Opgelost Hoe installeer ik in linux mint een driver voor een wifi usb dongel vanaf de cd

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Herstart gedaan voor alle zekerheid.
goed gekeken of er geen cap locks e.d. aan staan.
Install opnieuw uitgevoerd.
Maar steeds zelfde wachtwoord probleem (Authenticatie fout)
En omdat je niet kan zien wat je invoert zal je ook nooit weten wat ie als invoer ziet.

Goed, tot zo ver bedankt voor al jullie goeie pogingen om me hier bij te helpen, maar voor het moment geef ik het op.

Op welk punt krijg je nou de vraag voor een wachtwoord. Is dit bij het standaard inloggen?

Log je misschien als root in, terwijl dit waarschijnlijk niet eens kan en mag?

Authentication requested [root] for make clean:
Wachtwoord:

Maar met geen mogelijkheid kon ik daar een wachtwoord intikken!
Ik neem aan dat jij middels sudo su - als root hebt geprobeerd in te loggen? Voor sudo gebruik je normaal gesproken jouw eigen password.

us 002 Device 006: ID 0bda:b812 Realtek Semiconductor Corp. RTL88x2bu [AC1200 Techkey]

Op de laptop staat: Linix Mint 22.2 Cinnamon v6.4.8 Zara Base kernel:6.14.0-37generic
Hopelijk lukt het nu wel met het password. Als gewone gebruiker in de terminal:
Bash:
sudo apt install build-essential dkms git linux-headers-$(uname -r)
Bij het invullen van het wachtwoord zal je niet zien dat er iets wordt ingevuld. Als dit is gelukt kan de volgende opdracht worden ingegeven:
Bash:
git clone https://github.com/RinCat/RTL88x2BU-Linux-Driver.git /usr/src/rtl88x2bu-git
Als het goed is moet dat de juiste driver zijn. Hierna:
Bash:
sudo sed -i 's/PACKAGE_VERSION="@PKGVER@"/PACKAGE_VERSION="git"/g' /usr/src/rtl88x2bu-git/dkms.conf

Dan installeren met deze 2 regels:
Bash:
sudo dkms add -m rtl88x2bu -v git
Bash:
sudo dkms autoinstall

Hopelijk is dat allemaal goed gegaan en kan je daarna de module laden:
Bash:
sudo modprobe 88x2bu

En als dat allemaal is gelukt de laptop herstarten. Dan zal het daarna moeten werken.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Ik heb toch nog wat uitleg nodig.
1-Als ergens in de instructie "usr" staat wordt daar dan letterlijk de letters "usr" bedoelt, of moet daar de usernaam ingevuld worden?
2-Als ergens in de instructie "uname" staat wordt daar dan letterlijk de letters "uname" bedoelt, of moet daar de usernaam ingevuld worden?
3-Elke instructie wordt in de uitleg steeds vooraf gegaan door "Bash" . Is het de bedoeling dat ik voor elke instructie steeds Bash als opdracht geef, of is dat alleen maar tekst?

Misschien is het makkelijker om even op orde te krijgen wat de standaard mappen in Linux zijn.

Misschien is het makkelijker om even op orde te krijgen wat de standaard mappen in Linux zijn.
Ik denk dat het makkelijker is voor ons allemaal als ik eerst een cursus Linux volg :)
Zonder Lunix kennis is dit niet te doen.
Sorry dat ik jullie tijd zit te verknoeien.

• Leuk
Waarderingen: Aar
/ (Ook de root genoemd): De hoofdmap van het hele bestandssysteem; alles begint hier.

/bin: Essentiële commando's voor alle gebruikers (bijv. ls, cp).

/sbin: Systeembeheer commando's, meestal alleen voor de root-gebruiker.

/etc: Configuratiebestanden voor het systeem en applicaties (Editable Text Configurations).

/home: Bevat de persoonlijke mappen van elke gebruiker (bijv. /home/gebruiker1).

/root: De home map voor de root-gebruiker (supergebruiker).

/lib en/of /lib64: Essentiële bibliotheekbestanden (libraries) die programma's nodig hebben.

/usr: Bevat de meeste applicaties en data, zoals /usr/bin (minder essentiële commando's) en /usr/share (gedeelde data).

/var: Bevat variabele data, zoals logbestanden (in /var/log) en tijdelijke bestanden.

/tmp: Tijdelijke bestanden, worden vaak bij herstart gewist.

/dev: Device bestanden (Hierin bevinden zich bijv. de harde schijven, terminals).

/proc: Virtuele bestanden met informatie over actieve processen.

/sys: Virtuele bestanden met informatie over het systeem en hardware.

In dit geval is het dus raadzaam om naar de /home directory te clonen vanuit Github. Dát is de plek voor je bestanden.

Dus als /srpchulp jouw username is. Dan moet je dus naar /home/srpchulp/ schrijven:

Bash:
git clone https://github.com/RinCat/RTL88x2BU-Linux-Driver.git /home/srcphulp/rtl88x2bu-git

Waarom er in het voorbeeld naar /usr/src wordt geschreven, is mij een raadsel. Waarschijnlijk kon je vroeger er wel makkelijk naar schrijven, maar tegenwoordig wordt dat dus geblokkeerd, veronderstel ik. Dus als je bestanden wilt downloaden, doe je dat in je eigen map in de /home. Of /root als je als root bent ingelogd.

Eigenlijk dezelfde reden dat je in Windows ook nooit bestanden downloadt om direct in /Program Files te zetten, maar in Mijn Documenten in de map Downloads.

Laatst bewerkt:
Hoera, hij doet het!

Maar wel met een kromme work around.
Ik heb Linux Mint opnieuw geïnstalleerd met de Wifi dongel en de installatie cd er in en toen bleek dat de installatie van de juiste driver automatisch ging.
Ook heb ik Linux dit keer als oem geinstalleerd (toen gaf ie aan dat ie de super user was) wellicht dat dat ook wat heeft uitgemaakt.

Maar goed, wel een paardenmiddel en niet bepaald een goeie oplossing. Nu gaf het geen probleem omdat er toch niets op deze laptop stond, maar als je er de nodige zaken/documenten op heb gezet kan je niet zomaar een nieuwe uitgave er overheen zetten.

maar als je er de nodige zaken/documenten op heb gezet kan je niet zomaar een nieuwe uitgave er overheen zetten
Als je eerst een back-up van /home hebt gemaakt zal ook dat geen probleem zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan