topic samen te vatten zodat cort er misschien wat meer aan heeft.

[offtopic]
Ik kan het toch niet laten om wat van die vliegende beesjes te zeven ;)
Geplaatst door caveman
Ik weet niet welke distro je hebt, maar configuratie bestanden kan je beter met de betreffende 'tools' bewerken (modprobe, insmod e.d.) en niet met vi.
Genoemde tools worden niet gebruikt om configuratie bestanden aan te passen maar om Modules of zoals windows ze noemt, "drivers" te laden net zoals lsmod de geladen modules "list" en rmmod ze verwijderd
[/offtopic]

door het commando
Code:
pico:/# su
kun je jezelf "root" rechten geven.
hiervoor moet je al dan niet het root wachtwoord ingeven bij het uitvoeren van dat commando.

wil je bijvoorbeeld checken of je daadwerkelijk ge su-ed hebt kun je de "su" were opheffen door ctrl-d te gebruiken. of
Code:
pico:/# exit

blijf je een command line houden dan was je in su :)

Code:
pico:/# echo blaat > /etc/test
maakt even een test bestandje aan met de inhoud blaat aan in de directory /etc

standaard is de /etc/ alleen schrijfbaar door de owner (root)

Misschien een paar omslachtige test methodes maar wel afdoende :)

Oh jah, mijn server heet pico :)

Geplaatst door Ellasar
Ik kan het toch niet laten om wat van die vliegende beesjes te zeven ;)

Je hebt ten dele gelijk, desondanks is mijn punt dat het direct bewerken van configuratiebestanden niet de beste manier is. Elke distro heeft tal van programma's om netjes configuraties te wijzigen (al ken ik zelf enkel de 'Debian way') en ook programma's om dit eerst te testen voor de wijzigingen definitief te maken.

Als je modules.conf direct bewerkt kan het erg lastig zijn om bij onvoorziene (opstart)problemen de wijzigingen terug te draaien.

Je hebt wel gelijk hoor, maar dat is ten dele 1 van de redenen waarom ik zo van Debian (CLI only) houd.

Lekker de configs handmatig bewerken en van je fouten leren.

wat dat betreft kun je mooie scripts bouwen die configs terugzet en daarna de service herstart:)

Hm zover ik weet kun je er zelf voor kiezen of je grafisch of console wilt. ook bij debian. kwestie van je runlevel aanpassen..
en natuurlijk starten distro's als slack en debian default in runlevel 3 op

Geplaatst door mvdd
Hm zover ik weet kun je er zelf voor kiezen of je grafisch of console wilt. ook bij debian. kwestie van je runlevel aanpassen..
en natuurlijk starten distro's als slack en debian default in runlevel 3 op

Tenzij je geen grafische omgeving geinstalleerd hebt natuurlijk :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan