hoe installeer je een progama in suse 10.2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Usance

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Hoi ik heb een vraag wie weer er hoe je een progamma moet installeren in suse 10.2

het zijn tar bestanden vooral die ik wil installeren

In linux werken we eigenlijk helemaal anders. In windows download je een bestand ergens op een site (soms heel onbetrouwbaar sites) en dan installeer je het door er dubbel op te klikken en vervolgens een paar keer op volgende te klikken. En als er een security update is moet je heel deze procedure nog eens opnieuw doen voor elk programma. Je moet dan nog in het oog houden of er updates zijn etc.
Maar in linux werken we met een pakket beheer, jij zegt tegen het pakket beheer, dat je dat programma nodig hebt. Hij gaat het voor je downloaden en installeerd het mooi voor je.
Na de installatie gaat hij nog om de bepaalde tijd eens zien of er upgrades zijn. Dus alles word mooi voor jouw gedaan.
Als je in yast zoekt kan je perfect software installeren maar hier zit nog iemand op forum die echt suse gebruikt. Ik ben een ubuntu gebruiker daar noemen de progjes wat anders maar ze doen wel ongeveer hetzelfde.

wat voor programma wil je installeren dan?
wat is de naam van het programma?

Ik gebruik geen susu maar ik meen dat het yast is of yast2

ok dan, is makkelijk.

klik met je rechterknop het je buroblad en klik op commando uitvoeren.
tik in het dialoogvenster het woord yast, in het volgende scherm je rootwachtwoord, dat is wat je heb ingevuld bij de installatie van suse.

je kom nu in yast terecht.
klik op software beheer.
klik nu in het scherm op het puldownmenu rechts boven op zoeken en selecteer zoeken.
vul in het zoekvenster ndiswrapper in.
aan de rechterkant kan je nu ndiswrapper aanvinken vink ook aan ndiswrapper-kmp-default aan.

klik nu rechtsonder op accepteren en alles wordt voor je gedaan.

succes

wat wil je nog meer hebben?

mr orange je hebt me steeds omg jij bent echt een voorbeeld voor mij

alleen nog een probleem ik krjg me wlan wireless usb stick niet geinstalleerd dus kan internet niet op
hoe krijg ik die geinstalleerd
het gaat om een Usb zyxel g-202

eigenlijk als ik internet heb op linux gooi ik windows er meteen van af maar eerst internet krijgen op linux

samenvatting uit verschillende postings:
er zijn verschillende manieren om een pakket te installeren in opensuse 10.2, ervanuitgaand dat je SuSE hebt geinstalleerd met de standaard KDE desktop:

1- de methode via yast2. heel handig voor de programma's die je toch al op je DVD hebt gebrand toen je de distributie binnenhaalde. het hoe is boven al omschreven

2- bij nieuwe pakketten die er niet bijzaten, of waarvan een verouderde versie is meegeleverd. Kijk eerst op een repository of er een RPM voor SuSE voor je pakket bestaat. bijv. op http://packman.links2linux.de of via rpmfinder.
Die kun je dan ook weer installeren via yast2, maar zelf vind ik KPackage overzichtelijker en handiger, vooral als er veel, soms geneste afhankelijkheden zijn. Met KPackage kun je ook verschillende situaties van upgrade testen.
KPackage zit bijv. onder je rechtermuisknop in konqueror

3- Er zijn pakketten met een automake installatie. Zorg wel dat je via Yast2 automake hebt geinstalleerd vanaf je DVD. Helemaal naar beneden scrollen, 'yes' intikken als dat wordt gevraagd.en het kind doet de was (en kinderen maken soms wel eens kleine, soms moeilijk herstelbare foutjes bij het sorteren van het 'wasgoed', maar meestal gaat het goed).

4- als er niks van dat alles voor je pakket is, dan uitpakken met je unzipper (zit al in konqueror, onder de rechter muistoets), konsole openen en in de console (in de goede directory) intikken
($ = prompt)
$ tar -xvf pakketnaam.tar (let op evt. hoofdletters, precies zo pakketnaam schrijven)
Dan ga je naar de nieuw aangemaakte directory voor je pakket, en tik je achtereenvolgens
$ ./configure (een enkele keer hoeft dat niet, dan krijg je een foutmelding 'niet gevonden'. lees ook de README bij het pakket)
$ make
$ su (en dan je wachtwoord voor de root)
$ make install

pakketten op de manier 3 of 4 geinstalleerd, doen niet mee in de YOU-updatecontrole zoals eerder in de antwoorden omschreven, en je krijgt ook geen mooie foutmeldingen in alle gevallen. 3 en 4 zijn dus de laatste keus, want voor inmiddels verholpen veiligheidsrisico's moet je wel consequent je mails van bijv. securityspace doorploeteren.

5- via zen: dat zit onder je balkmenuknop / programma's / systeem / configuratie /software installeren, upgraden, verwijderen. Net zo goed als methode 1 en 2, en ook weer alleen voor de rpm-pakketten. Je wordt net zo dom gehouden als bij een MS-Win installer, en dan werkt het ook nog eens verbijsterend traag. Je kunt over dezelfde installatie 3-4 keer zo lang doen als bij kpackage. Geen aanrader dus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan