Hoe in te bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterretsiM

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Ik moet 2 hd's een cdrom en een cdrw inbouwen. Hoe kan ik die het beste inbouwen (prim/sec - master/slave) en waarom? Alvast bedankt!

Primaire IDE Hdd1(master), cd-rom(slave).
Secondaire IDE Hdd2(master), Cd-rw(slave).
Zo zou ik het doen.
Je kan de secondaire IDE ook om draaien, als de brander problemen geeft met branden.
(secondaire IDE Cd-rw(master), Hdd2(slave).)

Als je de hdd en cd-rom/cd-rw aansluit op dezelfde ide-kabel, is de beperkende factor in de snelheid de cd-rom/cd-rw. Volgens mij draait je hdd dan dus op maximaal udma33 of 66, terwijl het wellicht een udma100 of 133 schijf is. Dat is dus zonde.

Je zou daarom beter de 2 snellere devices (lees: hdd) bij elkaar kunnen aansluiten op de ene IDE en beide cd-devices op de andere IDE.

Nadeel van die oplossing: on-the-fly branden schijnt dan weer niet optimaal te werken.

Mijn oplossing in mijn pc: plaats een extra (Raid)controller (als je plaats hebt) met 2 extra IDE-poorten. Sluit elk device aan op een aparte IDE-poort. Heb je later evt. nog plaats voor een extra hdd ofzo, want met 4 IDE-poorten kun je 8 apparaten aansluiten.

Let wel op als je W2K gebruikt. Dan moet je bij installatie duidelijk aangeven dat je een extra controller hebt.

Succes

Ik sluit me aan bij Crash, met het argument van Ytos dat On the fly problemen kan gaan geven als je je brander en cdrom speler op zelfde controller hebt zitten

Geplaatst door Ytos
Als je de hdd en cd-rom/cd-rw aansluit op dezelfde ide-kabel, is de beperkende factor in de snelheid de cd-rom/cd-rw. Volgens mij draait je hdd dan dus op maximaal udma33 of 66, terwijl het wellicht een udma100 of 133 schijf is. Dat is dus zonde.
Dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Heb je daar misschien een bron bij?

Het gaat er toch gewoon om dat ze de bandbreedte moeten delen?

dat 'on the fly' verhaal klopt wel.. heb het zelf ook zo zitten.. en nou werkt dan 'on the fly' ook niet.. maarja om nou die hele kast ope te maken en die stekkertjes te wisselen.. toch weer 2minuten van m'n kostbare tijd verdaan ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan