Opgelost Hoe installeer ik in linux mint een driver voor een wifi usb dongel vanaf de cd

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Ik ben nieuw in Linux en loop tegen allerlei beginnersproblemen op.

Zo heb ik een wifi usb dongel aangeschaft (ThunderGold WiFi Adapter USB - USB WiFi Adapter - 1300 Mbps) die qua hardware wel herkend wordt door Linux Mint (lsusb ziet de RTL88x2bu ) maar er schijnt geen driver in mijn linux Mint installatie hiervoor te zitten.
Bij de dongel zit een installatie CD met drie mappen binnen de map "linux": 8811AuLinux, RTL8814AU_Linux_v5.8.5.1 en RTL1888192EUS_Linux_v4.3.0.4
In de root van de CD zit wel een usermanual, maar dat gaat over de installatie van de driver onder windows.

Ik heb al wat gegoogeld hoe een wifi driver te installeren vanaf een cd, maar ik krijg alleen maar instructies te zien hoe dat via Github te doen, maar daar loop ik ook vast omdat ik daar een abonnement op schijn te moeten hebben.
Zucht, wat is window dan toch eenvoudig om mee om te gaan :-(

Ok, wie kan mij in lekentaal vertellen hoe ik de driver voor deze wifi-dongel vanaf de cd kan installeren in Linux Mint

Wordt die niet automatisch herkend? Je zei net dat de hardware wel herkend wordt? Wat is het nou?

En waar haal je vandaan dat je een abonnement op Github nodig hebt?

Nee, hij wordt niet automatisch geinstalleerd.

Een van de adviezen die ik m.b.v. google vond was door de driver te downloaden via Github.
Toen ik dat deed, en daarbij precies de commando's invoerde zoals aangegeven, leek alles goed te gaan, tot dat er contact was met Github en toen kwam de vraag wat mijn ....... (ik weet niet meer precies wat de bewoordingen waren, maar het kwam er neer dat ik bekent moest zijn bij Github.)

Heb je een linkje naar die Github source?
Github is puur een site om sources te delen. Dus ik begrijp niet echt waarom je op Github vastloopt? Het lijkt mij geen vereiste voor installatie.

Ik dacht de oplossing gevonden te hebben, hier op het forum onder het Linux deel, "Hoe installeer je vanuit een tar.gz of tar.bz2 bestand in lunix"
Maar als ik de instructies die daar staan in tik (xdg-open INSTALL) , geeft mijn Linux Mint een foutboodschap die zegt dat ie de instructie "xdg" niet kent.
Dat schiet dus ook niet op.

Dan installeer je het toch even?
Code:
sudo apt install xdg-utils

Ik heb meerdere dingen geprobeerd, waardoor ik exact die opdracht aan github niet meer terug kan vinden.
Maar hier heb ik een andere poging waar ik wel zo slim geweest ben om het resultaat vast te leggen:

Dit waren de opdrachten:
sudo apt update
sudo apt install build-essential git dkms
git clone https://github.com/brektrou/rtl8821CU.git
cd rtl8821CU
chmod +x dkms-install.sh
sudo ./dkms-install.sh

En dit de foutboodschap:
Deze laatste opdracht gaf fouten:

Building module:

Cleaning build area...

'make' KVER=6.14.0-37-generic...................................(bad exit status: 2)

Error! Bad return status for module build on kernel: 6.14.0-37-generic (x86_64)

Consult /var/lib/dkms/rtl8821CU/5.4.1/build/make.log for more information.

Sign command: /usr/bin/kmodsign

Signing key: /var/lib/shim-signed/mok/MOK.priv

Public certificate (MOK): /var/lib/shim-signed/mok/MOK.der

Building module:

Cleaning build area...

'make' KVER=6.14.0-37-generic..................................(bad exit status: 2)

Error! Bad return status for module build on kernel: 6.14.0-37-generic (x86_64)

Consult /var/lib/dkms/rtl8821CU/5.4.1/build/make.log for more information.

Finished running dkms install steps.
Bericht automatisch samengevoegd:

Dan installeer je het toch even?
Code:
sudo apt install xdg-utils
LOL, dat is nu het probleem. Dat "even".
Als het Windows betrof zou het inderdaad "even" zijn.
Maar ik begin er achter te komen dat als je Linux wilt gebruiken je maar beter eerst een training van een paar weken kan volgen, want anders is niets "even".

Wat natuurlijk heel logisch is, want alle kennis van Windows die ik heb is ook niet van zelf gekomen.
Ik denk dat ik eerst maar eens het boek Linux voor dummies ga aanschaffen.

Als je kernels wilt configureren, wel misschien. De basis valt in een paar dagen te begrijpen. Of je gebruikt lekker de grafische omgeving.

Heb je al de make.log bekeken?

Maar als ik zo lees is deze driver niet geschikt voor je huidige kernel.

Bedankt tot zover.
Ik denk dat ik toch maar liever op Windows blijf zitten, ondanks dat ik het streven steun om van US tech-producten af te kicken.
Het was wel een interessante ervaring.

Punt is wel dat veel drivers in Linux home-made zijn in vergelijking met Windows waar de fabrikanten zelf een driver voor bouwen en onderhouden.

Verder is er niks mis met Linux, maar er zijn momenten dat je wat meer expertise moet hebben. Ik draai zelf ook Linux op mijn webservers. Gaat al jaren prima.....

Het frustrerende is dat de leverancier de Linux driver heeft meegeleverd op een CD en ik die driver niet geïnstalleerd krijg (door gebrek aan Linux kennis).
En ik ben geen digi-dummie
:) Maar Linux is dusdanig anders dan Windows dan het zonder gedegen studie niet gaat lukken.
Zo wil ik graag weten wat een commando doet en waarom je het moet uitvoeren.
Zo maar domweg commando's ik tikken en dan maar hopen dat het lukt ligt mij niet erg.

Wat voor bestand is dat dan op die CD?

Tipje: Ga samen met ChatGPT aan de slag als je Linux wilt verkennen.

Ok, wie kan mij in lekentaal vertellen hoe ik de driver voor deze wifi-dongel vanaf de cd kan installeren in Linux Mint
Kan jij de regel over die dongel in lsusb kopiëren en hier plakken? Eventueel ook jouw kernel versie via uname -r erbij vermelden.

Deze al gelezen?
Bedankt voor de suggestie.
Ik heb de opdrachten uitgevoerd, maar loop uiteindelijk toch stuk op bepaalde instructies.
Zo staat er in de instructie op een bepaald punt "type make" (ik zit dan in het terminalvenster), maar dan krijg ik een error. (geen doelen opgegeven, geen Make-file gevonden)

Dat vindt ik het probleem bij Linux. Er worden tig mogelijke oplossingen gegeven als je er naar googled die allemaal net weer even anders zijn, met net weer even andere instructies, en dan is er altijd minsten één instructie die niet werkt of waar een error op komt.
En dan ontbreekt het mij aan Linux kennis om te doorzien wat er nu precies niet klopt aan de instructie.
Ik vrees dat er echt niets anders op zit dan me te gaan verdiepen in de werking van Linux op systeemniveau.
Maar ik weet niet of ik dat nog op kan brengen (79 jaar oud)

Kan jij de regel over die dongel in lsusb kopiëren en hier plakken? Eventueel ook jouw kernel versie via uname -r erbij vermelden.
Dit is de regel:
us 002 Device 006: ID 0bda:b812 Realtek Semiconductor Corp. RTL88x2bu [AC1200 Techkey]

Op de laptop staat: Linix Mint 22.2 Cinnamon v6.4.8 Zara Base kernel:6.14.0-37generic

Dit wil ik jullie toch niet onthouden :-)

Op een bepaald punt van een beschrijving om een driver handmatig te installeren stuit ik op de opdracht "laadt nu de systeemkernmodule".
Maar hoe herken ik die.
Ik dacht "wellicht is het een executable.
Laat ik eens kijken hoe ik een executable onder Linux kan herkennen.

En nu komt het........ toen kreeg ik dit:

Methoden om executables te herkennen:
  1. Bestandspermissies controleren (met ls -l)
    • Voer ls -l bestandsnaam uit.
    • Kijk naar de eerste 10 tekens van de output (de permissies).
    • Als de 'x' (execute) bit is gezet voor de gebruiker, groep of anderen (bijv. -rwx------), is het bestand uitvoerbaar.
    • Voorbeeld: ls -l mijnprogramma geeft -rwxr-xr-x – het is uitvoerbaar.
  2. file commando gebruiken
    • Voer file bestandsnaam uit.
    • Dit vertelt je het bestandstype, bijvoorbeeld "ELF 64-bit LSB executable" (voor binaire programma's) of "Bourne-Again shell script, executable, with very long shebang" (voor scripts).
  3. Scripts herkennen (Shebang)
    • Open een scriptbestand (bv. nano mijnscript.sh).
    • Als de eerste regel begint met #!/pad/naar/interpreter (bijv. #!/bin/bash of #!/usr/bin/python3), is het een script en vaak uitvoerbaar.
  4. which en whereis commando's (voor geinstalleerde programma's)
    • which <commando> toont het volledige pad van het uitvoerbare bestand dat wordt uitgevoerd wanneer je een commando typt (bv. which ls).
    • whereis <programma> zoekt naar het binaire, de bron en de man-pagina van een programma.

Een bestand uitvoerbaar maken:
  • Gebruik chmod +x bestandsnaam om de execute-permissie toe te kennen.
  • Voer het daarna uit met ./bestandsnaam (als het in de huidige map staat

Kunnen jullie je voorstellen dat ik dan lichtelijk wanhopig word.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik inderdaad al uitgelegd in dit topic.

Daarom ben ik meer voorstander van de standaard packages die je via apt, yum, dnf binnenhengelt. Dat is gewoon fool-proof.

In bepaalde gevallen ontkom je er niet aan om het zelf te compileren via 'make'.

Nog wat geprobeerd wat er in eerste instantie hoopvol uitzag:
In de map van de linux driver voor de wifi dongel zag ik een file genaamd Install.
Laat ik daar eens op klikken.
Toen kreeg ik de vraag wat ik er mee wilde doen, waarbij uitvoeren een van de opties was.
Daar op geklikt en toen gebeurde er ineens heel veel (zie bijlage).
Maar aan het eind kwam de vraag

Authentication requested [root] for make clean:
Wachtwoord:

Maar met geen mogelijkheid kon ik daar een wachtwoord intikken!
Welke toets ik ook probeerde, die plek om het wachtwoord in te tikken was volledig geblokkeerd.
Wat doe ik verkeerd?

Bijlagen

Dat is bewust tegen 'over-de-schouder-meekijkers'. Gewoon typen en ENTER.

Eigenlijk vind ik het al securityprobleem dat Windows standaard de lengte van het wachtwoord laat zien. Linux doet blijkbaar toch een hoop goed....😉

Geprobeerd, maar wordt niet geaccepteerd (Authenticatie fout).
Ik gebruik het wachtwoord waar ook om gevraagd wordt bij van alles en nog wat wat ik wil veranderen en dan werkt het wel.

Blijkbaar toets je het toch ergens verkeerd in.

Terug
Bovenaan Onderaan